עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן מאותתת – זו לא התגובה האחרונה ושולחת איום נוסף לעבר ישראל

איראן שגרה טילים בליסטיים לטווח בינוני לעבר שני בסיסים אמריקנים בעיראק • ישראל היא חלק בלתי נפרד מהפעילות האמריקנית

במסגרת התגובה האיראנית הראשונית על חיסולו של קאסם סלימאני, שגרה זרוע הטילים של משמרות המהפכה למעלה מ-20 טילים בליסטיים לטווח קצר מסוג פאתח 313 (גרסה עם טווח מוגדל של הפאתח 110) לעבר שני בסיסים בהם שוהים חיילים אמריקניים.

משמרות המהפכה נטלו אחריות על שיגור הטילים והזהירו בהודעה שפרסמו את "השטן הגדול" כי פעולת תגמול תענה בתגובה מוחצת יותר. כמו כן הזהירה ההודעה את בעלות בריתה של ארה"ב באזור בהן יש בסיסים אמריקניים כי אם ישמשו לתקיפת איראן הם יהוו מטרה לתקיפה. ההודעה הדגישה גם כי "בכל מקרה איראן היא רואה ביישות הציונית (ישראל) חלק בלתי נפרד מהפעולות האמריקניות הנפשעות" ולסיום קוראת לאזרחים האמריקנים לקרוא לחייליהם באזור בחזרה כדי למנוע נזקים נוספים "אל להם לאפשר לממשל הלא פופולרי שלהם להפיץ שנאה ולסכן את חייהם של החיילים".

התגובה האיראנית: בדרך לאיחוד הכוחות השיעים נגד ארה"ב

יוזכר, כי ביוני 2017 הפגינה עיראק את יכולת הטילים הבליסטיים שלה לטווח קצר כאשר שגרה מספר טילים נגד בסיסי ארגון המדינה האסלאמית בשטח סוריה. גם במקרה זה השתמשו האיראנים בטילים ממשפחת הפאתח 110, טילים המצויים בידי חזבאללה הלבנוני ואך שוגרו בעבר נגד ישראל.

הסוכנות תסנים המזוהה עם משמרות המפכה בראיון פרסמה ראיון "בלעדי" עם הגנרל עבאס נילפרושאן, סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני מבצעים שבו אמר כי אירא "בודקת ומבררת היטב את חלקו של המשטר הציוני  בהתנקשות במפקד סולימאני ועליו לדעת כי אף  פעילות והסיוע שלה בפשע שהתרחש לא יישארו בסתר במבט שלנו ובתגובה לפגיעות העתידיות, החלק של משתפי הפעולה של הפוגעים, יהיה ללא ספק חלק מיוחד".

הזרוע הארוכה של איראן

בידי איראן מגוון רחב של רקטות, טילים מסוגים שונים (חוף-ים, קרקע אוויר וכו') וטילים בליסטיים מסוגים שונים אותם היא מייצרת בכוחות עצמה ואף שוקדת כל העת על פיתוח דגמים נוספים . בניית היכולת הטילית והרקטית לטווחים שונים הינה אחת אחד מלקחי מלחמת עיראק-איראן עיראק ונועדה גם לפצות בראש ובראשונה על חיל האוויר המיושן ומקרטע. כך יכולה איראן להשתמש בטילים במקום מפציצים כדי לפגוע ביריביה באזור ואף לצייד בחלק מהמערכות את שותפיה באזור חזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן וארגוני הטרור הפלסטיניים – כמעין זרוע ארוכה הקרובה גאוגרפית לנקודות העימות של איראן ומשמשת עבורה כמעי קו הגנה ראשון, הרחק מגבולותיה.

רחוקים מן המטרה: אותרו שרידי טילים איראנים בצפון עיראק

בידי איראן כיום טילים בליסטיים המונעים בדלק מוצק לטווח קצר ממשפחת הפאתח-110, שהאב 1 ושהאב 2 המהווים מודלים מותאמים של של טילי סקאד B ו-C. בידי איראן גם טילים בליסטיים לטווח בינוני וככל הנראה גם טילים ( Simorgh) בין יבשתיים (ICBMs), אותם מציגה איראן כחלק מתוכנית החלל שלה.

איראן שאיננה מעוניינת במערכה רחבה מנסה להרתיע את ארצות הברית מפני תגובה לתקיפה הטילים בעיראק ומאיימת על בעלות בריתה, ובהן ישראל, באזור. גם מפקד משמרות המהפכה הזהיר, אתמול כי תגובה אמריקנית תביא ל"שריפת כל מה שארצות הברית אוהבת ועליו היא עמלה באזור בשנים האחרונות", רמז עבה לישראל. גם דוברים איראנים אחרים הזהירו כי תגובה אמריקנית תביא ל"מחיקת חיפה ת"א והבסיסיים הצבאיים בישראל". אפשר כי במהלך /או לאחר תום 40 ימי האבל על קאסם סלימאני תעדיף איראן לפגוע בנכסים אמריקניים או בבעלות בריתה באמצעות בעלות בריתה הפזורים ברחבי האזור.

https://www.farsnews.com/news/13981018000044/%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%AD-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF