עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום בחיסול אסד – בעיה לא פשוטה

חיסולו של נשיא סוריה בשאר אסד עלול למוטט את ההבנות הצבאיות בין ישראל לרוסיה ולהביא לפרוץ מלחמה בצפון • עם זאת, ייתכן שישראל תיאלץ לנקוט באופציה הזו כדי להביא לסילוקה של איראן מסוריה, בינתיים כדאי שהדרג המדיני בישראל ישמור על עמימות ולא יתבטא בנושא

המתיחות בגבול הצפון גדולה בעקבות החשש לעימות צבאי אפשרי בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה, על רקע כוונת איראן לבצע התקפה צבאית נגד מטרות ישראליות כנקמה על מותם של 7 אנשי צבא איראניים בשדה התעופה הסורי T-4 בהתקפה המיוחסת לישראל.

גם אם תדחה פעולת הנקם האיראנית, לא יפתור הדבר את המצב המסוכן שנוצר בגבול הצפון, ישראל ואיראן נמצאות על מסלול התנגשות ונראה כי ההתנגשות הצבאית בינהן היא רק שאלה של זמן.

איראן נחושה לקטוף את פירות השקעותיה בסיוע למשטר הסורי של בשאר אסד מאז 2011 והיא רוצה להתבסס צבאית בשטח סוריה, ישראל רואה בנוכחות הצבאית האיראנית דבר שמסכן את ביטחונה הלאומי והיא נחושה למנוע זאת נוכח הכוונות של איראן להקים בסיסים צבאיים בסוריה ולפתוח חזית נוספת נגד ישראל מרמת הגולן.

המשטר הסורי מאפשר את הנוכחות הצבאית האיראנית בשטח סוריה וטוען כי מדובר בנוכחות של יועצים צבאיים בלבד.

ישראל מחפשת דרכים שונות כדי למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, החל מפעילות מדינית עניפה ועד לפעולות צבאיות נגד מטרות איראניות בסוריה.

אולם, ישנם גם רעיונות נוספים להתמודד עם הבעיה, שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר ב-7 במאי לאתר YNET כי "אם בשאר אסד ימשיך לתת לאיראנים לפעול מסוריה-נחסל אותו-אסד צריך להבין שיש למעשיו תג מחיר".

השר שטייניץ איננו השר היחיד בממשלת ישראל שמציע לחסל את נשיא סוריה בשאר אסד,קדם לו שר השיכון יואב גלנט אשר הציע ב-16 במאי 2017 לחסל את בשאר אסד מכיוון ש"הוא רוצח מתועב שמבצע רצח עם, כשנסיים עם זנב הנחש נוכל להגיע גם לראשו שיושב בטהרן", אמר גלנט.

דבריו של השר שטייניץ גרמו לתהודה רבה בעולם הערבי, בעוד המשטר הסורי שמר על שתיקה, הגיבה דוקא איראן.

אבו אלפצ'ל חסן ביע'י, סגן יו"ר הועדה לביטחון לאומי האיראנית אמר ב-7 במאי בהודעה שפרסם כי ישראל איננה יכולה לחסל את הנשיא בשאר אסד ולהפיל את משטרו מכיוון שנוכחות היועצים האיראנים בסוריה היא חוקית ועפ"י בקשת ממשלת סוריה.

אין ספק שהמצב שנוצר בסוריה מחייב התמודדות בדרכים יצירתיות מצדה של ישראל, הנשיא הסורי בשאר אסד עבר בהצלחה את מלחמת האזרחים בעזרתן של רוסיה, איראן וחזבאללה, הוא הרג כחצי מיליון אזרחים סורים וגרם לכמה מיליון פליטים סורים.

בשאר אסד החזיר לעצמו את השליטה כמעט על כל שטח סוריה ועכשיו המשטר הסורי הפך למסוכן יותר עבור ישראל מאשר לפני המלחמה בגלל הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

הנשיא הסורי בשאר אסד התגלה במהלך המלחמה כרוצח אכזר של בני עמו שאיננו מהסס להפעיל נגד מתנגדיו נשק כימי, גם העולם רואה בו רוצח ופושע מלחמה ואף אחד לא יזיל דמעה על מותו.

אולם, קיימות שתי בעיות בכל הקשור לאופציה של חיסולו של בשאר אסד.

א.הנשיא הסורי בשאר אסד הוא בבחינת "קו אדום" של רוסיה והנשיא פוטין, רוסיה ואיראן שואבות ממנו את הלגיטימציה לשהות בשטח סוריה ולהקים בה בסיסים צבאיים.

חיסולו של בשאר אסד יכול למוטט את ההבנות הצבאיות שהושגו בין ישראל לרוסיה לגבי השימוש במרחב האווירי הסורי ואף להביא למלחמה בגבול הצפון.

ב.ההצהרות של בכירים בישראל בדבר חיסולו של בשאר אסד עלולות ליצור הסלמה, גם אם ישראל שוקלת את האופציה הזו, כדאי שלא תצהיר על כך בפומבי, כדאי להמשיך ולשמור על עמימות בכל הקשור לפעילות הצבאית הישראלית בסוריה, דבר שיקל לשמור על חופש הפעולה של ישראל.

ישראל בהחלט עלולה להיקלע למצב שהיא תצטרך לנקוט פעולות צבאיות דרסטיות בסוריה כדי לשמור על ביטחונה, לכן היא צריכה לקחת בחשבון בארסנל התגובות שלו כי היא תצטרך להפיל את המשטר הסורי הנוכחי בראשות בשאר אסד כדי להביא לסילוק הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

עפ"י מקורת זרים, ישראל תכננה בעבר לחסל את שליט עיראק סדאם חוסיין שהיווה סכנה גדולה לביטחונה, ישראל גם חיסלה מנהיגי טרור בולטים של חזבאללה, חמאס והגיהאד האסלאמי שהיוו איום על ביטחון אזרחיה וחייליה.

במקרה דנן, איראן איננה מסתירה את כוונותיה להשמיד את מדינת ישראל ומצהירה על כך בגלוי, הנשיא הסורי בשאר אסד יודע זאת אך מאפשר לה להמשיך להקים בסיסים צבאיים בסוריה כדי שתוכל להגיש את תוכניתה, בכך הוא הופך לשותף מלא לתוכניותיה ומעשיה.

אי אפשר לשלול את תרחיש חיסולו של בשאר אסד והפלת המשטר הסורי הנוכחי ע"י במקרה שהנסיבות יחייבו זאת, אבל כדאי שבכירי הדרג המדיני יפסיקו להתבטא בנושא בגלוי.

IF YOY WANT TO SHOOT, SHOOT! DON’T TALK!