עבור לתוכן העמוד
Menu

האם עבאס בדרך אל הבית הלבן?

השליח האמריקני ג'ראד קושנר יגיע לביקור באזור כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בסיוע מדינות ערב • גורמים פלסטינים בכירים אומרים כי ישנם סימנים לכך שהנשיא טראמפ שוקל להזמין את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבית הלבן בניסיון לחדש את הדיאלוג עם הרש"פ

ג'ראד קושנר,יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ בבית הלבן, יגיע בשבוע הבא לישראל לאחר סיור בכמה מדינות ערביות כמו מצרים, סעודיה וירדן בניסיון לתת תנופה ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

על פי גורמים אמריקנים, מטרת הסיור היא לקדם את התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה", שהוצגה לפני חודש בסדנה בבחריין, ולהתייעץ עם גורמים ערבים וישראלים לגבי מועד פרסום החלק המדיני של התוכנית.

ג'ייסון גרינבלט, היועץ המיוחד לעניני המזרח התיכון אומר כי הנשיא טראמפ עדיין לא החליט אם לפרסם את החלק המדיני של התוכנית לפני הבחירות בישראל או לאחריהן.

גרינבלט גם הודה בראיון לעיתון הפלסטיני "אלאיאם" לפני שבועיים כי הרש"פ הצליחה להכשיל את הועידה בבחריין והציע במחווה של רצון טוב , לפתוח מחדש את שגרירות אש"פ בוושינגטון בתמורה לחזרת הרש"פ לשולחן המשא ומתן.

אולם, האסטרטגיה של מחמוד עבאס היא להמתין לתוצאות הבחירות בישראל  ולא למהר להתפייס עם ממשל טראמפ מבלי שהממשל יאמץ את פתרון 2 המדינות ואת ההכרה במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, אין שום שינוי בעמדה הזו של מחמוד עבאס שרואה כי ממשל טראמפ מתחיל להזיע ואיננו רוצה בכישלון "עסקת המאה" בדיוק כשמתחילה שנת הבחירות לנשיאות בארה"ב.

הפרשן הפוליטי הפלסטיני עבד אלמג'יד סווילם פירסם ב-22 ביולי מאמר בעיתון "אל-איאם", המזוהה עם הרש"פ, שבו טען כי ישנם סימנים לכך שהנשיא טראמפ שוקל להזמין את יו"ר הרש"פ לפגישה בבית הלבן בניסיון לקדם את "עסקת המאה".

אין בינתיים אישור לידיעה הזו ממקורות אחרים.

מהלך כזה מבחינת הנשיא טראמפ הינו מהלך של WIN WIN ,אם יו"ר הרש"פ ידחה את ההזמנה יוכל הנשיא האמריקני להציגו לעולם כ"סרבן שלום" ואם יענה להזמנה יוכל הנשיא טראמפ להתחיל ולקדם ברצינות את תוכנית "עסקת המאה".

הבעיה העיקרית בתוכנית השלום האמריקנית היא שאין לה פרטנר בצד הפלסטיני כדי לקדם עמו את התוכנית, משלחת אנשי העסקים הפלסטינים שיצאה לועידה בבחריין איננה יכולה לשמש כתחליף מדיני להנהגת הרש"פ.

צוות השלום האמריקני מבין שהוא תלוי לחלוטין ברש"פ כדי לקדם את "עסקת המאה", מדינות ערב המתונות לא סיפקו את הסחורה לממשל.

הן אמנם השתתפו בועידה הכלכלית בבחריין, כדי שלא להתעמת עם הממשל, אך אינן מוכנות לעקוף את הרש"פ והעומד בראשה, הן מחזיקות את המקל משני קצותיו, מחד גיסא, הן מקוות להגנה אמריקנית מפני הסכנה האיראנית, ומאידך גיסא הן אינן מוכנות לוותר על התמיכה ברש"פ ולהפעיל לחצים על מחמוד עבאס כדי שיסכים לחדש את הקשר עם הממשל האמריקני.

הנשיא טראמפ הינו פוליטיקאי ואיש עסקים והוא רוצה מאוד בהצלחת תוכניתו המדינית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הוא בודאי יודע כי ללא הרש"פ כפרטנר תוכניתו נדונה לכישלון מוחץ, מיד לאחר שיפורסם החלק המדיני שלה, לכן ביקורו הצפוי באזור של ג'ראד קושנר לא יביא בהכרח לפרסום החלק המדיני של התוכנית, יתכן שג'ראד קושנר יתרשם כי המצב קשה מאוד מבחינה מדינית ודוקא ימליץ לנשיא להקפיא בינתיים את פרסום תוכנה המדיני של "עסקת המאה".

לממשל אין גם תוכנית מגירה ל"הנהגה חלופית" במקומו של מחמוד עבאס, הממשל וישראל מתייחסים למחמוד עבאס כ"ברירת מחדל"  ואינם מעוניינים בקריסת שלטונו, יו"ר הרש"פ יודע זאת היטב ומנסה לנצל זאת לטובתו.

הנשיא טראמפ לא יחזור בו מהצעדים שעשה בנושא ירושלים והפליטים אך הוא יכול בהחלט לעשות צעדים נוספים לטובת הרש"פ כדי לחזר אחריה כדי שתיאות לשוב לשולחן המשא ומתן כמו למשל חידוש הסיוע הכספי לרש"פ שיוציא אותה מהמשבר הכספי הקשה שבו היא נתונה.

ג'ראד קושנר יגשש במהלך ביקורו גם לגבי המצב הפוליטי בישראל לקראת הבחירות, מצב שכרגע איננו ברור לגמרי, ורק לאחר ביקורו יחליט הנשיא טראמפ כיצד לנהוג ב "עסקת המאה".

בינתיים אי אפשר לפסול את האפשרות כי גם הזמנת מחמוד עבאס לבית הלבן עשויה לפתוח צוהר כלשהו של סיכוי לחידוש הדיאלוג עם הרש"פ, לכבוד יש מקום חשוב בדיפלומטיה המזרח תיכונית ומחמוד עבאס איננו שונה משום שליט ערבי אחר שרוצה שהנשיא האמריקני יחזר אחריו.