עבור לתוכן העמוד
Menu

הדילמה של ישראל – איך להמשיך ולהתמודד מול איראן?

בעקבות החלטת הנשיא טראמפ להתמקד בזירה הפוליטית האמריקנית ולהימנע מעימותים במזה"ת, ישראל נותרה לבדה במאבקה נגד איראן • ישראל צפויה לחדש בקרוב את התקיפות בסוריה ובעיראק, למרות ההסתכנות בתגובה צבאית איראנית, זהו הזמן לחדש את מדיניות העמימות.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הופיע בנאום טלוויזיוני קצר ב-8 באוקטובר לתושבי שכונת א-דאחיה בביירות והתייחס להתפתחויות האחרונות בסוריה והחלטתו של הנשיא טראמפ להסיג את חיילי צבא ארה"ב מהגבול הסורי:

"האמריקנים ויתרו על הכורדים בלילה אחד, הקריבו אותם וזנחו אותם, זהו הגורל של כל מי שסומך על ארה"ב. הניסיון מעיד על כך שהאמריקנים לא שומרים על בני בריתם ואינם מכבדים הסכמים, אי אפשר להאמין לאמריקנים, כל מי שעושה זאת סופו יהיה תבוסה", הדגיש נצראללה.

איראן ושלוחותיה צוהלות למשמע ההחלטה האמריקנית, בעוד בירושלים גובר החשש מהתנהלות הממשל האמריקני אשר בשבועות האחרונים הפתיע כמה פעמים את ישראל בכל הקשור למדיניותו במזה"ת.

הנשיא טראמפ מרוכז בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב, בניסיונות של המפלגה הדמוקרטית להדיחו מתפקידו ובקמפיין הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי הוא מפקיר את המזה"ת לידיהן של רוסיה ואיראן. ישראל הופתעה מההחלטה של הנשיא טראמפ להסיג את חיילי צבא ארה"ב מסוריה והוא לא טרח לעדכן אותה מראש.

הנשיא טראמפ צייץ ב-9 באוקטובר ואמר: "ארה"ב מעולם לא הייתה צריכה להיות במזרח התיכון, אלו מלחמות בנות מאות שנים", אחר כך אמר: "הטעות הכי נוראה של ארה"ב אי פעם היא הכניסה למזרח התיכון".

העובדה שהנשיא האמריקני מגלה אדישות לנעשה במזה"ת התיכון ומתרכז בעיקר בעתידו הפוליטי,  משרתת את אויביה של ישראל ובראשן איראן אשר מתעודדת מהתנהלות ממשל טראמפ, ארה"ב לא הגיבה על הפלת המל"ט האמריקני ע"י האיראנים בשמי מיצרי הורמוז ביוני שעבר ועל ההתקפה האיראנית ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באזור בקיק שבסעודיה. הנשיא טראמפ מחזר אחרי נשיא איראן רוחאני, בתיווכו של נשיא צרפת מקרון, כדי להביאו לשולחן המשא ומתן ועכשיו נכנע הנשיא טראמפ לרצונו של נשיא טורקיה ארדואן ומאפשר לו לצאת למבצע צבאי בסוריה נגד הכורדים, בני בריתה של ארה"ב, למרות ההכחשות של הנשיא והודעתו כי לא יפקיר את הכורדים הרי שהחשש שלהם גובר ממה שצפוי להם בעימות עם הצבא הטורקי.

הנשיא טראמפ הגיב לביקורת נגד החלטתו להסיג את כוחות ארה"ב מצפון סוריה ולזנוח את בני בריתו הכורדים ואמר: "הכורדים לא סייעו לארה"ב במלחמת העולם השניה ובפלישה לנורמנדי, בריתות הן דבר קל" והאשים את הכורדים כי לחמו לצד האמריקנים בשל אינטרס אנוכי.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי איראן תהפוך עכשיו ליותר מעיזה ותוקפנית ביחס לישראל בהנחה שהנשיא טראמפ מנוטרל בגלל המצב הפוליטי בארצו ולא יצא לעזרתה של ישראל במקרה של התקפה איראנית.איראן גם תנהג כך כלפי סעודיה ומדיניות המפרץ, אין מי שיקרא אותה לסדר ואילו ישראל נותרה לבדה.

גם הסכנה שאיראן תשיג בסופו של דבר נשק גרעיני לא חלפה, ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין והאיראנים חידשו את תהליך העשרת האורניום דבר שמניח מחדש על השולחן את האופציה הצבאית, מבחינתה של ישראל, שהיא תאלץ לפעול לבד נגד איראן כדי למנוע ממנה להשיג פצצה גרעינית.

ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה מעידה על כך שאיראן ממשיכה במגמה החדשה שלה להשתמש ביחידות הצבא הסדירות שלה לפעולה נגד ארה"ב ובנות בריתה ולא באמצעות שלוחותיה(המורדים החות'ים, חזבאללה, אלחשד א-שעבי וכדומה) היא איננה חוששת ומעדיפה להשתמש בכוחות צבאיים מקצועיים ומיומנים שמשיגים תוצאות וזאת על פי החלטת המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

כוח "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" בראשותו של הגנרל קאסם סולימאני נכשל עד כה בניסיונות שלו לפגוע בישראל משטח סוריה, באמצעות פעילים של המליציות השיעיות בסוריה או פעילים של חזבאללה, ולכן בהחלט קיימת האפשרות שההנהגה האיראנית תטיל את משימת תקיפתה של ישראל על חיל האוויר של "משמרות המהפכה", בפיקודו של הגנרל אמיר עלי חאגי' זדה, המצוייד בטילי שיוט חדישים ובמל"טים מתקדמים ושביצע את התקיפה המוצלחת על מתקני הנפט בסעודיה.

