עבור לתוכן העמוד
Menu

דחלאן ניצח בבית המשפט וצבר נקודות במאבק הירושה

מוחמד דחלאן ניצח בתביעת דיבה בצרפת נגד שני עיתונאים שפרסמו ספר שבו טענו כי הוא האחראי לחיסולו של יו"ר אש"פ יאסר ערפאת • הניצחון מחזק את מעמדו של מחמוד דחלאן ברחוב הפלסטיני והוא נחוש להתחשבן עם יריביו ולהתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ

בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, הינו האיש המושמץ ביותר ע"י יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שרואה בו יריב מסוכן ועושה הכל למנוע ממנו לרשת אותו בתפקידו לאחר פרישתו, למרות שהוא מקובל על מדינות ערב יותר מאשר כל בכיר אחר בתנועת פת"ח.

דחלאן היה פעם על תקן "הבן המפונק" בתנועת פת"ח ומי שפינק אותו היה מחמוד עבאס עד שעבר חתול שחור בינהם על רקע השמצות כי בניו של יו"ר הרש"פ מעורבים בשחיתות. ההשמצות יוחסו למוחמד דחלאן אשר הכחיש את הדברים אך מתנגדיו בפת"ח הצליחו לשכנע את מחמוד עבאס כי דחלאן הינו מקור ההשמצות.

המלחמה בין דחלאן לעבאס הגיעה לשיאה בכך שמוחמד דחלאן גורש מתנועת פת"ח ואחר כך נגזר עליו, שלא בפניו, בבית משפט ברמאללה עונש של 2 שנות מאסר בגין עבירות שחיתות. אך החמור מכל היה שיו"ר הרש"פ האשימו בפומבי כי הוא האחראי ל"התנקשות" בחייו של יו"ר אש"פ יאסר ערפאת.

אין שום הוכחה כי יאסר ערפאת אכן נרצח, ועדת החקירה שהוקמה ברש"פ בראשותו של הגנרל תוופיק טיראווי מעולם לא פירסמה את מסקנותיה, בתחילה טענו בכירי אש"פ כי יאסר ערפאת חוסל ע"י ישראל ובהשפעת יו"ר הרש"פ הפנו אצבע מאשימה כלפי מוחמד דחלאן.

גם בית משפט בצרפת קבע לאחר חקירה שהסתיימה ב-2016, כי לא ניתן לקבוע את סיבת מותו של יאסר ערפאת שלטענת מקורביו הורעל למוות בידי ישראל.

ב-2014 פרסמו העיתונאי הצרפתי עימנואל פו והמו"ל דניאל בירפין ספר שנקרא "המוות המוזר של יאסר ערפאת" שבו קבעו, לאחר ששוחחו עם מקורביו של יו"ר הרש"פ, כי מוחמד דחלאן הוא מי שעומד מאחורי מותו של יאסר ערפאת.

 

בין היתר הם הסתמכו על פרסום באינטרנט של איגרת שנשלחה כביכול ממוחמד דחלאן אל ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל שבה נכתבו המשפטים הבאים:"תהיו בטוחים שימיו של יאסר ערפאת ספורים, אך הניחו לי לסיים את העניין בדרך שלי ולא בדרך שלכם".

מוחמד דחלאן הגיש תביעת דיבה נגד העיתונאי והמו"ל  ובית המשפט בצרפת הרשיע בסוף התהליךב-22 ביולי את השניים בהוצאת דיבה וקבע כי האיגרת שהופצה באינטרנט הייתה מזוייפת וכי השניים לא יכלו להציג את האיגרת המקורית.

 

מכה ליו"ר הרש"פ, קטאר ו"האחים המוסלמים"

 

להחלטת בית המשפט בצרפת יש חשיבות גדולה לגבי קרב הירושה ברש"פ הנמשך כיום ביתר שאת בגלל מחלתו של מחמוד עבאס ופרישתו הקרובה מהתפקיד.

מוחמד דחלאן קיבל "זיכוי" מבית המשפט בכל מה שקשור להאשמות כי היה מעורב ב"חיסולו" של יאסר ערפאת, דחלאן היה תלמידו הנאמן של ערפאת והוא רואה את עצמו כיורשו וממשיך דרכו.

מי שנפגעה אמינותם מהחלטת בית המשפט בצרפת הם יו"ר הרש"פ,  מחמוד עבאס, קטאר ותנועת "האחים המוסלמים" שהסיתו באופן קבוע נגד דחלאן כי הוא שעמד מאחורי הקלעים מאחורי חיסולו של יאסר ערפאת.

מוחמד דחלאן יצא מחוזק מההחלטה והוא נחוש להיאבק בקרב הירושה כדי להתמנות ליו"ר הרש"פ הבא.

גם קטאר ו"האחים המוסלמים" שהסיתו נגד מווחמד דחלאן באמצעות ערוץ אל-ג'זירה הממומן על ידם נותרו מאוכזבים.

מוחמד דחלאן נחוש למנף את החלטת בית המשפט בצרפת שפסק לטובתו בהתמודדות על קרב הירושה ברש"פ לאחר שהוסרה עננה גדולה מעל ראשו.

כבר עכשיו יש סימנים להתחזקות מעמדו ברצועת עזה בקרב פעילי פת"ח, אולם מחמוד עבאס ובכירים בפת"ח ממשיכים לפעול נגד דחלאן כדי לחסלו מבחינה פוליטית.

הצעד הבא של מוחמד דחלאן יהיה להמתין בסבלנות להסתלקותו של מחמוד עבאס,כפי שעשה עד היום,ואז לנסות להתקדם ולפלס את דרכו לעבר צמרת הרש"פ.

מוחמד דחלאן ניהל את המערכה לטיהור שמו מרצח יאסר ערפאת בצורה שקולה וקרת רוח והוא מתכוון להגיש עוד כמה תביעות דיבה נגד בכירים בפת"ח שהשמיצו אותו.

עדיין נותרה לפניו המשימה להוכיח כי גם הרשעתו בבית משפט ברמאללה בעבירות שחיתות היא עלילה ותיק ש"תפר" לו מחמוד עבראס כדי לגרשו משורות פת"ח.