עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ישראל ויתרה על רמת הגולן במו"מ ?

בשנת 2009 טענו ריצ'רד האס ומרטין אינדיק כי ישראל ויתרה על רמת הגולן במסגרת המו"מ עם סוריה • ד"ר דורי גולד, אז יועצו המדיני של נתניהו וד"ר שמעון שפירא, המזכ"צ - עונים לטענות

פורסם בשנת 2009: במכתב תגובה למערכת Foreign Affairs על כתבתם של ריצ'רד האס ומרטין אינדיק, שוללים ד"ר דורי גולד ותא"ל (מיל.) שמעון שפירא את הטענה בדבר הסכמת ממשלת נתניהו לנסיגה ישראלית מלאה מהגולן ומסבירים את הסיכונים הטמונים בויתור על קו הגנה חיוני זה עבור ישראל.   

עורך יקר,

השגת שלום אמיתי בין ישראל לסוריה היא מטרה ראויה לשבח, ויכולה להוות אבן יסוד לביטחון האזור. למרבה הצער, בהתייחסם להסכם ישראלי-סורי, ריצ'רד האס ומרטין אינדיק ("מעבר לעיראק", ינואר / פברואר 2009) מציגים באופן שגוי את הצעותיו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לסוריה במהלך תקופת כהונתו משנת 1996-1999. לטענתם נתניהו הציע "נסיגה ישראלית מלאה מרמת הגולן" לנשיא סוריה, חאפז 'אל-אסד.

זו הנחה שאינה נכונה! למעשה , בשנת 1996 ביקש ראש הממשלה נתניהו הבהרות ממזכיר המדינה האמריקאי, וורן כריסטופר, כי ההצהרות שנתנו בצורה היפותטית ובע"פ על ידי ראש הממשלה הקודם, יצחק רבין ז"ל, הידועות כ"פיקדון רבין", לא מחייבות את ממשלת ישראל. שנינו נשלחנו לוושינגטון על מנת לקבל את ההבהרה הזו אותה הצלחנו להשיג לאחר סדרת מפגשים עם אנשי ממשל קלינטון. הדברים קיבלו אישור בספר הזיכרונות של  שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, איתמר רבינוביץ", "על סיפו של שלום" , שהיה אחד מראשי המו"מ עם סוריה מטעם ישראל ובו מאשר רבינוביץ" כי מזכיר המדינה כריסטופר אישר במכתב לנתניהו כי ממשלתו אינה מחויבת לדבריו וההסכמות של ההתכתבות הקודמת.

יתר על כן, ב -1998, כאשר נתניהו החליף מסרים עם אסד באמצעות שליחו,  רון לאודר, בשום שלב לא הסכים נתניהו לסגת מרמת הגולן, כפי שטוענים האס ואינדיק.

בסיום החלפת המסרים בין הצדדים אסד ביקש מראש הממשלה נתניהו להציג מפה שמגדירה את ההיקף של הנסיגה ישראלית מרמת הגולן. ניתן לומר בברור כי החלפת המסרים שעברו בין ירושלים לדמשק, לא סיפקה את המנהיג הסורי שביקש להכיל את הריבונות הסורית עד לקו הכנרת. נתניהו סירב לספק מפה שכזו לאסד למרות צפיתו של אסד.  אסד ביקש לדעת מנתניהו כיצד הוא רואה את הגבול הסופי בין המדינות ושאל את נתניהו האם הוא מוכן ל"עשרות מטרים או מאות מטרים?" . תשובתו של נתניהו שנמסרה לדמשק הייתה שהגבול יהיה "קילומטרים מזרחה" (חשוב לזכור כי הרוחב של רמת הגולן הינו 12  ק"מ בלבד). לאור תשובתו של נתניהו החליט אסד לסיים את המו"מ מול ישראל.

לנתניהו היו סיבות נוספות לנקוט בעמדה זו ולא לחשוף את ישראל לסכנות הטמונות בנסיגה מלאה מרמת הגולן. עוד ב -1975 כתב נשיא ארצות הברית ג'רלד פורד לראש הממשלה דאז, יצחק רבין, כי למרות שארה"ב עדיין לא נקטה עמדה באשר לגבולותיה הסופיים של ישראל, אולם כאשר היא תעשה זאת, היא "תיתן משקל רב להישארות ישראל ברמת הגולן". במהלך שנות התשעים, המשיך הממשל האמריקני והבהיר כי הוא ממשיך לעמוד מאחורי מכתבו של הנשיא פורד.

רמת הגולן נשארה קו הגנה חיוני לביטחון ישראל. היציבות של גבול הצפוני של ישראל עם סוריה, תלוי חלקית בעובדה כי כוחות צה"ל פרוסים ברמת הגולן ולא בעמק שמתחתיו.

ד"ר דורי גולד, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ויועץ למדיניות חוץ של רה"מ בנימין נתניהו.

תא"ל (מיל.) שמעון שפירא, לשעבר מזכיר צבאי של רה"מ בנימין נתניהו.

1. עיסוק מיותר
ירון זכאי (27/02/2009 13:00:06)

המקור באנגלית