 

דילמות המחייבות הכרעה

ישראל ניצבת בפני החלטות קשות, היא תצטרך להתמודד עם איראן לבדה, כבר עתה ישנן החלטות חשובות העומדות על הפרק:

האם להמשיך בתקיפות בעיראק ובסוריה כדי למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה והעברת הנשק המתקדם לחזבאללה בלבנון? ב.האם לתקוף את אזור מעבר אלקאים-אבולכמאל החדש על גבול סוריה עיראק, שבו הקים הגנרל קאסם סולימאני מתחם צבאי גדול, ושמשמש כ"גשר היבשתי" של איראן וציר האספקה של נשק מתקדם לסוריה ולחזבאללה בלבנון?

המשך התקיפות פירושו שישראל מסתכנת בתקיפת נגד איראנית באמצעות טילי שיוט ומל"טים על מתקניה החיוניים כפי שעשתה איראן בסעודיה ב-14 בספטמבר.

ועד דילמה חשובה, איראן החלה להאיץ את תהליך העשרת האורניום לקראת השגת נשק גרעיני, האם ישראל תיזום פעולה צבאית נגד איראן שמטרתה לעכב את השגת הפצצה?

ישראל היא מעצמה צבאית אזורית חזקה והאיראנים יודעים זאת היטב. הם גם מודעים לכוח הצבאי האדיר של צה"ל ולזרועו הארוכה, כרגע איבדו האיראנים את יתרון ההפתעה מול ישראל, הדרג המדיני והבטחוני בישראל החל להפנים את המשמעות של תקיפת מתקני הנפט בסעודיה ולהפיק מכך את הלקחים הדרושים עבור ישראל, צה"ל דרוך ועירני להגנת המדינה מפני הסכנה האיראנית והדרג המדיני מנסה להשיג תקציבי ענק להגברת מערך ההגנה האווירית של ישראל לאחר שהבין את משמעות סכנת טילי השיוט האיראניים.

איראן מתנהלת בזהירות רבה ובתחכום, היא איננה מעוניינת במלחמה אזורית אלא בהפעלת לחצים על ארה"ב ובנות בריתה באזור, כמו סעודיה וישראל, כדי להיחלץ מהסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ, לכן היא מנהלת מדיניות של "הליכה על הסף" ועברה לאסטרטגיה של התקפות נגד יזומות ומדודות באופן שירתיעו את המערב אך לא יביאו למלחמה, הדבר משרת אותה גם במדיניותה להגביר את ההגמוניה שלה במזרח התיכון,כבר עתה יש סימנים שסעודיה ומדינות המפרץ הבינו את המסר ומנמיכות פרופיל במאבקן נגד ההתפשטות האריאנית נוכח כוחה הצבאי של איראן.

המאבק בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה

 כאמור, נוכח ההתמקדות של הנשיא טראמפ בזירה הפוליטית האמריקנית, ישראל תצטרך לסמוך על עצמה בלבד בכל הקשור לסכנה האיראנית מסוריה, סביר להניח שארה"ב תמשיך לתת גיבוי מדיני לישראל בזירה הבינלאומית בכל הקשור לתקיפותיה האוויריות בסוריה ובעיראק.

ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה לאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה ולפתוח ממנה חזית חדשה מרמת הגולן, יתכן שהתקיפות האוויריות של ישראל בסוריה ובעיראק הוקפאו באופן זמני עד לאחר החגים אך יתחדשו לאחר חג הסוכות לאחר שצה"ל כבר ישלים את הערכותו והפקת הלקחים מהתקיפה האיראנית בסעודיה.

בינתיים האיראנים ממשיכים למנף תקשורתית את פרשת ניסיון ההתנקשות בגנרל קאסם סולימאני שאותו הם מייחסים לישראל ולמדינות ערביות.

דאדח'דא סאלארי, התובע הכללי של העיר כרמאן הודיע כי 3 העצורים החשודים בתכנון ההתנקשות בגנרל קאסם סולימאני הם איראניים ויואשמו ב"קנוניה נגד הביטחון הפנימי והחיצוני ופעילות חבלה וסיעו למנגנוני מודיעין עוינים ובינלאומיים".

לדבריו, תוכנית ההתנקשות בגנרל סולימאני נכנסה ל"שלב מבצעי" והחשודים נעצרו בחודש שעבר לאחר שהיו במעקב במשך 6 חודשים.

החשודים עברו אימונים צבאיים וצוידו בנשק, חומרי נפץ ומכשירי קשר שהוברחו לאיראן.

לדבריו, מטרת ההתנקשות הייתה לעורר מחלוקת דתית בין השיעה לסונה ולעורר מלחמה.

איראן שומרת את הפרשה בכותרות כדי להטמיע בדעת הקהל העולמית את "תוקפנותה" של ישראל ויוצרת לה את התירוץ לתקיפתה בעתיד של ישראל.

הנחת העבודה האיראנית היא שישראל לא תפסיק את התקיפות של יעדים איראנים בסוריה ובעיראק ולכן היא תצטרך להגיב במכות נגד צבאיות לתוך שטח ישראל.

זהו הזמן שבו חשוב שישראל תשוב למדיניות העמימות ותטיל איפול מלא על כל הפעילות הצבאית שלה בסוריה ובעיראק, כל התבטאות רשמית בנושא עלולה לשרת את איראן ולאפשר לה להשתמש בכך כלפי הקהילה הבינלאומית כדי להצדיק תקיפות בשטח ישראל.