עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מחמוד עבאס רוצה בחירות בשטחים?

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כופה נושא חדש על הזירה הפוליטית הפלסטינית והוא עריכת בחירות כלליות בגדה, ברצועה ובמזרח ירושלים • בתנועת פת"ח מעריכים כי הכוונה לקיים בחירות לפרלמנט בלבד וברחוב הפלסטיני אדישים לרעיון בגלל מורכבות הנושאים הקשורים בו

בנאום האחרון שלו בעצרת הכללית של האו"ם אמר מחמוד עבאס כי ההנהגה הפלסטינית תקבל החלטה, מיד עם חזרתו לרמאללה,על עריכת בחירות כלליות בשטחים.

בסוף השבוע לאחר מכן, כינס מחמוד עבאס את הועד הפועל של אש"פ ושם מתח ביקורת על כך שתנועת פת"ח הפקידה למעשה את גורל הבחירות ביד חמאס מכיוון שהיא התנתה את קיומן בהשגת פיוס לאומי, "התברר", אמר מחמוד עבאס, "שהפיוס הוא בלתי אפשרי והתוצאה היא שאין פיוס ואין גם בחירות".

עבאס כופה סדר יום חדש על תושבי השטחים לאחר שבמשך 13 שנים לא התקיימו בחירות בשטחים.

האם מדובר בתרגיל יחסי ציבור של מחמוד עבאס או באמת בכוונה רצינית לערוך בחירות?

האם מחמוד עבאס רוצה לשחרר את הקיטור ברחוב הפלסטיני ולהעסיק אותו בנושאי הבחירות במקום בנושאי השחיתות של צמרת הרש"פ והמבוי המדיני הסתום?

הממשלה הפלסטינית התייצבה מיד מאחורי הודעתו של מחמוד עבאס והודיעה כי היא מוכנה לבחירות, גם הועדה המרכזית של פת"ח הקימה ועדה שתחל בהכנות לבחירות.

ואילו תנועת חמאס לא רצתה לפגר מאחור והודיעה על נכונותה לעריכת הבחירות.

יו"ר הרש"פ לא פירט האם בכוונתו להכריז על עריכת בחירות לנשיאות או למועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) או על שתיהן. מחמוד עבאס נבחר ב-2005 לנשיא ומאז הוא מכהן בתפקידו למרות שזמן כהונתו הסתיים מזמן. את המועצה המחוקקת שבה היה רוב לחמאס, פיזר מחמוד עבאס לפני כשנה והעביר את סמכויותיה למועצה המרכזית של אש"פ.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס מתכוון להכריז על בחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית בלבד וכי הוא לא יסכן את מעמדו בעריכת בחירות לנשיאות.

כדי לערוך את הבחירות בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים הוא זקוק להסכמת ישראל, באשר לבחירות ברצועת עזה העניין תלוי בהסכמת חמאס והפלגים של אש"פ.

הגורמים בפת"ח אומרים כי זו אחת הסיבות שמחמוד עבאס התקפל והסכים בסוף השבוע לקבל את כספי המסים שגובה ישראל עבור הרש"פ לאחר שדחה את קבלת הכספים במשך כמה חודשים בגלל שנוכה מהם הסכום שהרש"פ מעבירה מדי חודש למחבלים ומשפחותיהם.

סכום של מיליארד וחצי שקל יועבר לרש"פ ממשרד האוצר הישראלי בתחילת השבוע.

מחמוד עבאס רוצה את תמיכת עשרות אלפי הפקידים של הרש"פ בתנועת פת"ח אם יערכו בחירות, לשם כך הוא חייב לשלם להם משכורות מלאות מדי חודש, כספי המסים שישראל מעבירה לרש"פ מדי חודש מהווים 70 אחוזים מתקציבה.

עם זאת, קיימות עדיין כמה בעיות רציניות בכל הקשור לעריכת בחירות בשטחים, גם אם מדובר בבחירות למועצה המחוקקת.

א.המשך הנתק והפיצול בין הגדה לרצועה וחוסר היכולת להגיע לאחדות לאומית בין פת"ח וחמאס.

ב.שאלת מזרח ירושלים-האם ישראל תתיר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות לפרלמנט? במידה ולא, האם יקיים מחמוד עבאס בכל זאת את הבחירות?

ג. שאלה הפיקוח על הבחירות-מי יפקח עליהן וימנע זיופים ועיוות התוצאות?

ד. האם תנועת חמאס תשתתף בבחירות? הסכמי אוסלו אוסרים על ארגוני טרור להקים רשימות ולהציג מועמדים בבחירות.

ה. מחלוקת בין תנועת פת"ח לשאר הפלגים של אש"פ וחמאס והגיהאד האסלאמי שדורשים גם עריכת בחירות למועצה הלאומית הפלסטינית( מל"פ).

 

יו"ר הרש"פ יתקשה להסכים לעריכת בחירות ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים,ישראל הסכימה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות למועצה המחוקקת ב-2006, בלחץ אמריקני והתוצאה הייתה ניצחון של תנועת חמאס.

סביר להניח שישראל לא תחזור על הטעות הזאת במיוחד אחרי ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל.

לכן, צריך לקחת בזהירות את ההודעה של מחמוד עבאס על עריכת בחירות בשטחים, גם אם הוא מתכוון לכך ברצינות הרי שהוא מדבר על בחירות לפרלמנט בלבד ולא יסתכן בערעור יציבות שלטונו.

הציבור הפלסטיני אדיש להצהרת מחמוד עבאס בנושא הבחירות, יותר מעניינת אותו השאלה האם יתקיימו בישראל בחירות בפעם השלישית בשנה זו, רבים ברחוב הפלסטיני מעריכים שמדובר ב "סערה בכוס מים" ושום בחירות פלסטיניות לא יתקיימו בעתיד הקרוב.