עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הנהגת חמאס הורתה על ירי הצלפים?

  הנהגת חמאס שידרה מסר ברור זה באמצעי התקשורת והנחיות דומות נכללו בהודעות גדודי אל-קסאם בה צוין בפרוש עיקרון המידה כנגד מידה בתגובה לתקיפות צה"ל שכוונו נגד עמדות  חמאס לאורך הגבול. לאור זאת, סביר שירי הצלפים בוצע בהנחיה ישירה של הנהגת חמאס הצבאית ו"המדינית"

סמל ראשון אביב לוי ז"ל, לוחם בגדוד צבר של גבעתי, נהרג ב-20 ביולי 2018 מירי צלף בגבול רצועת עזה. חמישה ימים לאחר מכן בגבול רצועת עזה נפצע באור בינוני מירי צלף קצין מפלוגת החוד בגדוד צבר של גבעתי. כתבים צבאיים טענו, כי מערכת הביטחון מטילה ספק באחריות הישירה של צמרת חמאס לפיגועי הירי בצליפה שכוונו נגד כוחות צה"ל המוצבים לאורך גבול רצועת עזה.

אור הלר, הכתב הצבאי של ערוץ 10, דיווח (21.7.2018):[1]

"ההערכה הערב: יוזמה מקומית של פעילי חמאס עומדת מאחורי ירי הצלף שהרג את לוחם צהל אמש בכיסופים. הנהגת חמאס לא ידעה על הירי המתוכנן וכך תפס הפיגוע את איסמעיל הנייה על הגדר. המצרים זעמו אמש על חמאס על ירי הצלף ודרשו מחמאס לסיים את הסבב".

אמיר בוחבוט, הכתב הצבאי של אתר "וואלה" כתב (22.7.18),[2] כי "גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הצלף קיבל הוראה ממפקדיו הישירים ולא [מ]הנהגת חמאס". הוא הוסיף בעניין זה: "על אף הערכות מערכת הביטחון כי ירי הצלף לא בוצע באישור הנהגת חמאס, וכדי לתמוך בטענה, אמרו מה גורמים כי הזמן הירי כל עמדות חמאס במרחב היו מאוישות על ידי פעילים… אף על פי כן, ישנם גורמים במערכת הביטחון שסבורים כי ההחלטה על ירי הצלף התקבלה ברמת הפלוגה או הגדוד של חמאס במרחב. אותם גורמים מסבירים כי מאחר שהפעולה דורשת איסוף מקדים של מודיעין איכותי, כמו גם מיומנות ומקצועיות גבוהה בהפעלת רובה הצלפים, ייתכן שמדובר בפעיל מחמאס שקיבל הנחייה בתגובה להרג פעיל חמאס ברצועה ביום חמישי".

גם לגבי ירי הצלף שפצע קצין נמסר, כי "ההערכה בצה"ל: הירי הערב לעבר כוח צה"ל לא בוצע ע"י חמאס".[3]

האומנם הנהגת חמאס אינה עומדת מאחורי פיגועי הצליפה? יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, איים מפורשות בפיגועי צליפה. בנאום ב-1 באפריל 2018 אמר סינוואר: "המובטלים שאין להם עבודה בעזה מצאו להם עבודה בגבולות שלכם – לשרוף את הציוד שלכם ולצלוף בכם ממרחק אפס".[4]

יומיים לפני פיגוע הירי בצליפה הקטלני פרסמו (19.7.2018) גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית/ טרור של חמאס הודעה רשמית בה שכללה איום להגיב במידה כנגד מידה על תקיפה של צה"ל שכוונה נגד עמדה קדמית  של חמאס לאורך הגבול. בהודעה נכתב:[5] "הפגיעה במוג'אהידין שלנו מזרחית לרפיח הינה מעשה טיפש עליו  ישלם הכיבוש בדם… הוא ישלם בדמו עליה [על התקיפה] והעונש יהיה מאותו הסוג". לשון ההודעה רומזת, כי התגובה תהיה בפעולה דומה, כלומר תכוון נגד חיילי צה"ל המוצבים בעמדות לאורך הגבול ומטרתה הרג.

בהודעות נוספות של גדודי אל-קסאם מ-25 ו-26 ביולי 2018 הודגש, כי ישראל תשלם "מחיר יקר"[6] ו"מחיר דמים יקר"[7] על התקיפות בהן נהרגו פעילים של הארגון.

מנסור בריכ, מפקד בחמאס בגזרת רפיח, אמר (23.7.2018), כי ארגוני המאבק הפלסטיניים יכולים לבסס את הנוסחה שהם מעוניינים לכפות על ישראל בהדגישו כי "הכיבוש יוענש בדרך דומה, שכן זו נוסחה שהפכה לקבועה ויציבה בתפיסה של [ארגוני] המאבק, ותהיה הפגזה בתגובה להפגזה ושפיכת דם בתגובה לשפיכת דם".[8]

ההנהגה "המדינית" חמאס מציגה נוסחה של מידה כנגד מידה בפעילותה נגד ישראל, ובמוקדה הפגזה בתגובה להפגזה ושפיכת דם בתגובה לשפיכת דם.

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, אמר (21 ביולי 2018) לערוץ אל-עאלם, כי "[ארגוני] המאבק נטלו על עצמם להגיב על התוקפנות הציונית בהודיעם כי על הפגזה תהיה הפגזה ועל שפיכת דם תהיה שפיכת דם".[9]

פווזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי "לא תהיה נסיגה מהמשוואה של הפגזה בתגובה על הפגזה, משוואה ש[ארגוני] המאבק כפו בכוח על הכיבוש הישראלי".[10]

ב-24 ביולי 2018 פרסם ערוץ היוטיוב Gaza Now המזוהה עם חמאס סרטון וידאו הוצגו צילומי תקריב של חיילי צה"ל לאורך גבול רצועת עזה. הצילומים עוצבו גרפית בדומה לתמונה המתקבלת מכוונת של רובה צלפים. בסיום סרטון הווידאו נכתב: "בטווח האש".[11]

פיגועי הירי בצליפה לעבר חיילי צה"ל עולים בקנה אחד עם אסטרטגית ה"מידה כנגד מידה" שאימצה הנהגת חמאס, הסבורה שביכולתה לכפות מאזן אימה על ישראל שירתיע אותה מתקיפה של יעדי חמאס.

הנהגת חמאס שידרה מסר ברור זה באמצעי התקשורת והנחיות דומות נכללו בהודעות גדודי אל-קסאם בה צוין בפרוש עיקרון המידה כנגד מידה בתגובה לתקיפות צה"ל שכוונו נגד עמדות  חמאס לאורך הגבול. לאור זאת, סביר שירי הצלפים בוצע בהנחיה ישירה של הנהגת חמאס הצבאית ו"המדינית".

[1]https://twitter.com/OrHeller/status/1020704879768227840

[2]https://news.walla.co.il/item/3175173

[3]https://www.mivzaklive.co.il/archives/196851

[4]https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5215088,00.html

[5]https://www.alqassam.net/arabic/statements/details/5370

[6]https://www.alqassam.net/arabic/statements/details/5372

[7]https://www.alqassam.net/arabic/statements/details/5374

[8]https://www.alaqsavoice.ps/news/details/204991

[9]http://www.alalam.ir/news/3680701/حماس–معادلة-المقاومة-الرد-بالمثل،-والمسؤولية-على-الاحتلال

[10]https://www.qudsn.co/article/153596

[11]https://www.youtube.com/watch?v=nNBdUZYaZ4w