עבור לתוכן העמוד
Menu

דילמת הנקמה של החמאס: "עין תחת עין"?

גוברות הקריאות בחמאס לנקמה בישראל על חיסולו של ד"ר פאדי אלבטש במאלזיה ומעבר לפיגועים בחו"ל • הזרוע הצבאית של חמאס מפעילה משרד באיסטנבול שבטורקיה באישור השלטונות והוא עלול לשמש לבסיס לפיגועים ביעדים ישראלים בטורקיה או במדינות שכנות

ברחוב  העזתי גוברים הקולות הקוראים להנהגת חמאס לנקום את מותו של מהנדס החמאס, ד"ר פאדי אלבטש, אשר חוסל בקוואלה למפור בירת מאלזיה, בפעולת חיסול מסתורית שמיוחסת למוסד הישראלי.

הזרוע הצבאית של חמאס מאפשרת את "הוצאת הקיטור" באתר האינטרנט שלה ופרסמה כמה מאמרים בנושא.

ד"ר פאיז אבו שמאלה פרסם ב-33 באפריל מאמר באתר הזרוע הצבאית תחת הכותרת "מדוע שלא נגיב בחו"ל על טרור המוסד?".

הוא הביע במאמרו חשש שישראל תמשיך בחיסולים של בכירי חמאס בחו"ל וקרא לפיגועי תגובה של חמאס במאלזיה, בסעודיה, בגוואטאמלה, באיחוד האמירויות, בירדן ובקפריסין.

"הפיגועים מחוץ לפלסטין יכאיבו לאינטרסים של הציונים, הם אנשי כסף וכלכלה ובעלי תועלת, הם משקיעים ומרוויחים, יש להם חברות בניה וטכנולוגיה, חוות ופרוייקטים של נפט ומוסדות על פני כל האדמה, הרדיפה אחריהם תפחיד את היציבות שלהם, הכו בהם היכן שנתתם להם השכלה ואל תקחו אחריות, תכאיבו להם בשקט, האוייב יזהה את טביעות האצבע שלכם ולא יוכל לעשות דבר נגדכם כל עוד הוא זה שהתחיל בפעולות הטרור מחוץ לשטחים הפלסטינים הכבושים".

גם הפרשן הבכיר של חמאס מוצטפא א-צוואף פרסם ב-23 באפריל באתר החמאס "אלריסאלה" מאמר תחת הכותרת "שהמדענים של הכיבוש ומנהיגיו יהיו מטרה לחיסול".

במאמרו הוא קרא לתנועת חמאס לנקוט מדיניות של "עין תחת עין ושן תחת שן" ולחסל מדען ישראלי, פוליטיקאי ישראלי או איש צבא בכיר "כדי שהכיבוש יתחיל לחשוב מחדש על שיטותיו".

 

טורקיה-יעד מועדף

 

היכולת המבצעית והמודיעינית של ארגון חמאס לבצע פיגועים בחו"ל נגד מטרות ישראליות או יהודיות היא מוגבלת, הוא יתקשה להסתייע בשגרירויות הפלסטיניות ברחבי העולם מכיוון שהן מייצגות את הרש"פ שהיא האויב הראשי שלו.

לצורך פיגוע במטרות ישראליות או יהודיות בחו"ל הוא יצטרך מודיעין מדוייק, דירות מסתור, כלי נשק לביצוע ודרכי מילוט מהירות מחוץ למדינה שבה יבצע את הפיגוע או העלמת עין מצד השלטונות של אותה מדינה.

גורמים בחמאס אומרים כי טורקיה יכולה לעמוד בקריטריונים האלה נוכח חופש הפעולה הגדול שממנו נהנה ארגון חמאס בטורקיה והתמיכה הרבה של הנשיא ארדואן בארגון.

נשיא טורקיה ארדואן, מאפשר לזרוע הצבאית של חמאס להפעיל משרד מבצעי באיסטנבול שממנו היא מתכננת פיגועים בשטחי הגדה כמו לדוגמא, חטיפת  ורצח שלושת הנערים הישראלים בצומת גוש עציון בקיץ 2014 או רצח בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל באזור שכם באוקטובר 2015.

המשרד של הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול ממשיך לפעול למרות מחאות ישראל, מי שאחראי עליו הינו צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שהוא גם איש הקשר של חמאס לאיראן ומשרדו ממוקם כרגע בשכונת א-דאחיה בבירות תחת חסות ארגון חזבאללה.

המשרד של הזרוע הצבאית פעיל בקרב הסטודנטים הפלסטינים שלומדים בטורקיה וכנראה שהוא גם זה שהפעיל את ד"ר פאדי אלבטש במאלזיה.

ספק גדול מאוד אם הנשיא ארדואן יסתכן במתן "אור ירוק" למשרד החמאס באיסטנבול לבצע פיגועי נקם על אדמת טורקיה נגד מטרות ישראליות או יהודיות, אבל למשרד הזה יש קשרים הדוקים עם גורמי טרור של תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים וקיבלו מקלט מדיני בטורקיה והוא יכול להשיג מהם כלי נשק ומודיעין על יעדים ישראלים ויהודיים.

המשרד הזה בהחלט עלול לשמש כבסיס יציאה לפיגועים ביעדים ישראלים בטורקיה או במדינות שכנות.

כך או כך, ישראל צריכה להקדים תרופה למכה ולהגביר את הלחץ המדיני על טורקיה לסגור את משרד הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול, המשרד הזה הוא סיכון ביטחוני גדול לישראל.

 

בזרוע הצבאית של חמאס מתנהל ויכוח בין שתי אסכולות. האחת הגורסת שיש להגיב מייד על כל חיסול שעושה ישראל בחו"ל כדי לנסות וליצור מאזן הרתעה מולה בעוד האסכולה השניה חוששת ממלכודת ישראלית שמטרתה לגרור את חמאס לביצוע פיגועים בחו"ל כדי שישראל תוכל לשווק את חמאס כ"ארגון טרור" למדינות העולם כפי שעשתה בעבר לאש"פ.

במיוחד נוכח העובדה שתנועת חמאס השיקה באחרונה את קמפיין "השיבה" ומנסה להציג את עצמה כתנועה הדוגלת ב"התנגדות לכיבוש בדרכי שלום".

ההחלטה בצמרת ארגון חמאס עדיין לא נפלה אך יש לעקוב  בשבע עיניים אחרי כל הההתפתחויות כולל האפשרות שחמאס תחליט על ביצוע פיגועי נקם  נגד ישראל בחו"ל, הכל אפשרי בימינו אלה.