עבור לתוכן העמוד
Menu

דגל הרש"פ – קווים לדמותו

בעקבות ויכוחים רבים ברשתות על עניין דגל ארבעת הצבעים אנו מפרסמים פעם נוספת את מאמרו של המזרחן פנחס ענברי אודות מקורות הדגל של הארגון לשחרור פלסטין וההקשר שלו לנושא

הויכוח שהתעורר בישראל לאחרונה בדבר הנפת דגל "פלסטין" בהפגנות בתוך ישראל ופעילות המשטרה וצה"ל כנגד הנפתו באירועים נפיצים הוביל למספר תהיות בדבר מקורו של הדגל והאם הוא דגל "פלסטין" או גדל אש"ף. באוגוסט 2018, לאחר שהדגל הונף בהפגנה בכיכר רבין בתל אביב, פרסם פנחס ענברי חוקר המרכז, את מאמרו המסביר את מקורות הדגל לשחרור פלסטין.

שנה ל"שומר חומות": חמאס מציג את "ציר ירושלים"

****

הדגל שהיום מוכר כפלסטיני עוצב לראשונה בחיג'אז כדגל של המהפכה הערבית הגדולה של האשמים, כאשר השריף חוסיין חלם שבעזרת הבריטים הוא יקים את הח'ליפות הערבית-איסלאמית על חורבות החליפות העותמאנית.

הדגל בצורתו האחרונה והמוכרת לנו, הונף לראשונה בדמשק כדגל של סוריה ההאשמית, וגם אחרי שאת המלוכה ההאשמית החליפו משטרים סוריים לאומיים/לאומנים והניפו דגלים אחרים—מפלגת הבעת' הסורית שמרה על הדגל המקורי של סוריה, שהוא היום דגל פלסטיני.

אחרי שקרסה המלוכה ההאשמית בדמשק, הקצינים שהיו לימים דור ההנהגה הפלסטיני הראשון חזרו לארץ שאותה הם הגדירו כ"סוריה הגדולה" יחד עם הדגל. האמירות ההאשמית בעבר הירדן אימצה את אותו הדגל עם כוכב.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לאחר  שקרסה המלוכה ההאשמית בדמשק, הקצינים שהיו לימים דור ההנהגה הפלסטיני הראשון, חזרו לארץ שאותה הם הגדירו כ"סוריה הגדולה" ביחד עם הדגל. ובמקביל האמירות ההאשמית בעבר הירדן אימצה את אותו הדגל עם כוכב.

כאשר נוסד אש"ף – הארגון לשחרור פלסטין, 1964 הוא אימץ את הדגל הזה, ודגל זה מוכר כדגלה של הרש"פ.

הדגל הזה לא מסמל שום דבר שהוא מיוחד לפלסטין, אלא את ההיסטוריה של הערבים והאסלאם: האומיים – לבן, ההאשמים- אדום, העבאסים, ומוחמד – שחור, והאסלאם – ירוק.

דגל זה מסמל את מהותה של התנועה הלאומית הפלסטינית כחלק מהתנועה הפן-ערבית והפן-אסלאמית. התנועות הפן ערביות והפן אסלאמיות לא מכירות באחר. בסוריה הכורדים, וכאן בעם היהודי. זאת הבעיה שלה – ושלנו.

פורסם לראשונה באוגוסט 2018.