עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ההתלקחות במפרץ תחל בעזה?

אחר הסבב האחרון מול רצעות עזה בחמאס מדגישים את ההישגים הכלכלים, בג'יהאד את ה"הקיץ החם" הצפוי

אחרי שחזר השקט עם עזה, השאלה היא – האם השקט יישמר, ועד מתי הוא יחזיק מעמד?

כאשר משווים את התגובות של חמאס עם התגובות של הג'יהאד האסלאמי, אפשר להעריך כי ככל שהדברים קשורים בחמאס, השקט יישמר, אבל ככל שהדברים קשורים בג'יהאד האסלאמי, השקט עלול להיות מופר.

בטאון חמאס, א-ריסאלה, שאגב, בגלל קשיי תקציב הפסיק את הדפסת הביטאון, וכעת הוא מופיע רק בגרסה הדיגיטלית, הדגיש את הפן הכלכלי של ההבנות עם מצרים. גם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה, התייחס בראיון לפן הכלכלי של השיגי החמאס לפני שדיבר על ההישגים הצבאיים של הארגון. הוא האשים את ישראל כי "רשלנותה" במילוי ההבנות גרמה לסבב האחרון, וכי הסרת המצור הוא המטרה העליונה של חמאס.

למנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, הפן הכלכלי היה משני, בדבריו התייחס אליו רק כאשר נשאל, אבל גם אז מיד חזר למה שעניין אותו באמת: ההיערכות לסבב הצבאי "שאין ממנו מנוס בקיץ".

חשוב לשאול מדוע ישנו הבדל ביחס לשני הצדדים?

לחמאס יש אחריות כממשלה על עזה בנוסף להיותו ארגון טרור, בעוד שהג'יהאד הוא תנועת טרור נטו. שנית, נח'אלה הרחיב את הדיבור על כך שהג'יהאד היא חלק מן "הציר" – כלומר: המערך הפרו איראני. איראן השקיעה את כסף רב על חיזבאללה ועל הג'יהאד האיסלאמי "ליום פקודה". כלומר: כאשר היא עצמה תיכנס לסכנת מלחמה, ומכיוון שההערכות הן לגבי "קיץ חם" במפרץ, הרי שמכאן "הקיץ החם" עלול להיות גם בעזה.

חמור מזה, נח'אלה העריך כי המשבר של "הציר" יתחיל בעזה, והוא לא פירט, אבל הדברים הגיוניים ככל שאנו מכירים את איראן. במקרה שלא יהיה מנוס מפעולות מלחמתיות היא תמיד מעדיפה שאחרים, רצוי ערבים, ילחמו את מלחמותיה במקומה.

כל ההיבטים האלה שהיו כל כך בולטים בריאיון של נח'אלה, לא קיימים בכלל בנרטיב של חמאס. אל-חיה דיבר בעזה, ונח'אלה בביירות בתחנת מיאדין של חיזבאללה. האם המשפט משנה מקום = משנה נרטיב, נכון לסיטואציה הזו?

https://alresalah.ps/post/199579/الدعم-القطري-لمنع-انهيار-السلطة-ومخرج-لإدخال-مساعداتها-لغزة