עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: הותקפו יועצים איראנים של אסד

חיל האוויר הישראלי תקף יעדים חשובים סורים ואיראנים בתוך סוריה בתגובה על ירי הרקטות מסוריה לעבר ישראל • ישראל מעבירה מסר להנהגה בטהרן ולגנרל קאסם סולימאני כי לא תאפשר פתיחת מלחמת התשה נגדה משטח סוריה.

ירי 4 הרקטות האיראני השבוע משטח סוריה לעבר ישראל הינו אקט תקיפה חמור שישראל לא יכולה הייתה לעבור אליו בשתיקה. עפ"י ההערכות של גורמי הביטחון הירי בוצע כתגובה על תקיפת ישראלי של יעדים איראנים בסוריה או בעיראק בתחילת השבוע שהאיראניים מייחסים לישראל.

שיגור הרקטות בא בהתאם להנחיות של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה של תגובה בכל מחיר על תקיפות ישראליות של יעדים איראנים בסוריה או בעיראק.

צה"ל תקף בעוצמה רבה כ-20 מטרות של הצבא הסורי ומטרות איראניות הכוללות רקטות של המליציות השיעיות ברחבי סוריה, מבחינת ישראל סוריה היא הנושאת באחריות למה שמתרחש בשטחה והנשיא בשאר אסד איננו יכול להתחמק מכך.

דיווח: הגא"פ מינה מחליף לאלעטא

ישראל לקחה בחשבון בשיקולי התקיפה גם את המצב הפנימי באיראן וההפגנות הנרחבות נגד העלאת מחירי הדלק, משטר ההיאתולות עסוק מעל ראשו בדיכוי ההפגנות בכוח שמאיימות להפילו.

ישראל הסירה הפעם את מסך העמימות מעל התקיפה בסוריה כדי להעביר גם באופן פומבי את המסר לשליטי טהרן ולגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שאחראי על שיגור הרקטות לעבר שטח ישראל.

על פי ערוץ אל ערבייה ישראל תקפה יועצים איראניים של הנשיא הסורי בשאר אסד. גורמים ביטחונים ישראלים מסרו כי הותקף בניין ההגנה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק שהיה מרכז פיקוד של כוח "קודס" האיראני, כמו כן הושמדו כ-6 סוללות טילי קרקע אוויר סוריות חדשות.

על פי דיווחים של הארגון הסורי לזכויות האדם, בתקיפות צה"ל נהרגו 11 בני אדם בהם 7 איראנים.

מערך התיאום והקישור הצבאי בין צה"ל לבין כוחות הצבא הרוסי בסוריה פעל כראוי אך רוסיה גינתה את התקיפה ואמרה כי מדובר " בטעות ובהפרת החוק הבינלאומי".

הרוסים נחושים לשמור על יציבות שלטונו של הנשיא בשאר אסד והם רואים  בתקיפה הישראלית מהלך המשפיל את הנשיא הסורי והפוגע ביכולתו להשליט את ריבונותו מחדש בסוריה.

הרוסים הבטיחו לישראל כי ירחיקו את הכוחות האיראניים והמליציות השיעיות בסוריה מזרחה למרחק של 80 ק"מ מהגבול עם ישראל דבר שלא קרה בפועל.

שינוי המשוואה

ישראל מנסה באמצעות התקיפה בסוריה להבהיר לאיראן כי לא תסכים לכך שהיא תפתח במלחמת התשה נגדה בגבול הצפון במקביל לחזית שהיא מנסה לפתוח נגדה מגבול רצועת עזה.

ספק אם ישראל תצליח לשנות את המשוואה שקבע הגנרל קאסם סולימאני "ירי תמורת ירי".

מי שעוקב אחרי דפוסי הפעולה שלו יודע כי הוא עקשן ונחוש וכי התגובה האיראנית תגיע בעיתוי שנוח לו ובהפתעה. המודל המוצלח של התקיפה האיראנית של מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר עדיין עומד מול עיניה של ישראל, ההחלטה האיראנית לתקוף  מתקנים רגישים בישראל כדי להרתיעה כבר נפלה מזמן, האיראנים ממתינים לעיתוי המתאים מבחינתם.

איראן איננה מתכוונת לוותר על התבססותה הצבאית בסוריה, היא בטוחה שהזמן פועל לטובתה והיא תשלים אט אט את תהליך כריכת עניבת החנק מסביב לצווארה של ישראל מכל החזיתות.

במקביל נמשכת בנייתו של בסיס "האימאם עלי" של כוח "קודס" באזור אלבוכמאל  בגבול סוריה-עיראק שבו יאוחסן ציד הלחימה המתקדם המיוד לצבא הסורי ולחזבאללה בלבנון לקראת שינועו בדרך היבשה לסוריה וללבנון.

מדובר באתגר גדול עבור ישראל, על פי מקורות זרים ישראל תקפה מהאוויר את האזור כמה פעמים, אך בניית המתחם האיראני נמשכת ביתר שאת.

המשך הפעילות הישראלית נגד הנוכחות האיראנית בסוריה תלוי הרבה בתגובה הרוסית, ישראל מתנהלת בזהירות מול נוכחות כוחות הרוסים בסוריה כדי למנוע נפגעים, אבל אסור לה להגיע שוב למשבר עם הרוסים כפי שהיה לאחר הפלת המטוס הרוסי לפני כמה חודשים על ידי ההגנה האווירית הסורית, ישראל הואשמה על לא עוול בכפה ולקח זמן רב ליישב את המשבר.