עבור לתוכן העמוד
Menu

הגיע הזמן: התיקון החשוב של טראמפ

מזכיר המדינה האמריקני פומפאו הודיע על ריכוך בעמדת ארה"ב לגבי יהודה ושומרון •מדובר בחידוש מדיניות של ארה"ב מהעבר ותיקון למדיניות ממשל אובאמה

מחלקת המדינה תחת ממשל טראמפ ומזכיר המדינה ערכו תיקון חשוב במדיניות החוץ במזרח התיכון. בעבר קבעה מחלקת המדינה כי התיישבות ישראלים ביהודה ושומרון וברצועת עזה (ישראל נסוגה מעזה באופן חד צדדי בשנת 2005) עומדת בניגוד לחוק הבינלאומי, הינה בלתי ראויה. היא הכירה בכך שמקרה של ההתיישבות הישראלית הוא מקרה ייחודי שאינו עולה בקנה אחד עם הכוונה של מנסחי החוק הבינלאומי  כאשר נגעו בסוגיה זו לראשונה.

מבחן הפסקת האש של הג'יהאד האיסלאמי: הפגנות יום השישי

 

הבסיס המשפטי לשאלת חוקיות ההתיישבות הישראלית התחילה עוד ב-1949 בעת ניסוח אמנת ג'נבה הרביעית, אשר נועדה הייתה להגן על אוכלוסיות כבושות. יועצו של הנשיא קרטר במשרד החוץ האמריקאי הצהיר בעבר כי התיישבות ישראלים בשטחים שנתפסו ב-1967 אינה חוקית. אולם, מומחים יידועי שם  בארה"ב כגון, יוג'ין רוסטאו, הדיקן לשעבר של אוניברסיטת ייל, ששירת אף במחלקת המדינה כתב כי ההתיישבות הישראלית חוקית. מוריס אברהם, לשעבר שגריר ארה"ב לג'נבה וממנסחי האמנה הרביעית של ג'נבה כתב כי אל מול עיניי מחברי האמנה עמדו פשעי הנאצים הגרמנים שנחשפו במשפטי נירנברג. באותם משפטים נחשף כי הנאצים ביצעו גירוש בכפייה של אוכלוסייה יהודית במטרה לבצע רצח המוני במקומות כמו בפולין. בברור לכל כי אין קשר לסוגיה של ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון וכל השוואה בין המקרים היא מתועבת וראויה לגינוי.

 

ישנם גורמים נוספים המייחדים את ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון. בפעם האחרונה שהוכרזה ריבונות כלשהי על שטחי יו"ש הייתה תחת האימפריה העותומאנית. היא ויתרה על זכויותיה המדיניות על הארץ לאחר מלחמת העולם הראשונה. החלטה זו הובילה את חבר הלאומים ב-1922 להביע תמיכה ביישוב יהודים ברחבי המנדט הבריטי על פלשתינה. ירדן השתלטה על הגדה המערבית בסיומה של מלחמת העצמאות ב-1949. הממלכה האשמית סיפחה את השטח, אך מדינות ערב סירבו להכיר בריבונותה על שטח זה. במילים אחרות, לא הייתה שום הכרה בינלאומית לריבונות על השטח לפני כניסת ישראל לשטח. כך נוצר למעשה ריק שלטוני במקום. נסיבות אילו הופכות למעשה את קשר בין האמנה הרביעית של ג'נבה בנוגע להתיישבות ישראלית במקום לבעייתית ביותר.

 

איראן נכנסת ליום נוסף של הפגנות

 

ישראל הזכירה לקהילה הבינלאומית כי יהודה ושומרון ורמת הגולן כחלק ב"מלחמה להגנה עצמית". ברה"מ דאז, ביקשה לקבוע כי ישראל הייתה הכוח התוקף במלחמת ששת הימים, אולם המאמץ הדיפלומטי שלהם נכשל הן בעצרת האו"ם ובמועצת הביטחון. הנסיבות הייחודיות של ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון היו אמורות להשפיע על אופן הדיון במעמד ההתיישבות , אך עתה עם פרסום העמדה האמריקאית החדשה תתקבל סוף סוף העמדה המאשרת את חוקיותן.

 

פורסם ב"ישראל היום".