עבור לתוכן העמוד
Menu

ההסתה הפלסטינית ועידוד טרור הסכינאות

תופעת הסכינאות הפלסטינית מתחדשת בגלל ההסתה החריפה והאופן שבה מתגמלת הרש"פ את משפחות המחבלים • התופעה עלולה להתגבר לקראת דיוני הסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש

טרור הסכינים הפלסטיני חזר השבוע לכותרות לקראת יום השישי האחרון של חודש רמאדאן ו"יום ירושלים העולמי" שאותו מציינים הפלסטינים ביחד עם איראן.

צעיר פלסטיני, יוסף ווג'יה בן 18 מהכפר עבווין שליד רמאללה,ללא אישור שהיה בישראל, הסתנן לירושלים, הוא הגיע לאזור שער שכם ודקר בסכין את גבריאל לביא בן 50 ופצע אותו קשה, אח"כ המשיך לתוך סימטאות העיר העתיקה ודקר גם את הנער בן ה-16 מאיר נחומברג שרכב על אופניו ופצע אותו באורח בינוני, הוא חוסל בידי שוטרי מג"ב לפני שהספיק לדקור יהודים נוספים.

העירנות של כוחות הביטחון סיכלה פיגועי טרור ודקירה נוספים. במחסום קלנדיה מצפון לירושלים עצרה המשטרה תושב שטחים בגיל 40 שהגיע לעמדת הבידוק והסתיר באופן מתוחכם סכין בז'קט שלבש, הסכין התגלתה בחיפוש והוא נעצר. לפי החשד הוא היה בדרך לבצע פיגוע טרור.

בכניסה למערת המכפלה בחברון נעצר פלסטיני שהסתיר בבגדיו סכין וניסה להיכנס עמה למערה, הסכין התגלתה בעמדת הבידוק והוא נעצר.

ביום שבת בבוקר עצרו לוחמי צה"ל בעמדת בידוק בישוב היהודי בחברון פלסטיני שהסתיר בבגדיו סכין והוא נלקח לחקירה במשטרה.

תופעת הסכינאות חזרה בגדול כתוצאה מההסתה הפלסטינית, גם מצדה של הרש"פ והעומד בראשה.

ברקע הדברים עומדת הסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש שאמורה להיות החלק הראשון של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוביל באמצעי התקשורת  ובזירה המדינית קמפיין נוקשה ובלתי מתפשר הקורא להילחם בתוכנית השלום האמריקנית וכשארגוני החמאס והפלגים האחרים באש"פ מחרים ומחזיקים אחריו, במרכז הקמפיין הפלסטיני בולטת הטענה כי ירושלים ומסגד אלאקצא הם לב הבעיה הפלסטינית והפלסטינים לא יוותרו עליהם.

בנאום שנשא מחמוד עבאס בסוף השבוע בועידה האסלאמית שהתכנסה במכה שבסעודיה הוא המשיך בהסתה ואמר:

"ירושלים נתונה לקמפיין אכזרי של הכיבוש הישראלי במטרה למחוק את זהותה, את ההיסטוריה שלה והמקומות הקדושים שבה וחלק את מסגד אל-אקצא מבחינת המקום ולוחות הזמנים לתפילה".

מערכת ההסתה הפלסטינית קוראת להילחם ב"עסקת המאה" האמריקנית בכל האמצעים, לכן אין להתפלא כי תופעת הסכינאות חזרה במלוא הכוח.

במערכת הביטחון חוששים כי תופעת הסכינאות תתגבר לקראת דיוני הסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש.

דבר נוסף המעודד צעירים פלסטינים  לצאת ולדקור בסכין יהודים הוא המיתוס שמטפחת הרש"פ לגבי כל צעיר פלסטיני שיצא לדקור יהודים.

הוא מוכרז מייד כ"שהיד" וכ "גיבור" והרש"פ  דואגת באמצעות תנועת פת"ח לבנות מחדש את בית משפחתו שנהרס ע"י צה"ל בעקבות הפיגוע, ולשלם קצבה גדולה של כמה אלפי שקלים למשפחתו.

