עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ירדן בדרך להגמיש את עמדתה כלפי הסדנא הכלכלית?

השליח האמריקני ג'ראד קושנר יגיע היום לירדן לפגישה עם המלך עבדאללה בנוגע ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ • מדובר במפגש חשוב שבו ינסה השליח האמריקני לשכנע את המלך שלא להחרים את הכינוס הכלכלי בבחריין,ההערכה היא כי ארה"ב תסכים לחלק מדרישותיו של מלך ירדן

השליחים האמריקנים ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט הגיעו שוב לביקור במזרח התיכון שיכלול את מרוקו, ירדן וישראל לקראת מפגש הסדנא הכלכלית בבחריין בחודש הבא שתעסוק בהיבטים הכלכליים של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

אמש השתתף ג'ראד קושנר בארוחת האיפטאר על שולחנו של מלך מרוקו מוחמד השישי והיום יגיע לעמאן לפגישה עם המלך עבדאללה.

ביקורו של קושנר בירדן הינו החלק החשוב של ביקורו הנוכחי לאחר שדילג עליה בביקורים קודמים, מטרתו לשכנע את המלך עבדאללה כי ירדן תשתתף בדיוני הסדנא הכלכלית בבחריין.

סעודיה ואיחוד האמירויות הודיעו על השתתפותן בכינוס בבחריין,הרש"פ מחרימה אותו,על פי גורמים דיפלומטיים בלבנון גם היא לא תשתתף בכינוס ואילו ירדן עדיין לא הודיעה על עמדתה.

השבוע הופצו ידיעות באמצעי התקשורת הערביים כי ירדן אמורה להודיע על השתתפותה בכינוס הכלכלי בבחריין בדרג נמוך של פקידים שידונו בנושאי השקעות בלבד וזאת נוכח התנגדותה של ירדן ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

בשבוע שעבר ביקר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס בירדן, נועד עם המלך עבדאללה ותיאם עמו עמדות בקשר לכינוס הכלכלי בבחריין ו"עסקת המאה" של טראמפ.

השליח האמריקני ג'ראד קושנר "עושה כבוד" למלך עבדאללה לאחר שהמלך חזר לפני חודשיים מביקור בארה"ב במהלכו סירב הבית הלבן למסור לו שום פרט על תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מבחינה אמריקנית, השתתפות ירדן בכינוס הכלכלי בבחריין הינה חשובה מאוד להצלחת הכינוס.

קושנר ינסה להפיג את חששותיו של המלך הירדני מפני "עסקת המאה" במיוחד בכל מה שקשור למעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

בשבועות האחרונים הופצו ברשתות החברתיות בירדן ידיעות כי תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ תחלק את מתחם הר הבית ותעניק לירדן את האחריות על מסגד אלאקצא בלבד, במקום תעשה חלוקה כפי שנעשה במערת המכפלה חברון, יוקם במתחם הר הבית בית כנסת ויהודים יוכלו להתפלל בו.

התנועה האסלאמית בירדן הפיצה קריאות ברשתות החברתיות להפגנות היום מול השגרירות האמריקנית בעמאן לקראת הגעתו של ג'ראד קושנר.

גורמים ירדנים מעריכים כי השליח ג'ראד קושנר יבהיר למלך עבדאללה כי ירדן תרוויח רבות מבחינה כלכלית אם תשתף בסדנה הכלכלית בבחריין וכי תמצא בכינוס פתרונות למצוקת המים הקשה של הממלכה האשמית.

בימים האחרונים ניתן לראות שינוי בקו הרשמי של ירדן שמכין את דעת הקהל ברחוב לקראת האפשרות כי ירדן תשתתף בכינוס הכלכלי בבחריין.

חבר הפרלמנט הירדני פואז אלזועבי אמר כי "עסקת המאה" של טראמפ הינה לטובתה של ירדן, ובעיתונים הרשמיים "אל-ע'ד" ו- JORDAN TIMES פורסמו מאמרים כי כדאי לבדוק את "עסקת המאה" של טראמפ ולא לדחות אותה על הסף.

סביר להניח כי המלך עבדאללה ידרוש ערבויות מהשליח ג'ראד קושנר כי "עסקת המאה" לא תפגע באינטרסים של ירדן במיוחד בכל הקשור למעמדה בירושלים ובהר הבית וכל הקשור לקליטת כמיליון פליטים פלסטינים כאזרחים שווי זכויות בירדן.

המלך עבדאללה חושש מעימות חזיתי עם ממשל טראמפ שיפגע בסיוע הכלכלי והצבאי של ארה"ב לירדן.

ירדן נתונה במשבר כלכלי קשה שהיא איננה מצליחה להיחלץ ממנו. סעודיה מסרבת להמשיך בסיוע הכלכלי לממלכה ההאשמית והמלך החל בתהליך התקרבות לקטאר וטורקיה ואף מנהל פלירטוטים מדיניים עם איראן.

הביקור של קושנר בירדן הוא חשוב מאוד לקידום הסדנא הכלכלית בבחריין, המלך עבדאללה ינסה לגבות את המחיר המדיני מארה"ב תמורת השתתתפות ירדן בכינוס בירדן ויש סיכוי סביר שהממשל יענה בחיוב לחלק מדרישותיו.