עבור לתוכן העמוד
Menu

האזנות הסתר של מחמוד עבאס

תלונה של תאופיק טראווי על כך שמאזינים לו יכולה לפתוח תיבת פנדורה ברש"פ

חבר הועדה המרכזית של פתח’, הגנרל תוופיק טיראווי, מי שהיה ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני עד שיו"ר הרש"פ החליפו בגנרל מאג'ד פרג', נקט השבוע בצעד בלתי שגרתי והגיש תלונה לתובע הכללי ברש"פ, אחמד אלבראכ,  נגד הרש"פ ונגד חברת הסלולאר הפלסטינית "ג'וואל" כי עסקו בהאזנות סתר למכשיר הטלפון הסלולארי האישי שלו בניגוד לחוק.

טיראווי, הרואה עצמו כיורש פוטנציאלי ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ביחד עם עוד כמה בכירים בתנועת פתח’, טען בתלונה כי מדובר בהפרה בוטה של זכויותיו.  בין הגנרל טיראווי לבין מחמוד עבאס קיימת מתיחות רבה על רקע התנגדותו בעבר של טיראווי לכך שמחמוד עבאס יכשיר את ד"ר צאיב עריקאת ליורשו העתידי.

הגנרל טיראווי פעל ביחד עם בכיר פתח’ , ג'בריל רג'וב והשניים הצליחו לסכל את כוונתו של מחמוד עבאס. מאז הפך הגנרל טיראווי ליריבו הפוליטי של מחמוד עבאס בתוך תנועת פתח’. תלונתו לתובע הכללי משקפת את היחס של מחמוד עבאס ליריביו הפוליטיים.

אולם, נראה כי מדובר רק בקצהו של הקרחון בכל הקשור לפעילות מנגנוני הביטחון של הרש"פ שעוסקים בריגול ומעקב אחרי הפלגים הפוליטיים בשטחים, אחרי אישים בכירים ואחרי אזרחי הרש"פ , כנהוג במשטרים הדיקטטורים במזרח התיכון.

תחילתה של הפרשה לפני כחודש ימים כאשר קצין לשעבר במנגנון הביטחון המסכל בגדה שפרש מתפקידו הדליף לכמה אמצעי תקשורת פלסטינים מאות מסמכים על האזנות הסתר שעשה ארגונו עפ"י הוראת יו"ר הרש"פ לאישים בכירים באש"פ, ליריבים פוליטיים ולאלפי אזרחים פלסטינים.

ההדלפות עוררו סערה ברחוב הפלסטיני בגדה וברצועה והתחושה הכללית היא כי "האח הגדול" ששמו מחמוד עבאס מאזין לכולם מפחד שמישהו יערער את שלטונו.

מהמסמכים עולה כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים האזינו לשיחות בין בכירי חמאס לבין בכירי המודיעין המצרי על תהליך הפיוס, לשיחות של אסמעיל הניה וח'אלד משעל ושל בכירים בזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם", לבכירים בארגון הג'יהאד האסלאמי ולשיחה בין יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה לבין שליט קטאר השיח' תמים בן חמד.

עוד מתברר כי האזנות הסתר שעשו מנגנוני הביטחון הפלסטינים לא פסחו על בכירים בלשכת עורכי הדין הפלסטינית בגדה והעומד בראשה עורך הדין ג'וואד עבידאת.

ההאזנות החלו לאחר שמנגנוני הביטחון הפלסטינים לא היו מרוצים מכך שאחד מחברי האגודה בעיר שכם ייצג את אחד התושבים בנושא מסויים בבית המשפט.

ובנוסף לכך, מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביצעו באופן קבוע האזנות סתר לפעילים של תנועת פתח’ בשטחים המזוהים עם מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס והטוען גם הוא לכתר יו"ר הרש"פ הבא, ולבני משפחתו של בכיר פתח’ מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי שהינו גם כן יריב פוליטי של מחמוד עבאס.

אגודת עורכי הדין הפלסטינית הגישה גם היא תלונה לתובע הכללי הפלסטיני לחקור את ההאזנות לחבריה בטענה כי מדובר בהאזנה בלתי חוקית, להעמיד לדין את האחראים ולפצות את כל מי שנפגע מהעניין.

סעיף 32 בחוק היסוד הפלסטיני המתוקן משנת 2003 קובע שאסור לפגוע בפרטיות ובזכויות האדם של האזרח הפלסטיני וכי הרש"פ חייבת לפצות כל אדם שנפגעו זכויותיו.

גם האגודה הפלסטינית לשמירה על זכויות האדם "אלחק" פנתה בתלונה דומה לתובע הכללי הפלסטיני.

התובע הכללי הפלסטיני, שמונה לתפקידו ע"י יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, טוען כי הוא בודק את התלונות שהוגשו, סוכנות הידיעות הרשמית של הרש"פ "וופא" מסרה ב-14 בינואר כי הפרסומים בנושא הם "קונספירציה שמטרתה לפגוע במשטר הפוליטי הפלסטיני ובמנגנוני הביטחון שלו במיוחד במצב הקשה שבו נמצאת הבעיה הפלסטינית במטרה לחסלה".

גורם ביטחוני פלסטיני טוען כי ההאזנות הן בהיקף מצומצם מאוד רק למי שנחשד בעבירות ביטחון ועבירות פליליות חמורות.

הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני היא כי התובע הכללי הפלסטיני יטייח את בדיקת התלונות למרות שהן מוצדקות ולא יעז לאתגר את משטרו של מחמוד עבאס.

מעבר לנושא הפרת זכויות האדם הבוטה עולה מהפרשה שאלת מידת התיאום של מנגנוני הביטחון הפלסטינים עם סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב ה-CIA.

עפ"י גורמי ביטחון פלסטינים, ארגון ה-CIA הוא שמכשיר את מנגנוני הביטחון הפלסטינים בנושא מודיעין וההאזנות וגם מספק להם את הציוד הטכני הדרוש לביצוע ההאזנות, ההכשרה האמריקנית נועדה לסייע לרש"פ להילחם בטרור אך מחמוד עבאס משתמש ביכולות המודיעיניות שהוא רכש מארה"ב גם למטרות פוליטיות.

הפרשה הזו חושפת למעשה כיצד מסייע ה-CIA ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לשמור על שלטונו מפני אויביו מבית, מחמוד עבאס מתנהג ככפוי הטובה, מחד, הוא מחרים את הממשל האמריקני באופן רשמי אך מאידך גיסא, הוא ממשיך בסתר לשמור על הקשרים ההדוקים עם ה-CIA בדיוק כפי שראשי מנגנוני הביטחון שלו ממשיכים בתיאום הביטחוני עם השב"כ ועם צה"ל.

כשזה נוגע לשמירה על כסאו אין ליו"ר הרש"פ שום בעיה להפר בבוטות את זכויות האדם של בני עמו ולשמור על קשרים הדוקים עם מנגנוני המודיעין של ארה"ב וישראל בדיוק כמו עוד כמה שליטים ערבים במזה"ת, בישראל יודעים זאת ולכן הדרג המדיני והביטחוני לא מתרגש מהאיומים הפומביים של מחמוד עבאס.