עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ישראל וחמאס קרובות מתמיד לעסקת שבויים ?

בכיר חמאס בגדה רמז לדברים באירוע בו חגגו שחרור של אסיר שריצה 15 שנים בכלא הישראלי • המכשול העיקרי - משוחררי עסקת שליט

בכיר חמאס בגדה, חסן יוסוף, אמר אתמול (שני) בקבלת פנים לאסיר משוחרר כי "עסקת שליט 2 קרובה מתמיד".
במקביל לדברים הללו, מנהיג חמאס בעזה, איסמעיל הנייה שוהה במצרים כבר במשך כשבועיים גם בשל רצונו לנסות ולקבל את הכספים שהארגון טוען שמצרים לקחה ממנו אבל ככל הנראה גם בשל מגיעים חשאיים לעסקת שבויים בין ישראל לחמאס.

חשוב לציין כי המכשול העיקרי להשגת העסקה הוא התנאי המוקדם של חמאס שישראל תשחרר עשרות מחבלי חמאס ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש.
חמאס פרסמו בסוף החודש הקודם כי ישראל מנסה להציב אמצעי מעקב למרוואן עיסא, הרמטכ"ל בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס ויד ימינו של מוחמד דף, על מנת לקבל מידע על גורלם של 4 הישראלים המוחזקים ברצועת עזה.

בתחילת השנה פתחה חמאס בקמפיין חדש בשפה העברית שגולת הכותרת שלו היא כי חייל צה"ל, אורון שאול ז"ל, הינו בחיים וכי ממשלת ישראל משקרת לציבור בישראל.

פרשנים פלסטינים ברצועת עזה טענו בראיונות לתקשורת החמאסית כי ייתכן שהחייל הוא נכה או עיוור אך הוא נותר בחיים וכי הוא הקלף העיקרי שיש לחמאס לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה שתהייה לפחות באותו היקף של "עסקת שליט" ב-2011 , כלומר, ישוחררו יותר מאלף אסירים ביטחוניים מבתי הכלא של ישראל.

בצה"ל עומדים על כך שאורון שאול ז"ל מצא את מותו ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן".

במסגרת הקמפיין החדש של חמאס, שמגובה בפעילות ענפה ברשתות החברתיות של התנועה, הוצב שלט ענק במרכז העיר עזה ועליו תמונתו של אורון שאול ז"ל ומתחתיה הכיתוב בשפה העברית: " כל עוד גיבורינו לא רואים חופש ואור-השבוי הזה לא ידע דרור".

ברשתות החברתיות הפיצה הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין מאלקסאם" שתי כרזות נוספות, האחת עם תמונתו של אורן שאול עם כיתוב בעברית: "איפוא אני? מהו הגורל שלי?" והשניה בה מופיעה תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ותמונות ארבעת השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס ברצועה תחת הכותרת בעברית: "החיילים שלך עדיין נמצאים בעזה".

הכרזות האלה מופצות תחת האש טאג "ממשלתכם משקרת",כדי להסביר לדעת הקהל הישראלית כי הממשלה מסתירה ולא מוסרת לציבור את כל המידע על השבויים והנעדרים.

נראה כי הקמפיין החדש של תנועת חמאס בעניין השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיה נובע מכמה סיבות:

א. ישראל איננה ממהרת לעסקת שבויים חדשה והיא מנסה לפעול באמצעות הגורמים המתווכים בינה לבין חמאס במסגרת הנחיות ועדת שמגר למרות שהקבינט לא אימץ אותן עד כה.

כזכור, הדרג המדיני לא יישם שורה של החלטות שקיבל הקבינט הביטחוני כיצד להפעיל לחץ על חמאס בנושא השבויים והנעדרים. כנראה כדי שלא לטרפד עסקה חדשה, אך העובדה שהוא איננו ממהר לעסקה חדשה מהווה לכשעצמה לחץ על חמאס.

ב. על הנהגת חמאס ברצועה מופעל לחץ כבד מצד הנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ומצד בני משפחות האסירים להתקדם לקראת עסקה חדשה לאחר שהשב"כ ישראלי הצליח לסכל כמה ניסיונות חטיפה של חיילים ואזרחים ישראלים כדי להביא לעסקה חדשה עפ"י התנאים של חמאס.

ג. הנהגת חמאס משוועת להישגים כדי לשפר את מעמדה ברחוב הפלסטיני נוכח כישלון הסכם הפיוס שיחיא סינוואר הוביל ביחד עם מצרים. המצב ההומניטארי ברצועה קשה, המצור הישראלי נמשך, מעבר רפיח סגור ועסקת חילופי שבויים חדשה יכולה ליצור מעין "שחרור לחץ" ולתת תחושה של הישג לציבור הפלסטיני ברצועת עזה.

גורמים בתנועת חמאס טוענים כי "יחידת הצל" של הזרוע הצבאית של חמאס ששומרת על השבויים והנעדרים הישראלים יכולה לשמור עליהם עוד שנים רבות וכי גורלם יהיה דומה לגורלו של הטייס רון ארד.

לפני כחודש פרסמו מספר גורמים בתקשורת הערבית כי חמאס מעניין בקיום עסקה להחלפת שבויים לפני הבחירות בישראל מחשש כי יעמדו למו"מ מול גורמים חדשים ולחצים אחרים בזירה הישראלית.