עבור לתוכן העמוד
Menu

הר הבית: דריכות לקראת תפילות יום השישי

לאחר לילה סוער באזור שער הרחמים ומעצרים של רבים המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים באזור ונערכת לקראת סופ"ש נפיץ • ברש"פ ובירדן ממשיכים להיות מתואמים ולגנות את ישראל

הניסיון הירדני-פלסטיני ל"הבעיר" את גזרת הר הבית ברקע החשש של השניים מפרסום "תכנית המאה" של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מצליח לפי שעה לעורר גלי הדף לא קלים.

גורמים פלסטינים מדווחים כי המשטרה עצרה 3 תושבי מזרח ירושלים בחשד כי התפרעו אמש ברחבת הר הבית. כמו כן היא הרחיקה 5 תושבים נוספים מהר הבית לתקופה שבין 5 עד 14 ימים בגלל פעילות התססת האווירה במקום. הערכות משטרתית מחשש למהומות ביום שישי הקרוב.

במהלך הלילה פרצו עימותים במתחם של שער הרחמים לאחר תפילת הערב, במהלכם ניסו מתפללים לפרוץ למבנה סמוך לשער הרחמים בחלקו הפנימי של ההר. המשטרה עצרה מספר מתפרעים. ראש מועדון האסיר הפלסטיני במזרח ירושלים, נאצר קוס, נפצע בעימותים.


ברשתות החברתיות לפלסטינים להגיע היום להר הבית נוכח "התקפות" המשטרה על המתפללים המוסלמים שמגנים על שער הרחמים.

משרד החוץ של ירדן הוציא הודעת גינוי לסגירת שערי הר הבית אמש ע"י המשטרה ו"ההתקפה שלה על המתפללים". ובפרלמנט הירדני דורשים לגרש את השגריר הישראלי מעמאן בעקבות האירועים .

גם הנשיאות הפלסטינית פרסמה גינוי לפעולות המשטרה בהר הבית ו"ההתקפות על המתפללים". בהודעה נאמר כי מדיניות ישראל מכוונת ללחוץ על העם הפלסטיני והנהגתו כדי שיוותר על הקווים האדומים שלו ובגלל סירובו ל"עסקת המאה" של טראמפ.

עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש"פ אמר במסע"ת ברמאללה : "יש תוכנית ישראלית לחלק את מסגד אלאקצא. ישראל מנסה להשתלט על אזור שער הרחמים והחומה המזרחית של הר הבית כדי להקים במקום בית כנסת. היא מונעת את שיפוץ המקום כדי להשאירו נטוש ולהשתלט עליו".

כזכור אתמול דווחנו כי המועצה החדשה של הווקף האסלאמי בהר הבית בראשות השיח' עבד אלעזים סלהב, שבאחרונה הורחבה וכוללת אישים מהרש"פ ומתנועת פת"ח, מנסה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי הקרב מול ישראל על הר הבית אמור להסלים לקראת פרסום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

השיח' סלהב אמר ב-19 בפברואר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי בכוונת המועצה לשפץ את המבנה של שער הרחמים בתוך רחבת הר הבית ולפתוח אותו מחדש כמקום תפילה למוסלמים ולמשרדים של הווקף.

" אסור שהמקום ישאר מוזנח, אנו לא מכירים בהחלטות הכיבוש בקשר אליו,שער הרחמים הוא חלק ממסגד אל-אקצא, המסגד הוא קו אדום ושום מוסלמי איננו יכול לוותר על שום גרגר אדמה ממנו".

כמה מחברי המועצה החדשה של הווקף בראשות שהיח' סלהב ביקרו אתמול בבוקר במבנה שער הרחמים בהר הבית בעקבות העימותים שהיו אתמול בין הפלסטינים לשוטרים בהר הבית, המשטרה הזרימה כוחות גדולים שעצרו 7 מתפרעים וסגרה את שערי הר הבית.

הרקע להתפרעות נבע מניסיון של הווקף המוסלמי לשנות את הסטטוס קוו במבנה של שער הרחמים בהר הבית, מתפללים מוסלמים הפרו את הסטטוס קוו שהיה נהוג במקום והתפללו בתוך המבנה.

בתגובה הציבה המשטרה שערי ברזל חדשים עם מנעולים במקום וסגרה את הכניסה למבנה.

השיח' וואסף אלבכרי השייך למשרד ההקדשים הירדני מסר לאתר "דוניא אלווטן" ב-19 בפברואר כי בעקבות מגעים בין ממשלת ירדן לשלטונות ישראל אמש הוחלט להחזיר את הסטטוס קוו למקום.

אתמול בבוקר הסירה משטרת ישראל את השערים והמנעולים שהציבה ושחררה את המתפרעים שנעצרו.

שער הרחמים והמבנה הצמוד לו סגורים מאז שנת 2003 עפ"י צו , בעקבות משבר המגנומטרים בהר הבית ב-2017 הוארכה סגירת המקום עד להודעה חדשה.
מערכת התעמולה הפלסטינית טוענת כי ישראל רוצה להקים בית כנסת במבנה שער הרחמים.

עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי טען במאמר המערכת שלו היום כי הצבת השערים ע"י המשטרה בכניסה לשער הרחמים היא צעד בתוכנית של ישראל לחלק את מסגד אלאקצא בין המוסלמים ליהודים מבחינת המקום וזמני התפילה.

" מאז הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, פועלת ישראל במרוץ נגד הזמן כדי לייהד את ירושלים ולחלק את מסגד אל-אקצא בדרך להסירתו והקמת בית המקדש במקום.." נטען במאמר.

ההכרזה של ראש המועצה החדשה של הווקף אסלאמי על הכוונה לשפץ את מבנה שער הרחמים ולהפוך אותו למקום תפילה היא פרובוקציה שמטרתה לחמם את האווירה, להפר את הסטטוס קוו ולחדש את המאבק של השליטה בהר הבית לקראת פרסום "עסקת המאה" של טראמפ.

ממשלת ירדן אישרה באחרונה את הרחבת מועצת הווקף האסלאמי מ-11 ל-18 חברים ולראשונה איפשרה לרש"פ דריסת רגל במועצה.

בתוך המועצה שולבו חברים שהינם בכירים ברש"פ ובתנועת פת"ח ובראשם עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש"פ.

ירדן והרש"פ משתפות פעולה עפ"י הסיכום בין המלך עבדאללה ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בנושא הר הבית כדי לסכל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.