עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: בחמאס סירבו להצעה המצרית לפתוח את מעבר רפיח

השלטון המצרי חושש שאירועי "צעדת השיבה" יגלשו לתוך שטח מצרים אם הנהגת חמאס לא תצליח להביא להסרת המצור מעל הרצועה * משלחת ישראלית ביקרה בקהיר על מנת לנסות ולהפחית את המתח עם הרצועה

מצרים מודאגת מאוד מהתפתחות קמפיין "השיבה" של חמאס ברצועת עזה ומהשלכותיו על המצב במצרים. שבועיים בלבד חלפו מתחילת הקמפיין ולפנינו עדיין חודש ימים מלא בתאריכי אזכור, שכל אחד מהם מהווה פוטנציאל נפיץ למעשי אלימות ולמותם ופציעתם של אזרחים פלסטינים על גדר גבול רצועת עזה עם ישראל, כשברקע יתחילו בשבוע הבא דיוני הפסגה הערבית בריאד. אתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-9 באפריל כי מצרים עשוייה לפתוח בימים הקרובים את מעבר רפיח ל-4 ימים לתנועה בשני הכיוונים כמחווה להנהגת חמאס וכדי להפחית את המתיחות ברצועה בעקבות "צעדות השיבה".

ממה נובע החשש המצרי?

השלטון המצרי עדיין זוכר היטב כיצד פרצו עשרות אלפי תושבים מרצועת עזה את גדר הגבול של הרצועה וחדרו לשטח מצרים.

בינואר 2008 פרצו פעילים חמושים של חמאס את גדר הגבול בין רצועת עזה למצרים ומאות אלפי פלסטינים מרצועת עזה נהרו במשך כשבוע ימים לתוך שטח סיני כדי להצטייד במזון ובמוצרים בסיסיים.

שלטונות מצרים נאלצו להפעיל כוח נגד הפלסטינים באמצעות זרנוקי מים ושימוש באלות ע"י שוטרים מצרים שניסו לעצור את ההמונים, במהלך האירועים נפצעו כ-40 אנשי ביטחון מצרים.

מדובר היה במהלך יזום של חמאס כדי להקל את המצור הישראלי על הרצועה ולאלץ את מצרים לפתוח באופן קבוע את מעבר רפיח.

בסופו של דבר נאלצה מצרים להשלים עם חדירת  ההמונים מרצועת עזה לשטחה ולאחר שהם הצטיידו במשך כמה ימים במזון, דלק ומוצרים בסיסיים אחרים, היא הגיעה להבנות עם תנועת חמאס על חזרתם לתחומי רצועת עזה.

אם ייכשל קמפיין "השיבה" של חמאס על הגבול עם ישראל ולא יביא להקלת המצור על הרצועה, עלול התרחיש הזה לחזור על עצמו, לכן מצרים דואגת ומנסה למצוא פתרון לפני שהמצב ברצועה ייצא מכלל שליטה נוכח המצוקה ההומניטארית הקשה.

מצרים תתקשה לעצור אירוע המוני כזה וסביר להניח שההוראה של הדרג המדיני המצרי לצבא מצרים תהייה שלא לפתוח באש נגד המוני העזתים שיכנסו לשטח סיני.

היום קיים אזור חיץ על גבול מצרים עם הרצועה, שהקימה תנועת חמאס במהלך השנה האחרונה עפ"י הבנות שהושגו עם המודיעין המצרי, כדי למנוע מעבר מחבלים ואמצעי לחימה מהרצועה לשטח סיני.

הצבא המצרי עסוק במבצע צבאי גדול בצפון סיני נגד שלוחת דאע"ש בסיני, הוא חושש מפריצת הגדר מרצועת עזה לסיני שתאפשר החדרת מחבלים מקרב הארגונים הסלפים ברצועת עזה ואמצעי לחימה כדי לסייע לשלוחת דאע"ש בסיני.

