עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מחמוד עבאס יפתיע את ישראל?

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי החלטת מחמוד עבאס להפסיק את ההסכמים עם ישראל היא "רצינית" וכי הוא יפתיע את ישראל • מדינות ערב המתונות אינן מרוצות מהחלטתו של יו"ר הרש"פ והן יפעלו לבטלה או למסמס אותה בהדרגה

הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני הינה כי ההודעה של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בסוף השבוע שעבר בדבר הפסקת ההסכמים בין אש"ף לישראל, נועדה להכיל את הזעם העממי בעקבות הריסת הבתים על ידי ישראל באזור ואדי אלחומוס ליד הכפר צור באהר וכי אין בכוונתו של יו"ר הרש"פ להמשיך בכיוון הזה, במיוחד נוכח העובדה שהחלטות דומות להחלטה זו התקבלו כבר בעבר על ידי המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ ולא בוצעו.

אולם, גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי הפעם יו"ר הרש"פ "רציני" וכי אין מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי מוסדות אש"פ אלא על ידי הרשות המבצעת. דהיינו ע"י ההנהגה הפלסטינית בראשותו של מחמוד עבאס, לדבריהם, מחמוד עבאס שיתף במה שהוא מתכנן רק כמה בכירים ברש"פ ואת עבדאללה מלך ירדן שעמו נועד ב-24 ביולי בעמאן.

בכיר פת"ח זיאד אבו זיאד, השר לעניני ירושלים לשעבר ברש"פ, פרסם ב-28 ביולי מאמר בעיתון המזרח ירושלמי "אלקודס" שבו כתב:

" מהיכרותי האישית עם מחמוד עבאס אינני מאמין שהוא עושה ספינים בדבריו, אני בטוח שיש לו משהו בראש והוא יודע על מה הוא מדבר ויתכן שהמילים "הפסקת העבודה בהסכמים עם ישראל" הינן קוד לדבר ספיציפי שהוא מתכוון לעשותו ויתכן שדן בדבר עם מנהיגים אזוריים שהם בני ברית של העם הפלסטיני, כמו ירדן וכמה גופים בינלאומיים, כדי שלא להפתיע אף אחד והוא מתכוון לעשות זאת מכיוון שישראל לא מותירה לו ברירה אחרת".

 

לטרפד את "עסקת המאה"

 

הרחוב הפלסטיני והארגונים השונים ובראשם חמאס ממתינים לראות את המלצות הועדה המיוחדת שהוקמה שיוגשו למחמוד עבאס ובהן מנגנונים לישום ההחלטה.

ההתפתחות הזו מתרחשת בעוד היועץ והשליח האמריקני ג'ראד קושנר אמור להגיע השבוע לישראל ולכמה מדינות ערביות באזור כדי לקדם את "עסקת המאה".

לא מן הנמנע שמחמוד עבאס יזם את עיתוי ההחלטה כדי להעכיר את האווירה באזור לקראת ביקורו של קושנר.

יו"ר הרש"פ רוצה לקלקל את הנורמליזציה מאחורי הקלעים בין ישראל למדינות המפרץ, ובראשן סעודיה, שהחלה לבצבץ החוצה בגלוי בועידה הכלכלית בבחריין.

ישראל לא הגיבה על החלטתו של מחמוד עבאס וממתינה לראות מה הוא מתכנן לעשות באמת. גם מדינות ערב שומרות על שתיקה רועמת ואינן מגיבות על החלטתו של יו"ר הרש"פ, אולם סביר מאוד להניח שהן אינן מרוצות ממנה שכן פירושה המעשי הוא הסלמה ביחסים בין ישראל לרש"פ.

שום מדינה ערבית מתונה איננה מעוניינת בקריסת הרש"פ או ערעור היציבות שעלול להשפיע על יציבות המשטרים הערביים, לכן בהחלט ניתן לצפות שמדינות ערב המתונות יפעילו לחץ על יו"ר הרש"פ למתן את צעדיו.

מדינות ערב המתונות לא יאפשרו למחמוד עבאס להתנתק מישראל או לפרק את הרש"פ, הן מעוניינות בהמשך המאמצים האמריקנים לקדם את "עסקת המאה" ולהבטיח את ההגנה האמריקנית עליהן מפני הסכנה האיראנית.

מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח אמר בסוף השבוע שעבר כי החלטתו של מחמוד עבאס כולל את כל ההסכמים עם ישראל כולל הסכם התיאום הביטחוני. בינתיים לא קרה שום דבר בתחום הזה, מחמוד עבאס יצא מרמאללה לתוניסיה להשתתף בהלוויתו של נשיא תוניסיה קאיד באג'י א-סבסי, אילו הפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל היה נאלץ להישאר במוקאטעה ברמאללה.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל תגיב על כל צעד שיעשה מחמוד עבאס נגדה וכי יש לה ארגז כלים נרחב שבו היא יכולה להשתמש.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס לא ימהר להתחיל בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל מכיוון שהדבר עלול לפגוע בו ובבכירי הרש"פ הנושאים תעודות  VIP ישראליות והם תלויים בישראל לצורך תנועתם בחופשיות בשטחי הגדה ולנסיעה לחו"ל.

הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל מצדו של מחמוד עבאס עלולה גם לעודד את ארגון חמאס לחדש את מאמציו להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס בתחומי הגדה, כפי שניסה לעשות בעבר.

לכן, ההערכה היא שהצעדים הראשונים למימוש החלטתו של מחמוד עבאס עלולים לכלול ניסיון מואץ להתפייס עם תנועת חמאס, הטלת חרם על סחורות ישראליות ופעילות בזירה הבינלאומית, כמו הגשת תלונות נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג.