עבור לתוכן העמוד
Menu

האם החמאס מבין את המשמעות של מלחמת מוחות מול ישראל?

תנועת חמאס מאיימת לעבור למדיניות של פיגועים בחו"ל נגד יעדים ישראלים ויהודים כדי להרתיע את ישראל מלבצע פעילות חיסול של בכיריה בחו"ל • מערכת הביטחון פועלת  למנוע מחמאס השגת  יכולות טכנולוגיות חדשות והקמת מערך אווירי של כטב"מים שמטרתו להפתיע את ישראל.

ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי מאיימים לנקום בישראל על חיסולו של מהנדס החמאס ד"ר פאדי אלבטש שחוסל ב-21 באפריל בקוואלה למפור בירת מאלזיה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הטיל באופן רשמי ב-21 באפריל את האחריות לחיסולו של פאדי אלבטש על המוסד הישראלי, במהלך ביקור תנחומים בבית האבלים של משפחת אלבטש אמר אסמעיל הניה כי "לישראל יש חשבון פתוח עם העם הפלסטיני והיא העבירה את המערכה בין שני הצדדים לחו"ל".

דבריו של אסמעיל הניה מתפרשים כאיום מרומז על ישראל כי תנועת חמאס תעבור לביצוע פיגועים בחו"ל נגד  מטרות ישראליות או יהודיות.

כמה שעות לפני שאסמעיל הניה אמר את הדברים הציע מוצטפא א-צוואף, אחד הפרשנים הבכירים של חמאס לשנות את כללי המשחק ולהתחיל ולחסל מדענים ישראלים כדי ליצור מדיניות חדשה של חמאס של "עין תחת עין ושן תחת שן".

לתנועת חמאס אין זרוע לביצוע פיגועים בחו"ל, היא מגדירה את עצמה כתנועת התנגדות ב"פלסטין" וממקדת את פעילות הטרור שלה נגד מטרות ישראליות בגדה וברצועה.

אולם, לא מן הנמנע שתנועת חמאס תקבל החלטה אסטרטגית ותעבור לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל כדי ליצור מאזן הרתעה מול ישראל, החיסולים של בכירים של חמאס בחו"ל שמיוחסים למוסד הישראלי גורמים לה נזק תדמיתי חמור והם מהווים מכה מורלית לפעילי הארגון.

פעילים בתנועת חמאס מביאים לדוגמא את רצח השר רחבעם זאבי ז"ל שבוצע ב-17 באוקטובר 2001 ע"י חולייה של ארגון החזית העממית בנקמה על חיסולו של אבו עלי מוצטפא מזכ"ל הארגון ע"י ישראל חודשיים קודם לכן, לטענתם אם ארגון כה קטן כמו החזית העממית עבר מזמן למדיניות חיסולים של בכירים ישראלים, חזקה על תנועת חמאס לשנות את מדיניותה בנושא.

מעבר לביצוע פיגועים בחו"ל נגד מטרות ישראליות או יהודיות יחייב את תנועת חמאס לבנות את התשתיות המודיעיניות והמבצעיות המתאימות לכך, מדובר בתהליך שייארך זמן אולם לא מדובר בדבר שאיננו אפשרי.

תנועת חמאס צריכה ללמוד מניסיון העבר ולשאול את עצמה היטב אם כדאי לה להיכנס למלחמה חשאית נגד ישראל בחו"ל.

לישראל יש ניסיון רב במלחמה מסוג כזה, המוסד הישראלי נלחם במשך כמה שנים באש"פ אשר הקים בשנות ה-70 את מנגנון הפיגועים בחו"ל שכונה "ספטמבר השחור" , בסופו של דבר חוסל המנגנון הזה ע"י ישראל.

לישראל יש יתרון נוסף, כל הנהגת חמאס מרוכזת ברצועת עזה, קל להשיג עליה מודיעין איכותי בפרק זמן קצר וישראל יכולה לחדש לאלתר את "מדיניות הסיכולים הממוקדים" נגד הנהגת חמאס אשר הוכיחה את יעילותה בעבר.

לכן, הנהגת חמאס תצטרך לשקול היטב את הדברים בטרם תקבל את ההחלטה, אין זה אומר שלא יהיו ניסיונות לפגוע במדענים או מומחי ביטחון ישראלים מוכרים וידועים  בתוך ישראל עצמה בטווח הזמן הקרוב במסגרת ניסיון של חמאס ליצור מדיניות הרתעה חדשה נגד ישראל.

 

שלילת יכולות לחימה חדשות של חמאס

 

בהנחה שהמוסד הישראלי אכן אחראי לחיסולו של מהנדס החמאס פאדי אלבטש במאלזיה, הרי שיש להסתכל על הדברים מנקודת המבט הישראלית שבה ישראל מחוייבת בהגנה על ביטחון אזרחיה.

"מלחמת המוחות" בין ישראל לתנועת חמאס התעצמה מייד בתום מבצע "צוק איתן", חמאס מיהרה לחפור מנהרות התקפיות חדשות ואילו ישראל החלה בהקמת המכשול הקרקעי מסביב לרצועת עזה וחיפשה פתרונות טכנולוגיים לגילוי מנהרות עוד בשלבי הקמתן.

בשנה האחרונה הושגה פריצת דרך חשובה וישראל פיתחה יכולות טכנולוגיות חדשות המאפשרות לה לגלות מנהרות כבר בשלבים הראשונים להקמתן, בזכות פריצת הדרך הזו, ישראל הרסה עד כה 5 מנהרות התקפיות וניטרלה למעשה את הנשק האסטרטגי שהיה בידי חמאס, לכן,במקביל פנתה תנועת חמאס לאפיקים חדשים שבאמצעותם היא תוכל להפתיע את ישראל במלחמה הבאה.

אחד האפיקים החדשים שבו בחרה חמאס היה הקמת מערך אווירי חדש של כטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים) ובניית מערך של צוללות זעירות שיסייעו לקומנדו הימי של חמאס לנחות במלחמה בחופי ישראל וישמשו גם לפגיעה באסדות הגז של ישראל.

במסגרת המערך הזה הסתייעה הזרוע הצבאית של חמאס במהנדס התוניסאי אחמד א-זווארי שהיה מומחה לכטבמ"ים ולצוללות זעירות.

בעקבות חיסולו של אחמד א-זווארי בתוניסיה בדצמבר 2016, שמיוחס למוסד הישראלי, עלתה חשיבותו של המהנדס ד"ר פאדי אלבטש שהתגורר בקוואלה למפור במאלזיה.

עפ"י גורמים ברצועה, פאדי אלבטש שהיה  מרצה בתחום החשמל והאווירונאוטיקה הפך גם למומחה לכלי טיס בלתי מאויישים ולמי שסייע לזרוע הצבאית של חמאס גם בהשגת דיוק גדול יותר לרקטות שהיא מייצרת.

חיסולו של ד"ר פאדי אלבטש לא יעצור את "קרב המוחות" בין ישראל לחמאס, הזרוע הצבאית של חמאס שואפת להקים מערך אווירי של כטב"מים  שנושאים חומרי נפץ, דוגמת הכטב"ם האיראני שישראל יירטה לפני כחודשיים ברמת הגולן, שבאמצעותו היא תוכל לנסות ולהפתיע את ישראל בזמן מלחמה.

הוצאתו של ד"ר פאדי אלבטש מהמשחק הייתה חשובה אך תנועת חמאס לא תפסיק ואפילו לא לרגע אחד לחפש יכולות התקפיות חדשות שבאמצעותן היא יכולה להפתיע את ישראל.

גם ישראל מצדה, תעשה את כל הנדרש  לשפר את מצבה במלחמה עתידית מול חמאס ולמנוע ממנה השגת הישגים בתחום ייצור הכטב"מים.