עבור לתוכן העמוד
Menu

"דיווחים על חילופי אש בין הרוסים לאיראנים"

המתיחות בין המדינות הגיעה לכדי חילופי אש בכמה מקרים - האחרון שבהם באזור הבסיסים הרוסיים בצפון סוריה לפני כחודשיים • פורסם אמש ב"ישראל היום"

המתקפה החריגה על רוסיה מצד סוכנות הידיעות האיראנית איננה הביטוי הראשון למתח בין הצדדים, וכי בעבר היו דיווחים על חילופי אש בין כוחות רוסיים ואיראניים בסוריה, כך אומר סא"ל במיל. מיקי סגל, ראש ענף איראן לשעבר בחטיבת המחקר של אמ"ן וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

כזכור, בהודעת הסוכנות נאמר כי הרוסים מחבלים במאמצי ההתנגדות להגן על סוריה מפני תוקפנות ישראלית. בהודעה חריפה יותר נכתב כי רוסיה מכרה לסוריה מערכות 300-S מקולקלות – אמירה שדי ברור שתרתיח את הקרמלין, שחרד לתדמית מערכות הלחימה שהוא מייצא. מנגד, גם בכיר רוסי אמר לאחרונה כי "איראן אינה בת ברית של מוסקבה". כך או כך, המתח בין שני הצדדים בסוריה אינו חדש, אך עד לאחרונה הוא היה בעיקרו מתחת לפני השטח. בעקבות זאת, שוחחנו על כך עם שורת מומחים לאיראן ולרוסיה.

סא"ל מיקי סגל מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר ראש ענף איראן באמ"ן, מזכיר כי המתח בין המדינות כבר צף בעבר מעל פני השטח, והוא קשור לעתיד סוריה ולאינטרסים סותרים של שתי המדינות.

סגל סיפר כי "בעבר פורסמו חילופי מסרים מרשתות קשר של צבא סוריה, על חילופי אש בין משמרות המהפכה לכוחות רוסיה במדינה. כלומר, המתיחות בין הצדדים, שמתבטאת בהודעות מטהרן, קיימת מתחת לפני השטח ואולי אפילו בוערת. זו לא הפעם הראשונה שאיראן מתוסכלת מהרוסים. כבר בעבר חיזבאללה ואיראן זעמו על כך שבעוד הם הקיזו דם על הגנת משטר אסד, רוסיה תמכה בסנקציות על איראן. סנקציות מרוככות אבל עדיין סנקציות. כלומר להשקפתם, רוסיה לא משלמת את חלקה במאבק ואפילו פוגעת באיראנים".

"בכלל, איראן כועסת כי רוסיה רוצה להרוויח המון כסף משיקום סוריה לאחר מלחמת האזרחים", הסביר סגל, "רוסיה רוצה לקחת את רוב הרווחים לעצמה, והאיראנים אומרים: 'הרי אנחנו נלחמנו עם חיזבאללה ומגיע לנו'". סגל הוסיף כי "כל פעם שישראל פוגעת באנשי משמרות המהפכה, כמו שככל הנראה קרה לאחרונה, האיראנים מתרגזים מאוד וזועמים על השקט הרוסי. שקט לשיטתם לפחות".

לבסוף, ציין סגל כי "צריך להבין שבטהרן יש כמה קולות. לכן מן הסתם זו לא כל איראן שתוקפת את רוסיה, אלא השמרנים שלא סומכים בכלל על העולם ולא מתכננים פשרה. מן הסתם, קולות יותר מתונים מבינים כמה מוסקבה חשובה לאינטרס האיראני – ומנסים לצנן את הרוחות. לכן מה שאנחנו רואים זה התלהטות בין המדינות והירגעות כל פעם מחדש. ככה זה יימשך".

 

הכתבה המלאה פורסמה ב"ישראל היום"