עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: האם יורש העצר הסעודי ניצל מניסיון התנקשות?

דיווח ערבי כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן ניצל מניסיון התנקשות בחייו שבוצע ע"י המאבטח האישי של מלך סעודיה • ארגוני זכויות אדם מדווחים כי בהוראתו של יורש העצר הסעודי נעצרו אקדמאים ועיתונאים שמתחו ביקורת על המשטר וגם פעילים של ארגון חמאס

בחודש ספטמבר האחרון נהרג הגנרל עבד אלעזיז אלפע'ם, המאבטח האישי של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז, במהלך תקרית ירי. דובר משטרת מכה פירסם ב-28 בספטמבר הודעה רשמית כי אלפע'ם נהרג בחילופי ירי במהלך סכסוך אישי עם חברו בעת ששהו בביתו של חבר אחר בעיר ג'דה.

ח'אמנהאי: נותן גיבוי לבסיג' – "ביצעו את תפקידם"

על פי גירסת המשטרה, האיש שירה למוות באלפע'ם, ממדוח בן משעל אל-עלי, נהרג מירי אנשי כוחות הביטחון של סעודיה שהוזעקו למקום לאחר שהתבצר בבית וסירב להיכנע.
אולם, עכשיו מתפרסמים פרטים חדשים על נסיבות מותו של הגנרל עבד אלעזיז אלפע'ם, מאבטחו האישי של מלך סעודיה, השונים לחלוטין מהגירסא הרשמית שפירסמה הממלכה.
חשבון הטוויטר "אלעהד אלג'דיד", המציג את עצמו כמקורב למקבלי החלטות בסעודיה, פירסם ב-24 בנובמבר דיווח כי הגנרל עבד אלעזיז אלפע'ם נהרג בעת שניסה להתנקש בחיי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

הגירסא החדשה טוענת כי הגנרל אלפע'ם וידידו ממדוח בן משעל אל-עלי הגיעו עם קבוצת קצינים אל ארמון המלוכה "א-סלאם" כדי להתנקש בחייו של יורש העצר הסעודי. הם הצליחו לעבור בשלום את המחסום הראשון, אך במחסום השני התפתח קרב יריות בינם לבין מאבטחי חברת האבטחה האמריקנית "בלאק ווטר" שבמהלכו נהרגו הגנרל אלפע'ם וידידו אל-עלי, שאר הקצינים שהיו בקבוצה נפצעו.

מאבטחי החברה האמריקנית "בלאק ווטר" הם שהצילו את חיו של יורש העצר הסעודי אשר נתקף בבהלה מהתקרית.

גורמים באופזיציה הסעודית השוהים מחוץ לממלכה טוענים כי מאחורי ניסיון ההתנקשות עמדו כמה נסיכים מבית המלוכה הסעודי שאינם מרוצים ממדיניותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. לטענתם, יורש העצר מוחמד בן סלמאן הגביר את האבטחה עליו מחשש לניסיונות התנקשות נוספים.

סעודיה הרשמית לא הגיבה על הדיווח החדש לגבי ניסיון ההתנקשות בחייו של יורש העצר.

על מורת הרוח בקרב משפחת המלוכה הסעודית מהתנהלותו של יורש העצר דיווחה גם סוכנות הידיעות "רויטרס" ב-2 באוקטובר. בדיווח נאמר כי בקרב משפחת המלוכה הסעודית יש חוסר שביעות רצון רב מתיפקודו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכל הקשור לתקיפה האיראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בסעודיה ב-14 בספטמבר.

עפ"י הדיווח, בחוגי משפחת המלוכה נמתחה ביקורת על תיפקודו הלקוי של יורש העצר הסעודי על כך שלא הצליח למנוע את התקיפה האיראנית למרות מילארדי דולרים שהוצאו על ידו לצרכי ההגנה של סעודיה.

בימים האחרונים התגברו הפירסומים על התנהלות של יורש העצר בן סלמאן. ארגוני זכויות אדם דיווחו על גל מעצרים במכה ובג'דה שבסעודיה בהוראתו של יורש העצר הכולל מעצר של 10 אקדמאים,עיתונאים וצייצנים בטוויטר במסגרת מדיניות "סתימת הפיות" של מוחמד בן סלמאן כדי למנוע ביקורת על מדיניותו.

לדבריהם, מדובר בגל המעצרים ה-6 במספר מאז מינויו של מחמוד בן סלמאן לתפקיד יורש העצר.

סעודיה מחזיקה גם במעצר כבר כמה חודשים עשרות פעילים של חמאס שנעצרו על פי בקשת ארה"ב וישראל שהיו מעורבים בהלבנות כספים והעברתם לרצועת עזה לסיוע לזרוע הצבאית של חמאס.

כל המאמצים של הנהגת חמאס לשחררם עלו עד כה בתוהו.

לא מן הנמנע שמאחורי הפירסומים נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עומדת קטאר שמוחרמת על ידי סעודיה והתומכת בארגוני "האחים המוסלמים" וחמאס.
אתר "אלח'ליג' און ליין", שהינו אחד משופרות התקשורת של קטאר, פירסם כתבה ב-26 בנובמבר כי סעודיה תהייה בסכנה אם המפלגה הדמוקרטית תצליח להדיח את הנשיא טראמפ מתפקידו וכי יוטלו על סעודיה סנקציות בגלל מעורבותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

האתר מרבה לפרסם כתבות על הקשרים החשאיים בין ישראל לסעודיה ולמדינות המפרץ וטוען כי קיימת נורמליזציה בפועל בין ישראל לסעודיה שהתגברה מאז מינויו של מוחמד בן סלמאן ליורש העצר,מטרת הפירסומים היא להכפיש את יורש העצר הסעודי ולהציגו כסוכן של ארה"ב וישראל.