עבור לתוכן העמוד
Menu

דיון בפרלמנט האיטלקי: "איראן מבצעת חילופי אוכלוסייה בסוריה"

הדיון בפרלמנט האיטלקי נערך בעקבות הסערה סביב התבטאות סלביני על חיזבאללה • באיטליה חוששים מפני פגיעה בחיילים המוצבים בלבנון וביחסים עם איראן
שבוע לאחר הסערה הפוליטית באיטליה, בעקבות הצהרת סגן ראש המשלה ושר הפנים, מתאו סלביני, שפעילי החזבאללה הם טרוריסטים, נערך בוועדת החוץ של הפרלמנט האיטלקי שימוע על המצב במזרח התיכון. סלביני אמר את הדברים במהלך ביקור בישראל, בשבוע שעבר.
השימוע נערך בהשתתפות ד״ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ובעבר מנכ״ל משרד החוץ ופיאמה נירנשטיין – בעבר חברת הפרלמנט האיטלקי וכיום חוקרת במרכז הירושלמי.
הצהרתו של סלביני, מנהיג מפלגת הימין "ליגה" השותפה הקטנה יותר בממשלה, עוררה חששות כי דבריו יהפכו את החיילים האיטלקיים, המוצבים בכוח יוניפי"ל המתוגבר בלבנון, ליעד תקיפה של אנשי החיזבאללה.
איטליה היא גם אחת משותפות הסחר העיקריות של איראן באירופה, ותלותה הרבה בייבוא נפט איראני הביא את הממשל האמריקני להעניק לאיטליה הקלות במסגרת אכיפת הסנקציות שהוטלו על איראן.
כמה מנציגי מפלגת השלטון הבכירה, "חמישה כוכבים", המזוהה עם השמאל הפופוליסטי, הגנו במהלך השימוע על חיזבאללה ואיראן ואף טענו שחיזבאללה הוא "חלק מהעם הלבנוני, ולכן לא ניתן להגדיר את אנשיו טרוריסטים".
אחד מדוברי "חמישה כוכבים" אף השווה בין החזבאללה לאצ״ל באומרו: "גם אתם היהודים הייתם טרוריסטים, כשפוצצתם את מלון המלך דוד". ד״ר גולד דחה את הדברים והעלה דוגמאות המבהירות את אופיו הטרוריסטי של הארגון השיעי הלבנוני: "זה עתה נחשפה בצפון ישראל מנהרה רביעית שנחפרה מתחום לבנון", הבהיר גולד, "המנהרות נועדו לאפשר כיבוש שטח אזרחי, להרוג אזרחים או לתפוס אותם כבני ערובה".
"האם זה לא טרור? החזבאללה המציא את פיגועי ההתאבדות ועסק בזה זמן רב לפני הסונים. האם פיגועי התאבדות אינם טרור? האו"ם קבע, שראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי, נרצח על ידי ארבעה אנשי חזבאללה. זה לא טרור?".
ד"ר גולד הדגיש כי חיזבאללה היא זרוע צבאית של איראן ומסייעת למשטר בטהרן לממש את תוכניות ההתפשטות של המהפכה האסלאמית. בהקשר זה, ציין גולד כי איראן פועלת במודע לביצוע החלפת אוכלוסייה בסוריה: "הם מעבירים לסוריה מיליציות שיעיות ולוחמים שמקורם מפקיסטן, אפגניסטן ועיראק".
לפי גולד, "האיראנים הביאו בפעולותיהם הצבאיות לבריחה המונית ולגירוש של הסונים הסוריים. הסונים עברו עם משפחותיהם לאירופה, הלוחמים השיעיים הגיעו עם משפחותיהם לסוריה. הם מחליפים אוכלוסייה אחת באוכלוסייה אחרת. לפי המשפט הבינלאומי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ואיש אינו אומר על כך דבר".
ימים ספורים לפני השימוע בהשתתפות גולד ונירנשטיין, נערך בועדת החוץ של הפרלמנט ברומא שימוע נוסף, בנוכחות נציגים רשמיים של איראן שחזרו על התנגדות משטרם לקיומה של מדינת ישראל.
נירנשטיין, שטרם עלייתה לישראל כיהנה כסגנית יו״ר ועדת החוץ מטעם מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, אמרה בשימוע כי על האירופים להבין שהסכם הגרעין עם איראן מסוכן לא רק לישראל אלא גם לאירופה.
נירנשטיין התרשמה שהקושי לשכנע את האיטלקים בגודל הסכנה האיראנית, נובע מסירוב להאמין שהמשטר האיראני באמת רוצה למחוק את מדינת ישראל ממפת העולם ולבצע בכך רצח עם. במקביל, גדלה ההתעניינות באיטליה בהגברת שיתוף הפעולה עם ישראל בשל הצלחותיה הכלכליות והטכנולוגיות, יכולותיה במאבק בטרור והפוטנציאל ליתוף פעולה בפיתוח במדינות אפריקה, שיאפשר לבלום את גלי ההגירה ההמוניים לאירופה.