עבור לתוכן העמוד
Menu

האם קטאר מנסה להכשיל את הפיוס הפנים פלסטיני?

קטאר מאשימה את "הרביעיה הערבית" את יו"ר הרש"פ ואת ישראל באחריות למצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה * במצרים טוענים כי קטאר מנסה להכשיל את הסכם הפיוס בין פתח’ לחמאס כדי לשמר את השפעתה ברצועת עזה

עפ"י גורמים מצרים, ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל ממתין לדיווח של המשלחת שהוא שיגר בתחילת השבוע לרצועת עזה כדי לזמן לקהיר את נציגי תנועות פתח’ וחמאס כדי לדון בהמשך ישום הסכם הפיוס.

אולם, ברקע הדברים קיימות בעיות נוספות מלבד  חוסר היכולת של שני הצדדים ליישם את הסכם הפיוס בינהם עד כה. עפ"י גורמים מצרים, קטאר מנסה לבחוש במשא ומתן ולסכסך בין כל הצדדים, האינטרס שלה הוא שהפילוג בתוך הפלסטינים יימשך מכיוון שהאסטרטגיה שלה הינה אסטרטגיה של "הפרד ומשול".

המצרים מצביעים על השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי, ראש הועדה לשיקום רצועת עזה שהוקמה בתום מבצע "צוק איתן" ב-2014 כמי שהינו חוד החנית של המדיניות הקטארית ברצועת עזה.

אלעמאדי הגיע לרצועת עזה לפני כשבוע ועמו סכום של 9 מיליון דולר שנועד לצרכים הומניטארים דחופים, אולם ההצהרותיו לאמצעי התקשורת ברצועה חרגו מעבר לתחום ההומניטארי שבו הוא אמור להתמקד.

בראיונות שהעניק לאמצעי התקשורת המקומיים, תקף מוחמד אלעמאדי את "הרביעיה הערבית" ( מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות) וטען כי "הן רוצות שרצועת עזה תקרוס והן נלחמות בנו מלחמה ארסית".

אלעמאדי הגן בעקיפין על תנועת חמאס ואמר כי היא "מהווה שכבה גדולה בחברה הפלסטינית שאי אפשר להתעלם ממנה" ותקף בחריפות את יו"ר הרש"פ מוחמוד עבאס  והאשים אותו ביחד עם ישראל למשבר ההומניטארי הקשה ברצועת עזה מבלי להזכיר ולו במילה אחת את סכומי הכסף האדירים שתנועת חמאס משקיעה בבנית מנהרות, יצור רקטות ופיתוח אמצעי לחימה.

עוד טען אלעמאדי כי האחריות מוטלת על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בתוקף היותו הנשיא של כל הפלסטינים, "אמרתי לו:" אתה האבא של כולם, אל תיתן (כסף) לחמאס, אבל תן (כסף) לעם ברצועת עזה כדי שיתמודד עם המשברים שלו" הוא סיפר.

דובר תנועת פתח’, מוניר אלג'אע'וב, גינה את התבטאויותיו של השגריר הקטארי ואמר כי הוא מנסה לנצל את המצב ברצועת עזה ודרש ממנו לחזור בו מדבריו שנועדו להעמיק את הפילוג והקרע בקרב בני העם הפלסטיני, הוא טען כי יו"ר הרש"פ נותן יחס שווה ללא אפליה לכל המחוזות הפלסטינים.

דובר פתח’ ברצועת עזה, עאטף אבו סיף אמר כי מחמוד עבאס יודע מהי האחריות שלו כנשיא כלפי הרצועה ואינו צריך שאף אחד יזכיר לו זאת.

קטאר מנסה להציג את עצמה בפני תושבי הרצועה כמי שמצילה אותם ממצבם הקשה, מוחמד אלעמאדי תיאר את המצב ברצועה כ"אסון" ואמר כי קטאר התערבה בזמן הנכון כדי להציל את הרצועה מקריסה.

אין זה סוד שקטאר תומכת בתנועת חמאס, אולם ההתקפה האישית של השגריר אלעמאדי על יו"ר הרש"פ הינה חריגה, בתנועת פתח’ אומרים כי השגריר הקטארי מנסה לעשות "סיבוב" על גבו של מחמוד עבאס נוכח הקרע בינו לבין ממשל טראמפ.

למרות זאת נועד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, עם השגריר הקטארי אלעמאדי בלשכתו ברמאללה לדיון במצב ברצועה, בסופו של דבר הכל אינטרסים ומחמוד עבאס מעוניין בסיוע ובכסף של קטאר גם לצרכי הרש"פ.

קטאר מעיזה לתקוף את יו"ר הרש"פ אך נמנעת לחלוטין מלתקוף את חמאס כאילו שאין לה חלק בנעשה ברצועת עזה, קטאר מנצלת את העובדה שהיא עשירה מאוד וכל הצדדים צריכים את קרבתה כדי לקבל תמיכה כספית.

גורמים בתנועת פתח’ אומרים כי קטאר מנסה להתחנף לממשל טראמפ כדי שישנה את היחס אליה אחרי שהנשיא טראמפ הגדיר אותה כ"מדינה תומכת טרור" וכדי שיסייע להסיר מעליה את החרם שהטילו עליה מדינות ערב ביוני 2017.

בשבועות הקרובים אמור הנשיא טראמפ לפתוח בשורה של דיונים עם מנהיגים ערבים ומנהיגים מהמפרץ לגבי אפשרות של הסרת החרם הערבי מעל קטאר.

את החרם מובילות מצרים וסעודיה בשל מעורבותה של קטאר בטרור ובמימונו, עד היום נכשלו כל מאמצי התיווך של כווית, ארה"ב, צרפת וגרמניה, "הרביעיה הערבית" הציבה 13 תנאים שקטאר צריכה לעמוד בהם אולם היא מסרבת לכולם.