עבור לתוכן העמוד
Menu

האם אמריקה חזרה למזרח התיכון?

השאלה לדיון היא האם ביקורו של הנשיא טראמפ באזור אכן מבשר שינוי מקיף במדינות ארה"ב. בנאומו בסעודיה זיהה טראמפ את האויב: ארגוני האסלאם הרדיקלי דעא"ש, אל-קעידה, חיזבאללה, חמאס ודומיהם, אסד ושלטונו ואיראן התומכת בו והחותרת להשגת הגמוניה אזורית אחרי הפלת המשטרים הסונים. הוא נמנע מלהזכיר את רוסיה המשתפת פעולה עם איראן ותומכת באסד ואשר התבססה […]

השאלה לדיון היא האם ביקורו של הנשיא טראמפ באזור אכן מבשר שינוי מקיף במדינות ארה"ב. בנאומו בסעודיה זיהה טראמפ את האויב: ארגוני האסלאם הרדיקלי דעא"ש, אל-קעידה, חיזבאללה, חמאס ודומיהם, אסד ושלטונו ואיראן התומכת בו והחותרת להשגת הגמוניה אזורית אחרי הפלת המשטרים הסונים. הוא נמנע מלהזכיר את רוסיה המשתפת פעולה עם איראן ותומכת באסד ואשר התבססה מחדש במזרח התיכון בעקבות הווקום שהותירה מדיניות ההתנתקות של אובמה. הבעיה היא שלא ניתן לסיים את המשבר בסוריה ללא הבנה עם מוסקבה. אלא שמערכת היחסים של ארה"ב עם רוסיה כוללת איזונים הקשורים לבעיות גלובליות של שלום ומלחמה, כגון המשך השת"פ להסכמי בקרת הנשק, המשבר עם צפון קוריאה, סיפוח חצי האי קרים והעימות באוקראינה ואפילו שלומה של אירופה.  לגבי הבעיה הסורית, אפילו אם ניתן לבודדה מכל השאר נראה שטראמפ יתקשה להגיע לדיאלוג קונקרטי עם פוטין, מעמדת כוח, כל עוד הוא ואנשיו נמצאים בחקירה לגבי קשריהם עמו במהלך מערכת הבחירות לנשיאות. יתכן בהחלט שלרוסיה יש מנופי לחץ על טראמפ שאינם ידועים בינתיים אבל המחלישים את כוח המיקוח של ארה"ב.

מכל מקום, בנאומו בריאד התחייב טראמפ למהלכים קונקרטיים. הוא אומנם הטיל את האחריות להכריע את הטרור האסלאמי על מדינות האסלאם ובמיוחד על סעודיה ומדינות המפרץ שעמן חתם על עסקאות של מכירות נשק בסכומים אסטרונומיים, אך גם אמר שארה"ב תגביר את הסיוע שלה. בשלב הנוכחי    ארה"ב תומכת בכוחות השונים הלוחמים בדעא"ש בעיראק ובסוריה ובסעודים הנאבקים בתימן נגד החות'ים במודיעין ויעוץ טקטי בזירות הקרב שם פועלים צוותים קטנים של כוחות העילית שלה. טראמפ דרש ממדינות האסלאם לפעול במלוא כוחם נגד הטרור, לייבש את מקורות המימון שלו ולסלק את הקיצוניים המסיתים מן המסגדים ומן הקהילייה כולה עד להשמדתו. למעשה הוא הקים מחדש את הקואליציה האנטי איראנית מתקופת מובארק שהורכבה ממצרים, סעודיה מדינות המפרץ ירדן ומרוקו וישראל מאחורי הקלעים שהתפוררה בעקבות חתימת הסכם הגרעין עם איראן ע"י אובמה. הוא גם התחייב להקים בריאד מרכז עולמי למאבק באידיאולוגיות קיצוניות ומרכז למעקב אחרי דרכי מימון הטרור בראשות ארה"ב וסעודיה. דבריו החד משמעיים מול כל מדינות האסלאם התקבלו כהבטחה לפעולה ובהתלהבות ע"י סעודיה שאמצעי התקשורת של הדגישו כי ארה"ב חזרה למזרח התיכון. מנגד הביעו איראן, חיזבאללה וגם חמאס את כעסם. זו אולי הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי נוקב בשמן, קבל עם ועדה, כראש החנית של הטרור האסלאמי וכיעד להשמדה. יש כאן מחיקה מלאה של מדיניות אובמה.

