עבור לתוכן העמוד
Menu

המהומות בלבנון – איום על עבאס?

גורמים בכירים באש"פ מאשימים את ארגוני חמאס וחזבאללה כי הם עומדים מאחורי התססת הפליטים הפלסטינים בלבנון • יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הנחה שלא להסלים את המצב הביטחוני במחנות הפליטים ולפתור את המשבר באמצעות מו"מ עם ממשלת לבנון, המשימה העיקרית היא למנוע זליגה של ההפגנות למחנות הפליטים בגדה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, חושש מאינתיפאדה של פליטים פלסטינים במחנות הפליטים בגדה שתערער את שלטונו, כוחות הביטחון הפלסטינים קיבלו הנחיות לגלות עירנות ולמנוע כל גילוי הזדהות בשטחי הגדה עם הפליטים הפלסטינים בלבנון.

התסיסה במחנות הפליטים בלבנון על רקע הצעדים של משרד העבודה הלבנוני נגד הפליטים הפלסטינים הפתיעה את אש"פ. יו"ר הרש"פ הורה לפתוח במגעים עם ממשלת לבנון כדי להכיל את המשבר פן תתפשט אינתיפאדת הפליטים מלבנון אל שטחי הגדה.

בישיבת הועד הפועל של אש"פ ב-17 ביולי אמר מחמוד עבאס כי יש לפתור את מחאת הפליטים הפלסטינים בלבנון בהידברות ומשא ומתן עם ממשלת לבנון ואסור להסלים את המצב הביטחוני שם, "מה שחשוב הוא לפתור את הבעיות ולא לסבכן" הדגיש עבאס.

עבאס שיגר את בכיר אש"פ עזאם אלאחמד לביירות להידברות עם נציגי ממשלת לבנון, במקביל קרא השגריר הפלסטיני בלבנון, אשרף דבור, לפליטים במחנות בלבנון להפסיק את ההפגנות, לשמור על השקט ולהמתין לתוצאות הדיאלוג עם ממשלת לבנון, אבל השביתה הכללית במחנות הפליטים נמשכת וגם ההפגנות היומיות לא פסקו.

עזאם אלאחמד אמר לעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי ב-19 ביולי כי "כוחות אזוריים וסכסוכים מקומיים מנצלים לפעמים את מחנות הפליטים בלבנון כדי לפגוע  במרקם האזרחי".

אלאחמד פתח במגעים עם נציגים בפרלמנט הלבנוני כדי להחזיר את המצב לקדמותו לפני הצעדים שעליהם החליט שר העבודה הלבנוני, כמיל אבו סולימאן, שהביאו לסגירת עסקים של פליטים פלסטינים במדינה.

למי התכוון עזאם אלאחמד כשרמז לכך כי "כוחות אזוריים" עומדים מאחורי התסיסה במחנות הפליטים בלבנון?

את התשובה לכך נתן סמיר ג'עג'ע, ראש מפלגת הכוחות הלבנוניים, בציוץ בחשבון הטויטר שלו ב-18 ביולי כתב ג'עג'ע כי לתסיסה במחנות הפליטים בלבנון יש רקע פוליטי וכי מאחוריה עומדים ארגוני חמאס וחזבאללה".

הוא האשים אותם בעיוות החלטתו של שר העבודה הלבנוני כדי להתסיס את הרחוב בגלל עימותים בין ארגון חמאס לבין כמה כוחות לבנונים ובגלל היריבות בינו לבין הרש"פ ושיבח את מאמציו של מחמוד עבאס להרגיע את המצב.

תנועת חמאס דחתה את דבריו של סמיר ג'עג'ע על הסף ובגילוי דעת שפרסמה טענה כי הדבר סותר את האמת ומטרתו לפגוע בתדמית של הפגנות הפליטים בלבנון שהתקיימו ב"צורה חכמה והגיונית".

היא טענה כי מלכתחילה התנגדה לצעדיו של שר העבודה הלבנוני נגד הפליטים וקראה לביטולם המיידי.

150 אלף הפליטים הפלסטינים המתגוררים ב-12 מחנות סובלים מזה שנים מאפליה של ממשלת לבנון אשר רואה בהם "אורחים" בלבד ומגבילה את תנועותיהם בתוך לבנון עצמה  באמצעות חוקים, כמו כן חלות עליהם מגבלות בתחום החינוך בבתי הספר והאוניברסיטאות והגבלות על רכישת קרקעות ובתי מגורים.

מחנות הפליטים נהר אלבארד ואלבדאווי הרוסים לחלוטין וממשלת לבנון לא מאשרת לשקמם ועל מחנה עין אלחלווה מוטל מצור הדוק.

ארגוני חמאס וחזבאללה בוחשים בענייני הפליטים הפלסטינים בלבנון ואי אפשר לשלול את האפשרות שהדבר נעשה בהוראתה של איראן אשר רוצה ליצור כאוס ביטחוני בכל מקום אפשרי במזה"ת בעקבות המתיחות בינה לבין ארה"ב באזור המפרץ הפרסי והסנקציות החמורות שהטיל עליה ממשל טראמפ.

הפליטים הפלסטינים בלבנון הפכו לכלי משחק בידיהם של גורמים פלסטינים ולבנונים שונים,ממשלת לבנון איננה רוצה בהם ומתנגדת בתוקף לרעיון שאליו דוחף ממשל טראמפ ליישב את הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו רוצה להתעמת עם ממשלת לבנון, הממשלה הלבנונית אימצה את עמדתו המדינית והיא מתנגדת בתוקף ל"עסקת המאה" של טראמפ והחרימה את הועידה הכלכלית בבחריין, בשיחות פנימיות מגן יו"ר הרש"פ על ממשלת לבנון וטוען כי הפלסטינים המתגוררים בה חייבים למלא את חוקי המדינה, לכן אין לו שום כוונה לתקוף את ממשלת לבנון על יחסה לפליטים הפלסטינים בתחומה, הוא עצמו כמעט ולא מבקר בלבנון והפעם האחרונה שביקר במחנות הפליטים הפלסטינים שבה הייתה לפני 3 שנים.

המצב במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון הוא על סף פיצוץ אבל ההפגנות התנהלו בו עד כה בסדר מופתי, ללא עימותים עם כוחות הביטחון של לבנון, מה שחשוב למחמוד עבאס כרגע הוא לשבש את התוכניות של חמאס וחזבאללה ולנטרל את ההפגנות בלבנון כדי שלא יציתו גם אש במחנות הפליטים בגדה, משחק ההישרדות שלו נמשך גם במחיר התפשרות על זכויותיהם של הפליטים בלבנון ותנאי המחיה הקשים שלהם.