עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ארדואן יהיה הגורם המשפיע בדאע"ש?

חיסולו של ראש ארגון הטרור דאע"ש על ידי צבא ארה"ב מסמל את המעבר ככל הנראה להשפעה של תורכיה על ארגון הטרור • לא בטוח שתהיה הסכמה בתוך הארגון על צעד זה

הידיעה על חיסולו של מנהיג ארגון  הטרור דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי, מעלה שאלות רבות מאשר תשובות. ובראש ובראשונה – האם באמת חוסל ארגון הטרור? האם הוא משנה צורה ותתחיל להיווצר צורה חדשה של מדינה איסלאמית בסגנון תורכי?

עובדת היסוד היא שאבו בכר אל-בגדאדי הסתתר באידליב שבחסות תורכיה, ובסמוך לגבול התורכי. כבר זמן רב שמקורות באופוזיציה הסורית טוענים כי הטרוריסט מספר אחד מסתתר תחת חסות תורכית, כשם שמייסד אל-קאעידה, בן לאדן, הסתתר תחת חסות פקיסטנית.
תורכיה טענה כי סייעה בחשיפתו, אבל לא רק היא—גם הכורדים הצטרפו לטענה זו – הטענה הכורדית נראית אמינה יותר. מה שחשוב הוא לבחון אחרי חיסולו של הארכי טרוריסט מה תורכיה עושה בצפון סוריה, ומעשיה מדאיגים מאוד.

תורכיה אירגנה באידליב את שרידי דאעש שמצאו בה מחסה, ויחד עם המיליציה המתחרה, נוסרה, הקימה את צבא סוריה הלאומי.
נוסרה עברה כמה גלגולים מאז נוסדה כזרוע הצבאית של ה"אחים המוסלמים" בסוריה עם פרוץ המרד, עד שהתארגנה מחדש כארגון הנאמן לגמרי לארדואן אישית. זה לא עבר בקלות, כי הארגון רצה לשמור על אופיו הסורי הטהור, אבל על פי מקורות באופוזיציה הסורית, בסופו של דבר לא הייתה לו בררה.
גם לאבו בכר אל-בגדאדי לא היו הרבה בררות, כי הסתתר באזור שתחת חסות תורכית כל כך קרוב לגבול עם תורכיה.
לא ברור עד כמה התקדמה תורכיה בגיבוש הכוח הזה, אבל מגמת פניה ברורה. זהו צבא של ערבים סונים סורים שנועד להילחם בצבא הפן ערבי של אסד הקרוי צבא סוריה הערבי.

הידיעות כי צבא תורכיה היה הכוח המיועד לחדור לשטחי הכורדים לא היה מדויקת. מי שהיה אמור לעשות זאת, ואולי עוד יעשה זאת בעתיד הוא כוח ערבי סורי המורכב מ"אל- נוסרה " הישנה ושרידי דאע"ש יחד עם המיליציות התורכמניות שבינתיים התאחדו.

בעניין זה מעניינת במיוחד זהותו של מי שמדובר עליו כיורשו של אלבגדאדי, עבדאללה קרדאש, וכינויו: אבו עומר אל-תורכמאני – כלומר הוא תורכמני. כבר בשלבים ראשונים של המרד נגד אסד, ארדואן דאג להקים מיליציות תורכמניות בסוריה שנשאו שמות של אמירים סלג'וקים וסולטאנים עות'מאניים ובסופו של דבר איחדו אותם[1] ואם אכן עבדאללה קרדאש יקבל את ראשות דאע"ש, הרי ההנהגה תעבור מן הערבים לתורכים על כל מה שמשמע מכך.
מוצאו של קרדאש מתל עפר העיראקית, העיירה התורכמאנית "שהצטיינה" בטבח היזידים ובהתעללות בבנותיהם. הוא עצמו קצין מצבא סדאם, כך שהשפעת התורכמנים תתחזק גם בעיראק מול הכורדים, ובכלל.

אם כך, דאע"ש הקים תחילה את מדינת הח'ליפות הטרוריסטי., המלחמה הבינלאומית שהוכרזה עליו הבריחה אותו למדבר הסורי, ולשבטים הערביים בעיראק. חלקים ממנו זכו לחסות של ארדואן באידליב. שם הוא איחד את "אל נוסרה" הישנה עם שרידי דאע"ש בחסות אלבגדאדי והקים צבא שיעמוד מול צבא אסד והכורדים.
המהלך הבא העברת ראשות דאע"ש לתורכמאנים, ולא בטוח שהערבים של דאע"ש יסכימו לכך.

צבא סוריה הלאומי, הצבא הערבי שהקים ארדואן נשבע אמונים לארדואן

________________________________________
[1] https://3thmanly.com/ar/article/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%AD%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%85%D8%A7%D9%86