עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ירדן מבקשת לנצל את הבחירות בישראל ליצירת משבר?

מתחם שער הרחמים בהר הבית נותר פתוח וירדן מתעלמת מהמסר הישראלי שהועבר לה להחזיר את המצב לקדמותו • ישראל צריכה למצות את ההידברות עם ירדן בנושא ויש לה מספיק מנופי לחץ כדי להגיב על המחטף הירדני בהר הבית

סכנה של משבר חדש מרחפת מעל יחסי ישראל ירדן ובמרכזה ההשתלטות בכוח של מועצת הוווקף האסלאמי בהר הבית, השייכת למשרד ההקדשים הירדני, על מתחם שער הרחמים ופתיחתו בניגוד לצו בית המשפט בשבוע שעבר.

ממשלת ירדן מתעלמת מהמסר שהעבירה אליה ממשלת ישראל בתחילת השבוע שבו ביקשה ישראל להורות למועצת הווקף להשיב את המצב לקדמותו.

לירדן יש מעמד מיוחד בהר הבית בתוקף היותה האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום עם ישראל מ1994, לישראל אין שום תביעות על מבנה שער הרחמים, אולם ההשתלטות עליו נעשתה ללא תיאום עם ישראל ובוצעה כפרובוקציה מדינית שפגעה בריבונות הישראלית בהר הבית, לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, פרוקבוקציה שעלולה לחזור על עצמה ככל שיחריף הדיון על מעמדה של מזרח ירושלים.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל חייבת להגיב על מה שקרה ואסור לה להרגיל את ירדן כי היא יכולה לבצע צעדים חד צדדים בהר הבית שפוגעים בריבונות הישראלית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הינחה את משטרת ישראל להחזיר את המצב לקדמותו ולנעול את מתחם שער הרחמים, אך המשטרה מתקשה כבר כמה ימים לבצע את ההנחיה.

בינתיים ממשיכה המשטרה בהרחקת מסיתים מהר הבית כמו הנאדי אלחלאווני, פעילה בארגון "אל-מוראבטאת", שהורחקה בצו לתקופה של 6 חודשים, עפ"י גורמי ביטחון ישראלים היא עסקה בפעילות הסתה בהר הבית.

הבוקר עצרה משטרת ירושלים את עדנאן רית', מושל מחוז ירושלים מטעם הרש"פ, ע'ית' נעצר בעבר בחשד כי היה מעורב בפעילות נגד סוחרי קרקעות שמכרו בתים ליהודים בעיר העתיקה.

מועצת הווקף המוסלמי הכניסה שטיחים וציוד נוסף למבנה שער הרחמים, במקום החל לפעול בית תפילה ובכוונת הווקף להתחיל בקרוב בשיפוץ המבנה.

גורמים בווקף המוסלמי אומרים כי אין להם שום קשר עם משטרת ירושלים וכי מבחינתם הפרשה הסתיימה ומתחם שער הרחמים ישאר פתוח.

השיח' עכרמה צברי, חבר מועצת הווקף המוסלמי והדרשן של מסגד אלאקצא אמר היום כי מבנה שער הרחמים ישאר פתוח.

"אנו מוכנים לכל האפשרויות, ישראל רוצה את מתחם שער הרחמים כדי לחלק את מסגד אלאקצא ולהקים בית כנסת במקום" הדגיש צברי וקרא למדינות ערב והאסלאם להגן על מסגד אלאקצא.

גורמים בווקף המוסלמי מביעים ביטחון רב כי מתחם שער הרחמים ימשיך להישאר פתוח למרות איומי ישראל לסגור את שערי המתחם בכוח ולמנוע גישת מתפללים אליו.

להערכתם, ראש הממשלה נתניהו לא יעז להסתכן בהתנגשויות דמים של אנשי המשטרה עם אלפי מתפללים מוסלמים זועמים בתוך שטח הר הבית לקראת הבחירות בישראל,דבר שעלול להביא לאינתיפאדה חדשה בשטחים.

ככל שמתבררות העובדות, נראה כי היה מחדל בהליך קבלת ההחלטות והדרג המדיני וגורמי הביטחון לא נערכו כיאות בסוף השבוע שעבר לקראת ההשתלטות על מתחם שער הרחמים.

ההחלטה של מועצת הווקף האסלאמי החדשה התקבלה בישיבה מיוחדת שהתקיימה במתחם שער הרחמים ב-14 בפברואר בהשתתפות בכירים ממשרד ההקדשים הירדני וכנראה חלפה מתחת לראדאר של גורמי הביטחון הישראלים.

 

האם המשבר יפתר?

 

מדובר במשבר חמור לא פחות ממשבר המגנומטרים שהוצבו בשערי הר הבית ביולי 2017.

ממשלת ירדן בשיתוף עם הרש"פ הצליחה לקבוע בכוח עובדות בשטח ולפתוח את מתחם שער הרחמים בניגוד לעמדת ישראל כאקט של פרובוקציה מדינית לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כדי להדגיש כי ירדן היא הריבות בהר הבית ולא ישראל.

אין למהר ולשבור את הכלים עם ירדן למרות שהיא מתעלמת מהמסר הישראלי. טוב יעשה ראש הממשלה אם ישגר שליח אישי מטעמו אל ארמון המלוכה הירדני, כמו ראש השב"כ נדב ארגמן שמילא כבר שליחויות חשאיות מול ירדן, כדי למצוא פתרון למשבר שיחסוך את השימוש בכוח.

הדברים שאמר ד"ר ממדוח אלעבאדי, סגן ראש ממשלת ירדן לשעבר בטלוויזיה ירדנית הרשמית ב-25 פברואר מדאיגים מאוד.

"צריך להכשיל את ראש הממשלה נתניהו בגלל עמדותיו שאותן הוא מסלים בגלל מערכת הבחירות בישראל, "עסקת המאה" של טראמפ נולדה כשהיא מתה" הדגיש אלעבאדי.

האם דבריו משקפים את דעת ארמון המלוכה ההאשמי? האם ירדן מנסה לבחוש במערכת הבחירות בישראל באמצעות מחטפים בהר הבית כדי להביא להחלשתו של נתניהו?

יש ללבן היטב את הדברים עם ירדן לפני שישראל תנקוט צעדים בשטח, אם יסרבו הירדנים להידבר ולמצוא פתרון מניח את הדעת לסוגיית שער הרחמים הרי שלישראל יש מספיק מנופי לחץ, אחד מהם הוא לפעול נגד מועצת הווקף האסלאמי החדשה שכוללת את נציגי הרש"פ שהוקמה באחרונה ע"י עבדאללה מלך ירדן בשיתוף עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, מבלי להביא להתנגשויות דמים בתוך שטח הר הבית.