עבור לתוכן העמוד
Menu

האם תגלה איראן (שוב) "גמישות הרואית" ותפתח מו"מ עם ארה"ב ?

לא לחינם בחר שר המודיעין האיראני את המיקום לדבריו בגבול עם עיראק בנוגע למשבר הנוכחי • האם אנחנו בדרך להרגעת המשבר במפרץ?

באווירת ההסלמה וחילופי ההצהרות המתלהמות בין איראן לבין ארצות הברית ובשעה שמנהיג ונשיא איראן שוללים כל מו"מ עם וושינגטון בתנאים הנוכחיים, בולטים דבריו של שר המודיעין האיראני , חג'ת אלאסלאם מחמוד עלוי (Mahmoud Alavi) המדגיש את הצורך לגלות "גמישות הירואית" כדי להביא לשרידותו של המשטר האסלאמי.

בדברים שנשא במחוז כרמאנשאה על גבול עיראק (המוזכרת כגורם היכול לתווך בין איראן לבין ארצות הברית במשבר הנוכחי) אמר עלוי  כי מנהיגות העדה השיעית (אמאמאת) אינו מחייבת כל הזמן לנקוט בדרך של מרי ולעיתים דווקא אימוץ אסטרטגיה פאסיבית יכולה להושיע את להולכים בדרכם של האמאם, הנביא מחמד והלויה פקיה (הסמכות הדתית העליונה באיראן, המנהיג ח'אמנהאי).

"גמישות הרואית"

עלוי   צטט את דברי מנהיג איראן  מ-2013 (כשנתן אור ירוק למו"מ בנושא הגרעין עם המעצמות)  לפיהם  האמאם חסן מג'תבא (האמאם השני)  הפגין "גמישות הרואית" (heroic flexibility )מופלאה להגן על האסלאם בראשית דרכו. ח'אמנהאי המליץ אז ברוח זו לדיפלומטים האיראנים שנהלו את המו"מ לגלות גמישות הרואית", נחישות ואמונה כדי להשיג את מטרות איראן בהסכם הגרעין וציין כי דרך המו"מ שנהל האמאם חסן מג'תבא עם הח'ליף השני מעאויה מהווה דוגמא היסטורית לדורות לניהול מו"מ מוצלח ולכן מהווה מופת גם בימנו בנסיבות הבינ"ל המשתנות. בשעתו נתפס המושג שטבע ח'אמנהאי כנכונות לגמישות מסויימת[2].

אנשי דת שיעים מביאים לעיתים את הדוגמא של הסכם השלום בין האמאם חסן מג'תבא (בנו של אמאם עלי ופאטמה זהארה, בתו של הנביא מחמד)  לבין יריבו המר החליף' מעאויה כדי להכשיר את הלבבות ואת הקרקע לפשרות עם מי שהם מגדירים כאויבים.  בראשית האסלאם ויתר האמאם חסן מג'תבא על טענתו לכתר הח'ליפות למרות היותו משוכנע בצדקת דרכו. בסופו של דבר הוא מת מהרעלת מזונו.

השתיקה סביב זכריה זביידי

עלוי קרא לראשי המשטר לעדכן את העם האיראני בכל העוולות נגדו מצד האוייבים ואמר כי ייחוס בעיותיה של איראן לחוסר היעילות של הממשלה ושל המשטר, "הוא רצון האויבים בייחוד אמריקה… צריך ליידע את העם על מעשי  האויב העיקרי שלנו (ארה"ב)  נגד המשטר ולנסות להתגבר על הבעיות תוך כדי פעלת שיקול דעת….האויבים רוצים לגרור אותנו למצב שנכרע ברך מולם על העם להפנים את שורש הבעיות אז גם האזרחים ייכנסו לזירה (יעמדו לצד המשטר) וכולנו נעבור את המצב הנוכחי המהווה מבחן היסטורי עבורנו".

עלוי תאר את האמאם חסן מג'תבא כ"סמל של תבונה, , צניעות ושליטה (בנפש) ושליט נבון. כדי להפוך לאמאם אין צורך רק כדי להתקומם (נגד מעאויה) ולפעמים שקט (במשמעות פשרה) מצד אמאמים (דוגמת ח'אמנהאי)  הוא אסטרטגיה הנכונה עבור נאמניהם ולפעמים בדרך זו בני הבית של הנביא (מוסלמים) יגיעו אל המנוחה ואל הנחלה".

שר המודיעין אמר עוד,  כי "מנהיגותו של אמאם חסן עמדה למבחן . אותם האנשים שלא קיבלו את הוראתו  לפשרה, נכשלו במבחן זה כי הם רצו לכפות את דעתם על האמאם. לכן הצלחת המהפכה תמיד עוברת דרך ציות ל"ולאית" (שלטון איש הדת, ח'אמנהאי) ורק בתנאי זה, נוכל לעבור (בהצלחה)  את המבחן ההיסטורי הנוכחי. הוא הביא דוגמאות נוספות מראשית האסלאם בהן שם דגש על הצורך בנאמנות העם כגורם קריטי בעמידה איתנה מול אויבים חיצוניים.

במציאות בה נראה כי הן איראן והן ארצות הברית מעוניינות להימנע מעימות ישיר יתכן כי בדבריו של שר המודיעין האיראני יש יותר מרמז על אפשרות לפתיחת ערוצי משא ומתן עקיפים בין הצדדים יתכן כי במעורבות עיראקית או עומאנית (בה החלו המגעים הראשונים בין ארצות הברית לאיראן  קודם חתימת הסכם הגרעין).

ראש הממשלה העיראקי עדל עבד אלמהדי אמר (21 מאי)  כי ארצו מעוניינת "להרגיע" ולתווך  במשבר בין ארצות הברית לאיראן ואף תשגר משלחות לשתי המדינות. בה בעת הוא הדגיש כי עיראק מכינה חלופות למקרה ומצרי הורמוז יחסמו בעת משבר.

 

 

[1] http://english.khamenei.ir/photo/4064/Ayatollah-Khamenei-met-with-the-minister-and-other-senior-officials

[2] https://tinyurl.com/AlviQuds ; https://tinyurl.com/iribnews-ir-fa-news-2431908