טראמפ. מוחק את מדיניות ממשל אובאמה

עם זאת טראמפ ומארחיו הסעודים, ונציגי קטר וטורקיה יודעים היטב כי הם עצמם נמצאים בכוונת. מפיצי תורת האסלאם הרדיקלי הם בראש ובראשונה הוואביזם הסעודי ותנועת האחים המוסלמים. הם אשר הניחו את הבסיס התיאולוגי לאסלאם הרדיקלי בעת החדשה. לסעודיה יש אחריות ישירה להקמת תנועת הטליבאן ואלקאעדה והפצת האסלאם במערב. תנועת האחים המוסלמים אשר "שכללה" את תורת הג'יהאד שולטת כיום על אלפי תנועות אסלאמיות ומסגדים במערב וממומנת בעיקר ע"י קטר וטורקיה התומכות גם בחמאס. אם דבריו של טראמפ יתורגמו למעשה הרי שיהיה על האוניברסיטאות והמדרסות בסעודיה ובשאר מדינות ערב, כולל אלאזהר במצרים, לבטל או לשנות באופן רדיקלי את תכנית הלימודים שלהם על השריעה והמסורות (הכוללות את הקוראן, החדית' ואת  דרך חייו של מחמד) המהווים את הבסיס התיאולוגי להקמתם ופעולתם של ארגוני האסלאם הג'יהאדים. יהיה על ממשלות של מדינות אלה גם להפסיק את המימון לאחים המוסלמים ולאלפי מסגדים ברחבי העולם המשבחים את עליונות האסלאם על שאר הדתות והמסיתים נגד המערב וגם לפעול נגד גורמים פרטיים במדינות המפרץ הממשיכים להעביר בסתר כספים לאירגוניים הרדיקלים. נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי כבר קרא מספר פעמים לאלאזהר לשנות את השיח הקיצוני באסלאם ולא נענה. האם טראמפ יצליח? ספק רב.

סביר כי מדינות האסלאם ילחמו ביתר שאת נגד ארגוני הטרור אך אין להניח כי ייאותו לבצע רפורמה מקיפה בהוראת עקרונות האסלאם.

מבין זירות העימות השונות סוריה היא המשבר המרכזי והמסוכן ביותר, אך בחידוש פעילות אמריקאית שם יש סכנה של הדרדרות לסכסוך בינלאומי. לרוסיה, וטורקיה שהתבצרו היטב בשטח אינטרסים הנוגדים לפחות בחלקו את אלה של ארה"ב וסעודיה. גם קשה לראות כיצד תסולק איראן מסוריה ותופסק חתרנותה באזור על אף שסומנה אויב מספר אחד בנאומו של טראמפ. ראינו את הסכנה המהבהבת לעימות עם רוסיה ומיליציות איראניות בימים האחרונים כאשר מטוסי ארה"ב תקפו את כוחותיו של אסד שהיו מלווים במיליציה איראנית בדרום סוריה באזור בדיה סמוך למעבר הגבול תנפ בנקודת המפגש על גבול סוריה, עיראק וירדן שם שולטים מאז מרץ 2016 המורדים הסונים הנתמכים בכוחות אמריקאים מיוחדים. ההפצצה האמריקאית הייתה תגובה להתקרבות כוחותיו של אסד לכוחות האמריקאים השוכנים במחנה האימונים למורדים בתנפ. רוסיה לא הגיבה, אך תקריות כאלה תלכנה ותגברנה שכן צבאו של אסד בסיוע המיליציות האיראניות ובכיסוי אווירי רוסי ממשיך לכבוש שטחים מידי המורדים המתונים לפני שיקבעו סופית גבולות האזורים הבטוחים ב-4 ביולי בהתאם להסכם אסטנה. כוחות אלה משתלטים על שטחים ליד חלב, אידליב, חמץ, חמה, פרבריה המזרחים של דמשק משם פונו גם משפחות המורדים וגם בדרום המדינה ובאזורי סווידא ובדיה כדי לקבוע עובדות בשטח. מטרת אסד העליונה במזרח המדינה היא לפרוץ דרך מדמשק לעיראק באזור הדרום כדי להשאיר מעבר בטוח למיליציות האיראניות וחימושן ובמערב המדינה דרך בטוחה מדמשק לאזור העלוויי עד לגבול הטורקי. ארה"ב הגיבה רק פעם אחת כאמור לעיל, אולם עם התקרבות המערכה לכיבוש אלרקה יש לצפות לעימותים לא רק עם רוסיה אלא גם עם טורקיה ואיראן.

