עבור לתוכן העמוד
Menu

דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית: "הסתיים עידן הדיפלומטיה הצבאית"

פגישה מתוחה בין שר בריטי לבין הממשל האיראני על רקע האשמה של בריטניה כי איראן עומדת מאחורי הפגיעה במיכליות • ח'ארזי: נמשיך לכרסם בהתחייבויות להסכם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, צייץ בחשבון הטוויטר שלו והמשיך לדבר על המשבר במפרץ מול איראן : "למה אנו מגינים על נתיבי משלוח הנפט של מדינות אחרות בלי שום פיצוי? אנחנו לא צריכים לעשות את המסע המסוכן הזה – כי ארה"ב הפכה ליצרנית הגדולה ביותר של אנרגיה בעולם. בקשתנו לאיראן פשוטה מאוד – בלי נשק גרעיני ובלי חסות נוספת לטרור".


פגישה מתוחה בטהראן

אתרי החדשות באיראן דיווחו על פגישה מתוחה אתמול בין נציגים איראנים לבין Andrew Murrison תת שר החוץ הבריטי לענייני המזרח התיכון שהגיע לביקור בטהראן.

מוריסון נפגש בטהראן עם שורה של אנשי משרד החוץ האיראני אך פגישתו עם כמאל ח'ראזי, לשעבר שר החוץ האיראני וכיום ראש המועצה האסטרטגית ליחסי בלשכת מנהיג איראן ח'אמנהאי, הייתה מעניינת במיוחד.

לקראת הוועידה בבחריין: חמאס ואיראן מגבירות את התאום

ח'ארזי הביע אכזבה מן הפגישה ואמר כי מוריסון לא נשא באמתחתו אלא את "נקודות השיחה הרגילות" ובכלל זאת את סוגיית המכניזם הכלכלי INSTEX שיאפשר לאיראן לנהל את קשרי המסחר של ובראשם הכנסות מנפט, תוך עקיפת הסנקציות האמריקניות.

ראש המועצה האסטרטגית לקשרי חוץ הוסיף כי מוריסון "חזר על עצמו" בדומה לשני הנציגים האירופאים ולא חדש דבר באשר ליכולתה של אירופה לממש הלכה למעשה את המכניזם. ח'ראזי שב והבהיר בתום הפגישה "כי בתום האולטימטום של  60 הימים,  שהקציבה טהראן לחתומות על הסכם הגרעין (8 מאי) היא תנקוט ב"צעדים קשים וכי היא החלטית מאד בעניין זה…צרפת גרמניה ובריטניה לא נקטו בצעדים רציניים להצלת הסכם הגרעין ולכן איראן תמשיך לכרסם במחויבויותיה. בכל מקרה אנחנו ממשיכים להמתין לראות את הצעדים המעשיים של אירופה".

ערב ביקורו של מוריסון  בטהראן פרסם משרד החוץ הבריטי הודעה כי הוא נועד להרגיע את הרוחות בטהראן ולהביע את מחאתה של בריטניה "על התנהלותה האזורית של איראן ואיומיה להפסיק את מחויבותה להסכם הגרעין".  תת שר החוץ הבריטי אמר במהלך פגישותיו   "מסרתי את הערכתי כי בריטניה רואה באיראן כמעט בוודאות אחראית למתקפות האחרונות במפרץ עומאן  המהוות סיכון רב להתלקחות, ולכן צריכות להיפסק מיד".

מוריסון נפגש גם עם כמאלונדי, דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, שלאחרונה שם והדגיש כי איראן תמשיך לסגת מכמה מהתחייבויותיה על פי הסכם הגרעין. בתגובה לדבריו השליח הבריטי כי על איראן להפגין  איפוק עצמי ולשמר את הסכם הגרעין , ענה הארגון האיראני לאנרגיה אטומית: "איומים מסוג זה והפעלת לחץ מקסימלי על ידי ארה"ב סופם להיכשל".  כמאלונדי מתח במהלך הפגישה ביקורת על אזלת היד האירופית בכל הקשור ליישום ההתחייבויות האירופאיות וחזר על האולטימטום שהציבה איראן.  לדבריו, עידן הדיפלומטיה הצבאית נגמר ועל ארה"ב להבין זאת  נוכח אירועי השבועות האחרונים וכי המדיניות שלה הובילה להגברת המתיחות".

מורסי – הנשיא של המצריים?

המסר התקיף אותו העביר מוריסון במהלך פגישותיו עורר מורת רוח רבה בטהראן  ודובר משרד החוץ, עבאס מסווי, עליו ביקורת נקב ואמר, כי החזית של בריטניה וארה"ב נגד איראן, הן תולדה של ההסתבכות בנושא הברקיסט.

גם סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקאצ'י, אמר בתום פגישתו עם האורח הבריטי  כי איראן דבקה בהחלטתה לכרסם עוד בהתחייבויותיה מתוקף הסכם הגרעין "המדינות האירופאית החתומות על הסכם הגרעין נעדרות כל רצון להציל את ההסכם וכפועל יוצא החלטתנו להמשיך ולפגוע בהתחייבויותינו היא החלטה לאומית".

השר הבריטי לענייני המזה"ת ניסה לקדם את שחרורה של נזאנין זאקרי רטכליף (Nazanin Zaghari-Ratcliffe) איראנית-בריטית שנשפטה  ב-2016 ל- 5 שנות מאסר באשמת ריגול.