עבור לתוכן העמוד
Menu

ה"בליץ" המדיני של עבאס נגד הקיזוז הישראלי

גורמים בכירים ברש"פ מזהירים כי החלטת הקבינט ליישם את "חוק הקיזוז" תפגע קשות ביכולת הרש"פ לשלם את המשכורות לפקידיה • חשש בישראל כי יו"ר הרש"פ יטיל סנקציות כלכליות חדשות על רצועת עזה כדי להביא להסלמה בגבול עם ישראל

הרש"פ נערכת להשיב מלחמה שערה נגד החלטת הקבינט הביטחוני לקצץ סכום של כ-500 מיליון שקלים מכספי המיסים שהיא גובה עבור הפלסטינים וליישם את "חוק הקיזוז" בגלל המשך תשלום קיצבאות למשפחות המחבלים והחללים הפלסטינים.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יעלה את נושא החלטת הקבינט הישראלי בפגישת הפסגה הערבית-אירופית שתתכנס בשארם אשיח' ב-24 בפברואר וידרוש מהמדינות המשתתפות לשאת באחריות להשלכות ההחלטה. לאחר מכן יועלה הנושא במועצה לזכויות האדם של האו"ם שתתכנס ב-1 במרץ וגם בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית ב-6 במרץ.

על פי גורמים ברש"פ ליישום "חוק הקיזוז" הישראלי יש השלכות חמורות על היכולת של הרש"פ לעמוד בהתחיבויותיה הכספיות ולשלם את המשכורות לעשרות אלפי עובדיה.

ההחלטה הישראלית באה בהמשך להחלטת ממשל טראמפ להפסיק את הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ וברש"פ חושיים מקיפאון כלכלי.

למרות הודעת הרש"פ כי תמשיך, למרות ההחלטה של הקבינט הביטחוני, לשלם את הקצבאות למשפחות המחבלים והחללים, יש להחלטה הישראלית השפעה מורלית גדולה על משפחות המחבלים שחוששים כי יקבלו מעתה רק חלק מהכסף בגלל הקשיים הכספיים שאליהם נקלעה הרש"פ.

עבאס כינס ב-20 בפברואר את הועדה המיוחדת ליישום החלטות המועצה המרכזית של אש"פ בנוגע לקשרים עם ישראל כדי לדון בצעדי התגובה הפלסטינים על החלטת הקבינט הישראלי.

בישיבה התקבלו  כמה החלטות והרש"פ התחילה ביישומן.

א.  הרש"פ שיגרה איגרת רשמית לישראל שבה הודיעה כי תסרב לקבל מעתה את כספי המיסים שישראל גובה עבורה מדי חודש אם תקוזז מהסכומים האלה אפילו אגורה אחת.

ב. הרש"פ תפנה לבתי הדין הבינלאומיים בתביעות נגד ישראל כי היא "שודדת" את כספיה וכי היא מפרה את החוק וההסכמים הבינלאומיים.גורמים ברש"פ טוענים כי החוק הבינלאומי גובר על "חוק הקיזוז" הישראלי שאושר בכנסת.

ג. הרש"פ תפנה לנשיא צרפת, עימנואל מקרון, כדי שצרפת תעמוד באחריותה להסכם הכלכלי בין ישראל לרש"פ המכונה "הסכם פאריז", הפלסטינים טוענים כי "חוק הקיזוז" מהווה הפרה של הסכם פאריז וכי לצרפת יש אחריות מוסרית ליישום ההסכם.

ד. הרש"פ שיגרה איגרת לאחמד אבו אלריט, מזכ"ל הליגה הערבית, בדרישה כי ישגר איגרות לכל מדינות ערב כדי שישאו באחריות להפעלת רשת ביטחון כלכלית עבור הרש"פ.

ריאד אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, טען במסיבת עיתונאים שכינס ב-21 בפברואר ברמאללה כי קיים הסכם בין הרש"פ למדינות ערב כי הן יכסו את הצרכים הכספיים הזמניים של הרש"פ.

ה. הרש"פ תדחה את תשלום המשכורות לפקידיה בגדה וברצועה או תשלם להם מקדמות בלבד בגלל המצוקה הכספית, עיתון"אל-אח'באר" הלבנוני פירסם דיווח ב-21 בפברואר מפי גורמים ברש"פ כי הרש"פ החליטה ללחוץ על ישראל באמצעות הפסקת תשלום המשכורות לפקידים ברצועה כדי לסבך את המצב ההומניטארי ואולי לדחוף לעימות צבאי עם ישראל, עפ"י הדיווח, הרש"פ עלולה גם לעכב את תשלום המשכורות לפקידי הגדה כדי להפעיל לחץ על ישראל.

ו. מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, אמר ב-21 בפברואר לסוכנות הידיעות "מען" כי הרש"פ תחרים סחורות ישראליות שיש להן תחליף פלסטיני ולא תאפשר את הכנסתן לשטחי הרש"פ.

ז. פעילות מדינית מול האיחוד האירופי-שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי נועד ב-21 בפברואר עם קבוצה של קונסולים של האיחוד האירופי והסביר להם את ההשלכות של החלטת הקבינט הישראלי ליישום "חוק הקיזוז".

הוא טען בפניהם כי הקפאת הכספים ע"י ישראל פוגעת ביכולת הרש"פ להגיש שירותים לאוכלוסיה הפלסטינית וכי אירופה נושאת באחריות מכיוון שהייתה שותפה בכל ההסכמים בין הרש"פ לישראל.

 

הרש"פ איננה עומדת לקרוס מבחינה כלכלית עקב יישום החלטת הקבינט הביטחוני אך היא בהחלט נקלעה למצוקה כספית קשה עקב החלטת ההנהגה הפלסטינית להמשיך ולשלם את הקצבאות בכל מחיר למשפחות המחבלים והחללים הפלסטינים.

שוכרי בשארה, שר האוצר הפלסטיני אמר ב-21 בפברואר כי צפוייים לרש"פ כמה שבועות קשים, "עברנו משבר דומה בסוף שנת 2014 כאשר ישראל קיצצה מכספי המסים לצורך כיסוי חבות הרש"פ לחברת החשמל הישראלית, החלטת הקבינט הישראלי תגדיל את הגירעון בתקציב הרש"פ מ-450 מיליון דולר ל-600 מיליון דולר אך נתגבר".

האפשרות שיו"ר הרש"פ יטיל סנקציות כלכליות על רצועת עזה כדי להחריף את המצוקה ההומניטארית ולהביא לפיצוץ בגבול עם ישראל היא מדאיגה מאוד.  עפ"י גורמים ברש"פ, מחמוד עבאס חושש מהתגובה המצרית אשר רוצה בהמשך הרגיעה ולמנוע כל הסלמה שעלולה לערער גם את היצבות במצרים.

יו"ר הרש"פ עדיין מתלבט ולא קיבל את ההחלטה הסופית, אם יחליט לעשות זאת, סביר להניח שישראל תנקוט נגדו בסנקציות חדשות.

במערכת הביטחון בישראל עוקבים אחרי מהלכיו של מחמוד עבאס וגובר החשש שהוא עלול לאבד את סבלנותו ולהטיל סנקציות על רצועת עזה.