אסד. העימות בסוריה נשאר מוקד אזורי

פעילותה של טורקיה בצפון סוריה נועדה לסכל את הקמתם של אזורים אוטונומיים של הכורדים בסוריה לאורך גבולה כדי למנוע רצף עם התנועה הכורדית הטורקית PKK. לאחרונה, לקראת התארגנות הכוחות הסורים הדמוקרטים SDF (שהמרכיב העיקרי שלהם הוא המיליציה הכורדית YPG) לכיבוש אלרקה שיגרה ארה"ב תגבורת של 400 חיילם של כוחותיה המיוחדים ל-SDF  ומציידת אותם בנשק כבד. טורקיה הודיעה כי היא רואה במהלכים אלה פגיעה באינטרסים החיוניים שלה ואם כוחות אלה יפגעו במורדים הסורים הסונים הנתמכים על ידה היא תגיב בחומרה על אף היותה בת ברית לארה"ב במסגרת ברית נאט"ו. אלה רק מקצת הבעיות העומדות בפני ארה"ב אם וכאשר תחליט סופית להתערב במשבר הסורי.

טראמפ גם נדרש במפורש ע"י סיסי לסייע לו במיגור הטרור האסלאמי במצרים, אלא שהקשרים הפוליטיים, הצבאים והכלכליים (כולל מימון הקמת כור גרעיני) שהקים סיסי עם רוסיה לאחר שאובמה השעה את הסיוע הצבאי למצרים עלולים להקשות על הפעילות האמריקאית על רקע הצורך בשינוי האסטרטגיה המצרית למאבק בגרילה המבוססת על הדוקטרינות הרוסיות והסכנה להעברת מודיעין לרוסים. זירה בעייתית נוספת היא תימן שם האיראנים תומכים במרד החות'ים במטרה לאגף את סעודיה מן הדרום אחרי שביססו את נוכחותם בעיראק ובסוריה. בהתאם לנאום טראמפ בריאד הוא אמור להתערב ולסייע לסעודיה.

ישראל והמזרח התיכון יושפעו רבות מטראמפ

בשלב זה כאמור לעיל שתי המעצמות הגדלות נמנעות מעימות ישיר, אך רגע ההחלטה צפוי להגיע בעתיד הקרוב. איראן תהווה סלע מחלוקת מרכזי שכן ארה"ב אמורה לדרוש את סילוקה מסוריה ומציאת פתרון פוליטי בסוריה שיבטיח את הדחתו המהירה של אסד וקיום בחירות לפחות באזורים הסונים. דרישות אלה הם בבסיס להבטחותיהם לסעודים, אלא שהם לא נראים ברי ביצוע אלא אם כן הרוסים ישנו את מדיניותם. גם המלחמה לכיבוש האזורים בהם שולט דעא"ש תעמיד במבחן את כל הגורמים האלה שהרי כל אחד מהם ירצה לכבוש שטח ולקבוע את נוכחותו ולקראת מו"מ אפשרי.

ארה"ב הייתה עוגן של ביטחון באזור והצליחה במשך עשרות שנים לשמר יציבות יחסית בעולם הערבי באמצעות דיפלומטיה המבוססת על סיוע כלכלי, הספקת נשק, איומים וגם הפעלת כוח כפי שראינו במלחמות המפרץ ובשימוש בכוחות מיוחדים ומזל"טים לפגיעה במבצעי טרור. אובמה נקט במדיניות של התנתקות ואפשר לאיראן ולרוסיה למלא את הוואקום. בכך זנח אובמה מדיניות אמריקאית בעלת מסורת ארוכה וגרם לאיבוד עמדותיה. לטראמפ יהיה הרבה יותר קשה לעקור את רוסיה ואיראן מהעמדות שאותן תפסו מאשר היה לאובמה אילו היה מחליט לסייע לכוחות המורדים המתונים ומונע ע"י כך את כניסתן לסוריה והתבצרותן שם.

טראמפ יצטרך להלך על שפת התהום ולהימנע מעימות צבאי. האם זה אפשרי?