בשבוע שעבר  קיבלה הממשלה הפלסטינית, בראשותו של מוחמד א-שתייה, החלטה להמשיך ולשלם את הקצבאות החודשיות למשפחות המחבלים באופן מלא למרות המשבר הכספי הקשה שפוקד את הרש"פ.

בכיר אש"פ צאיב עריקאת אמר לפני כמה ימים במהלך ארוחת איפטאר עם נציגים דיפלומטים, נציגי ארגונים חברתיים ומשפחות אסירים פלסטינים כי "אנו נמשיך לשלם לאסירים הפלסטינים משכורות מתוך כבוד למאבק הלאומי הפלסטיני לחירות".

המחבל יוסף ווג'יה שהסתנן לירושלים וביצע את פיגוע הדקירה הכפול בעיר העתיקה הוא מהכפר עבווין שליד ראמאללה.

בכפר זה הסתתר המחבל עומר אבו ליילה עד שחוסל ע"י כוחות הביטחון של ישראל.

אבו ליילה, תושב הכפר א-זאוויה שבשומרון, רצח  בחודש מרץ השנה בדקירות סכין בצומת אריאל את הרב אחיעד אטינגר ואת סמ"ר גל קיידן ז"ל.

בכפרו של אבו ליילה מספרים כי מה שהניע אותו לבצע את הפיגוע הרצחני היה ההסתה של הרש"פ נגד המתנחלים וחיילי צה"ל והפצת השקר הפלסטיני כי "מסגד אל-אקצא בסכנה" וכי ישראל עומדת להשתלט עליו ולהקים במקום בית כנסת.

בכפר בורקין בצפון השומרון קראו רחוב על שמו של המחבל עומר אבו ליילה, בכפר עבווין שבו חוסל המחבל אבו ליילה הקים ארגון פת"ח אנדרטה לזכרו.

מזכ"ל הפת"ח וראש המועצה המקומית בסלפית נרתמו במהירות למבצע איסוף כספים למשפחה , רכשו חלקת אדמה והחלו מייד בבניית בית חדש למשפחת המחבל לאחר שהוא נהרס על ידי צה"ל.

זהו המסר שמעבירה הרש"פ לצעירים הפלסטינים בגדה, אם תבצעו פיגועי טרור נגד יהודים אתם תהפכו ל"גיבורים לאומיים" ,בני משפחותיכם ובתיכם מוגנים והוריכם יקבלו קצבה חודשית גדולה.

גורם בכיר בפת"ח אמר לי כי פיגועי הדקירה מביאים כבוד לעם הפלסטיני ומסמלים את ההתנגדות לכיבוש הישראלי. כל עוד הם מתבצעים מחוץ לתחומי הרש"פ, על ידי בודדים, אין שום אחריות לרש"פ על המעשים גם אם המבצעים יצאו מכפרים שבתחום אחריותה.

התשלומים הקבועים של הרש"פ למשפחות המחבלים הם פרס לטרור, הרש"פ משחקת משחק כפול, מצד אחד היא מונעת פיגועים מאורגנים במסגרת התיאום הביטחוני עם ישראל על פי הסכם אוסלו אך מאידך גיסא היא יוצרת אווירה המעודדת פיגועים באמצעות הסתה חריפה נגד ישראל ומתגמלת באופן מרשים את משפחותיהם של מחבלים דוקרי יהודים.

אילו הייתה הרש"פ נוקטת צעדים חריפים נגד משפחות המחבלים הדוקרים היוצאים מתחום שליטתה לפיגועים בישראל ומפסיקה לשלם להם קצבאות חודשיות הייתה התופעה הזו נעלמת במהירות.

כך צריכה להתנהל מלחמה אמיתית בטרור, מנגנוני הביטחון הפלסטינים אינם נלחמים בתופעת המחבלים הבודדים הדוקרים על פי הנחייתו של מחמוד עבאס ואינם מונעים את ההסתה נגד ישראל, הרש"פ ממשיכה לשפוך שמן על מדורת ההסתה ולכן תופעת הסכינאות תימשך.