המצוקה של תושבי הרצועה בגלל המצור המתמשך וסגירת מעבר רפיח ברוב ימות השנה עלולה להתסיס את תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האופוזיציה הגדולה במצרים ולערער את יציבות השלטון.

תנועת חמאס משחקת משחק כפול, היא יכולה ליזום שוב את פריצת גדר הגבול למצרים כדי להבטיח את פתיחת מעבר רפיח ולאלץ את השלטון המצרי להגיע להסכם על פתיחה באופן קבוע של מעבר רפיח כדי להקל את המצור.

אם יפרצו ההמונים הפלסטינים את גדר הגבול למצרים עלול הדבר גם להשליך על ישראל. גורמי טרור מסיני יכולים להגיע לרצועת עזה עם כמויות גדולות של אמצעי לחימה "מפרי איזון" כמו טילי נ"ט ונ"מ מתקדמים  ומשם לבצע פיגועים נגד ישראל.

יוזמה מצרית להגיע להסדר עם חמאס

מסתבר שביקורו של ראש המודיעין הכללי המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל בתחומי הרש"פ ופגישתו עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואח"כ עם ראש השב"כ הישרלי נדב ארגמן בשבוע שעבר, נועדו לנסות ולמצוא פיתרון שיפחית את גל האלימות והמתיחות ברצועה.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-9 באפריל כי משלחת ביטחונית ישראלית ביקרה בקהיר ודנה עם המודיעין המצרי בדרכים להגבלת "צעדות השיבה".

חברי המשלחת הישראלית הזהירו כי המשך ההפגנות בגבול הרצועה עלול להביא למלחמה חדשה.

במצרים, בישראל ובסעודיה חוששים כי הרצועה עומדת בפני פיצוץ גדול וכי הזעם הפלסטיני יופנה גם לגבול המצרי בשבועות הקרובים ויביך את מצרים מבחינה ערבית ובינלאומית במיוחד לאחר ניצחון הנשיא א-סיסי בבחירות וזכייתו בקדנציה נוספת.

אתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-7 באפריל כי מצרים פועלת עם סעודיה כדי לשכנע את תנועת חמאס וללחוץ עליה כדי להפסיק את קמפיין "השיבה" ולהחזיר את שליטתה על השטח ברצועה לפני שיקרו התפתחויות מסוכנות שיצאו משליטה.

עפ"י הדיווח, "צעדת השיבה" מביכה משטרים ערבים שהרימו את ידם מטיפול בבעיה הפלסטינית ומנסות לשפר את האווירה לקראת פרסום "עסקת המאה" האמריקנית.

מצרים הזמינה משלחת של הנהגת חמאס להגיע לשיחות בקהיר אך מנהיגי חמאס דחו את ההזמנה בגלל ההתפתחויות האחרונות ברצועה לכן נשלח ראש המודיעין המצרי לשיחות ברמאללה ובתל אביב.

מנוף הלחץ העיקרי על תנועת חמאס שנמצא בידי מצרים הוא מעבר רפיח שהינו המוצא היחידי מרצועת עזה לעולם הערבי, מצרים הציעה לפתוח את המעבר באופן קבוע תמורת הרגעת השטח ע"י חמאס.

אולם, עפ"י דיווח ב-7 באפריל בערוץ "אל-קודס" המזוהה עם חמאס, הנהגת חמאס דחתה על הסף את ההצעה המצרית, היא חשה שיש בידיה הישגים חסרי תקדים בעקבות קמפיין "השיבה" וכי היא צריכה לסחוט את הלימון הזה עד טיפת המיץ האחרונה.

בהנהגת חמאס בטוחים שהתנועה תצא מחוזקת מקמפיין "השיבה", דבר שיחזק אותה גם מול השלטון המצרי, לכן היא איננה ממהרת  להגיע עם מצרים להבנות, עדיין מוקדם מבחינתה והיא תמתין לרגע המתאים שבו תוכל לקטוף מלוא החופן את הפירות המדיניים ממצרים.