עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מה שמותר לאיראן אסור לסעודיה?

חיסול העיתונאי הסעודי מראה על הצביעות של מדינות השונות במזרח התיכון

עד לפני כעשרה ימים היה יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, ההבטחה הגדולה להתקדמותה של סעודיה למודרנה ונערץ ע"י מדינות המערב. רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוקג'י, מבקר השלטון הסעודי החריף, חבר תנועת האחים המוסלמים ובעל טור בוושינגטון פוסט, בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול הפך את סעודיה לאויב מספר אחת  של האנושות.

 

אין כבר איש המאמין שהרצח לא נעשה בהשראתו או בהנחייתו של יורש העצר. התקשורת הטורקית פרסמה פרטים מרשיעים חד משמעיים ואפילו מזוויעים כגון עינוים קשים וביתור הגופה, על בסיס האזנה של שרותי המודיעין הטורקים וגם אחרי הביקור של המשלחת הטורקית בקונסוליה. גם התקשורת האמריקאית חשפה פרטים חמורים, כמו הניו יורק טיימס  שגילה שרוב חברי הקבוצה הסעודית שהגיעה לקונסוליה לפני היכנסו של ח'שוקג'י היו אנשי ביטחון, מקורבי מחמד בן סלמאן והיא כללה גם רופא בכיר לרפואה משפטית (פורנסיק).

 

מדובר אפוא ברצח של  אדם חסר ישע מול צוות מחסלים בתוך הקונסוליה הסעודית. זה אינו חיסול על ידי גורמים בלתי מזוהים בחשכת הלילה במקום מבודד שקשה לחוקרו. בן סלמן צריך עוד ללמוד רבות בתחום זה. הרצח השאיר אחריו סימנים שלא ניתן למחוק ומדיניות המערב אינן יכולות לעצום עיניים מול אירוע כזה. יתרה מכך מחמד בן סלמאן אכזב את מדינות המערב. תקוותן לראות את סעודיה הנתונה בשלטון משפחתי ושחוקתה הוא הקוראן, משתחררת  מכבליה במהפכה שקטה מתוך חצר המלכות נפגעה קשות.

 

מחמד היה (ועדין?) האיש החזק של סעודיה שעל פיו יישק דבר. בשנים האחרונות היה היוזם של מדיניות החוץ, הביטחון והכלכלה של מדינתו. הוא הבטיח לשחרר את סעודיה מהתלות בנפט ולהקים מערכת כלכלית חדשה המבוססת על תעשיה מתקדמת, הייטק, תיירות ובידור. הוא אף ביטל כמה מגבלות על פעילותה של האישה בחברה. הוא יזם מלחמה נגד החות'ים בתימן ואף הכריח את ראש ממשל לבנון סעד חרירי להתפטר – פעולות שכשלו או שבינתיים לא צלחו. אלא שנראה שהאמונה בכוחו דחפה אותו לבצע פשע נתעב שאין להימלט ממנו אלא ע"י הצגת מערכת נימוקים מיתממת שאיש לא יאמין לה אבל עשויה להתקבל על בסיס מה שקרוי "ריאל פוליטיק".

 

בינתיים אמצעי תקשורת, חברות וארגונים בינלאומיים כגון סי.אן.אן, קומקסט ורבים אחרים כולל נשיאת קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לאגרד פועלים ספונטנית להענשת סעודיה והחליטו להחרים את הוועידה הבינלאומית המכונה "דאבוס במדבר" שיזם מחמד בן סלמאן לגייס השקעות לקידום חזונו הכלכלי, האמורה להיערך בסוף החודש. אלא שסעודיה היא חוליה מרכזית במאבק באיראן והיא מיועדת לחפות על הגבלת ייצוא הנפט מאיראן בעקבות הסנקציות  של ארה"ב המתוכננות לתחילת נובמבר. יתרה מכך, הנשיא טראמפ ששוחח עם המלך סלמאן ויורש העצר צייץ כי הוא רואה בחומרה את האירוע, אך יתכן ש"גורמים סעודים סוררים" ביצעו את הפשע והוסיף מיד כי ארה"ב תמשיך בביצוע עסקת הנשק הגדולה עם סעודיה בסך 110 מיליארד דולר אחרת תיפגע הכלכלה האמריקאית. גם ליתר מדינות המערב עסקים טובים עם סעודיה ונראה שברגע מסוים הן תשלמנה עם ההסברים המתחמקים שלה. השאלה בכל זאת היא האם מחמד בן סלמאן  ישלם בראשו שהרי גרם להיווצרותה של חזית כמעט עולמית נגד סעודיה. האם אביו המלך סלמאן לא יאלץ, כדי לרצות את הקהילייה הבינלאומית, להדיחו ממעמד יורש העצר. זאת בינתיים שאלה פתוחה.

 

לעומת הפעולה האכזרית והכושלת של מחמד בן סלמאן מדינות אחרות מבצעות פשעים הרבה יותר גדולים ואיומים וכמעט שאינן זוכות להתייחסות ואפילו לא לגינוים. מדינות כמו רוסיה, סין, איראן וטורקיה פועלות בתוך שטחן לדיכוי האוכלוסיות שלהן, או כמו רוסיה ואיראן מבצעות חיסולים ברחבי העולם בחשאיות ואף אם ברור לקהילייה הבינלאומית כי הן עומדת מאחורי פשעים אלה הרי המעשים נשארים בטווח האפור. באיראן עונו ונרצחו עשרות אלפים של מתנגדי השלטון האסלאמי או כאלה שהשלטון ראה בהם פוטנציאל להתנגדות. בטורקיה ארדואן ניצל את ההפיכה הצבאית הכושלת למערכת טיהור נרחבת במתנגדיו הפוטנציאלים בצבא, בממשל ובמערכת המשפט ופיטר ו/או וכלא  כ- 150.000 איש. בשני המקרים המערב הגיב בגינוים רפים כדי לצאת ידי חובה.

 

פשעים חמורים בוצעו ועדין מתבצעים בחלק ממדינות האסלאם ואפריקה אך תגובת המערב הייתה ועדין רפה. רק אחרי רצח עם של הטוטסי ברואנדה ומעשי טווח ביוגוסלביה הוקמו בתי דין בינלאומים  ומספר אנשים הועמדו לדין, אך מדובר "במדינות חלשות". רוסיה, סין, איראן וטורקיה שהן מעצמות עולמיות או אזוריות בעלות עוצמה פוליטית וצבאית גדולה לא תסכמנה לעולם שאזרחיהן יואשמו ויעמדו לדין בבתי דין בינלאומיים כל עוד המערב אינו מתאחד לטפל בנושא באופן הנדרש כולל חרם מלא או הפעלת כוח צבאי.

 

סעודיה, לא רק שחסרה את העוצמה הפוליטית והצבאית של איראן וטורקיה, אלא שסוכניה ביצעו רצח איום כמעט בגלוי לעיני העולם כולו והמערב מחויב במקרה זה לעשות את המינימום בטרם יעבור לסדר היום. עכשיו כולם ממתינים לראות כיצד ובאיזה אופן תציג סעודיה את אשר אירע בקונסוליה שלה.