עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ה"אביב הערבי" שב אל תוניסיה?

דיווחים מהאי ג'רבה אודות ניסיון לפגוע בבית הכנסת במקום • המחאה על רקע תכנית כלכלית חדשה

במהלך הלילה,  במספר רב של ערים ובכלל זאת בבירה תוניס, וכפרים נוספים במדינה מפגינים אלפי תושבים במחאה על העלאות מחירים במסגרת תוכנית הממשלה לערוך שורת רפורמות לשיפור הכלכלה.

לפי דיווחים במסגרת זו נרשמו מספר אירועי ביזה. במהלך ההפגנות ניסו מפגינים להצית את בית הכנסת המפורסם  באי ג'רבה והשליכו לעברו בקבוק תבערה. מפגין אחר מת, ככל הנראה, משאיפת גד מדמיע.

המחאה ממשיכה לרחוש מתחת לפני השטח, גם לאחר השינויים בממשלה התוניסאית בעקבות ה"אביב הערבי" שהביא להדחת הנשיא בן-עלי. המפגינים, בעיקר באזורי הדרום ומוחים בעיקר נגד שיעורי האבטלה הגבוהים ועליית מחיר הדלק.

מארגני ההפגנות מקרב הארגונים המקצועיים והחברה האזרחית קוראים המשך ההפגנות, בעוד הנשיא שאהד, קרא להרגעת הרוחות, תוך קריאה לשמור על הזכות להפגין ברחובות. הנשיא הזהיר כי המצב עלול להידרדר לאלימות והודיע כי "לא יסבול מצב שכזה". שאהד הבטיח כי למרות הקשיים שמציבה התוכנית השנה הבאה תהיה טובה יותר "על האנשים להבין כי בפני תוניסיה ניצבים אתגרים רבים", אך אנו מאמינים כי 2018 תהיה השנה הקשה האחרונה עבור התוניסאים", אמר הנשיא.

גם מפלגות האופוזיציה קראו להמשך ההפגנות עד לביטול "התקציב הבלתי צודק של 2018" ובכלל זאת העלאת המחירים והמיסים". חמה חמאמי, מנהיג מפלגת האופוזיציה ה"החזית העממית" קרא לקבוצות האופוזיציה להמשך בתאום המחאה והבטיח "להישאר ברחובות ולהגביר את עוצמת ההפגנות עד לביטול גזרות התקציב".

עליית המחירים במסגרת הרפורמה מהוות חלק מערבויות שנתנה המדינה לקרן המטבע הבינלאומית במסגרת חבילת הטבות שקבלה לשיקום כלכלתה.

כוחות הביטחון בתוניסיה מגלים הזדהות רבה עם המפגינים ונמענים בדרך כלל משימוש בכוח בפיזור הפגנות, קל וחומר מירי לעבר המפגינים.

עובדה זו מהווה גורם מרכזי בהצלחתה של תוניסיה להימנע מהדרדרות ההפגנות למחאה אלימה. הממשלה בתוניסיה מאפשרת את ההפגנות לשחרור קיטור, ובה בעת מנסה לקדם את הרפורמות לשיפור הכלכלה.

מדיניות זו לצד שיתוף הפעולה של המפלגה האסלאמית "אלנהצ'ה", השותפה לקואליציה הביאה את כה את תוניסיה להיות סיפור ההצלחה היחיד של ה"אביב הערבי" ונראה כי למרות הקשיים תמשיך לגלות יציבות למרות המחאה הפנימית.

במקביל ממשיכה תוניסיה לנהל מאבק בטרור ומנהלת מסע ממושך נגד פעילי המדינה האסלאמית בתחומה, וזאת  במידה רבה בסיוע מודיעין מערבי. יצוין, בהקשר זה כי תוניסאים רבים יצאו להלחים בחזית  הג'האד בסוריה ובעיראק ולמעשה תוניסיה נמנית עם השיאניות בתחום "יצוא ג'האדיסטים".