עבור לתוכן העמוד
Menu

דאע"ש מתחזק בתוך מצרים

ניסיון ההתנקשות בשרי הפנים וההגנה המצרים חשף את הפריסה העמוקה של הארגון בעומק השטח המצרי

ארגון דאע"ש נכשל בניסיון התנקשות בשרי ההגנה והפנים של מצרים וגורמי הביטחון המצרים לכדו רשת טרור שהפעיל לביצוע פיגועים בחג המולד.
למרות כישלונותיו, התעוזה של הארגון בצפון סיני גוברת ואין סימנים שהצבא המצרי מצליח להגביל את פעילותו.

ארגון דאע"ש הגביר בחודש שעבר את הפעילות של בצפון סיני כדי להראות שכוחו לא נפגע בעקבות תבוסתו בסוריה ובעיראק. גולת הכותרת של פעילותו הייתה הטבח הגדול שעשה במסגד אלרווצ'ה בעיירה ביר אלעבד הסמוכה לאלעריש שבו נהרגו 305 מתפללים ויותר ממאה אחרים נפצעו.

הטבח המזוויע זעזע את מצרים והנשיא עבד אלפתאח א-סיסי הורה לרמטכ"ל החדש פילדמרשל מוחמד חיג'אזי לחסל את ארגוני הטרור בסיני בתוך 3 חודשים.
מאז פועל הצבא המצרי באינטנסיביות בחצי האי סיני כדי להילחם בטרור והוא הרחיב את המבצע הצבאי שלו הנקרא "חק אלשהיד" לאזורים נוספים בחצי האי סיני כדי לעמוד במשימה שהטיל עליו נשיא מצרים.

ניסיון התנקשות בשרי ההגנה והפנים

אולם, גם שלוחת דאע"ש בסיני איננה טומנת ידה בצלחת. ב-19 בדצמבר הגיעו שר ההגנה המצרי סידקי צובחי ושר הפנים הגנרל מג'די עבד אלע'פאר לסיור באלעריש לתאם את פעילות המלחמה בטרור נגד דאע"ש.
מדובר בשני השרים בכירים ביותר בצמרת המצרית שעוסקים בתחום הזה, בתום הביקור הם הגיעו לשדה התעופה באלעריש כדי לטוס בחזרה במסוק לקהיר.
חמושים של דאע"ש ארבו לשניים בסמוך לשדה התעופה ועפ"י הודעת הארגון מה-20 בדצמבר הם שיגרו טיל לעבר המסוק שהיה אמור להטיסם לקהיר.
שני השרים לא נפגעו בדרך נס, המסוק הוצא מכלל פעולה וכתוצאה מהירי נהרגו 2 קצינים מצרים, טייס המסוק בדרגת אלוף משנה רפעת מנדוה ומנהל לשכת שר ההגנה סגן אלוף אסמעיל שהאבי.
צבא מצרים פתח במבצע סריקות אחרי המפגעים ושני השרים פונו במסוק חלופי לקהיר.
ניסיון ההתנקשות שתוכנן בקפידה על סמך מודיעין מדוייק מעיד על התעוזה של שלוחת דאע"ש בצפון סיני ועל יכולת חדירה למתרחש בתוך צבא מצרים, היא איננה מתרגשת הפעילות הצבאית המצרית וההנחיות של הנשיא א-סיסי לחסל את הטרור בסיני ויוזמת התקפות ופיגועי טרור שמצליחים להפתיע את הצבא המצרי.

לכידת רשת טרור של דאע"ש

מסתבר ששלוחת דאע"ש בצפון סיני איננה עוסקת רק בפעילות טרור בחצי האי סיני אלא שולחת גם את זרועותיה לרחבי מצרים ומקימה תשתיות חבלניות במטרה לבצע פיגועים בערים המרכזיות במצרים.
משרד הפנים המצרי הודיע ב-19 בדצמבר כי אנשיו הרגו 5 מחבלים של דאע"ש ולכדו רשת בת 11 מחבלים שפעלה ב-3 מחוזות, באלכסנדריה, אלקליוביה וואדי אלג'דיד.

הרשת הופעלה ע"י מפקדת דאע"ש בצפון סיני ותכננה לבצע שורה של פיגועי טרור בכנסיות במצרים לרגל חג המולד במטרה לערער את המצב הביטחוני ולפגוע במרקם היחסים העדין בין העדה הנוצרית-קופטית לבין השלטון המרכזי.
בחקירת חברי הרשת התברר כי מימון פעילות הטרור נעשה בידי מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים וקיבלו מקלט מדיני בדוחא ובאיסטנבול.
גורמי ביטחון מצרים טוענים כי שלוחת דאע"ש מרחיבה את פעילותה לתוך מצרים עצמה מכיוון שטבעת החנק מתהדקת על הנהגת דאע"ש בסיני והיא מחפשת שטחי םעולה חדשים בתוך מצרים.

אולם, האמת היא שמאז חיסולו של "אבו אנס אלאנצארי" מייסד שלוחת דאע"ש בסיני לפני כחצי שנה בהפצצה של מטוסי חיל האוויר המצרי לא היו לצבא המצרי הצלחות גדולות בחיסול מנהיגי דאע"ש.
דאע"ש בסיני תוגבר באחרונה במאות לוחמים שברחו מאזורי הקרבות בסוריה ובעיראק והם בעלי ניסיון קרבי עשיר.

צבא מצרים מקבל כעת סיוע נרחב מהשבטים הבדואים הגדולים אלתראבין ואלסווארכה בסיני כדי להילחם בארגון דאע"ש, מדובר באינטרס משותף של שני הצדדים אולם הבעיה העיקרית שמונעת את חיסולו של דאע"ש הינה היעדר מודיעין מדוייק על הימצאות המחבלים שחלקם מקבל סיוע מהאוכלוסיה המקומית וחלקם האחר מסתתר במערות ובנקיקים בשטח ההררי של חצי האי סיני.
עפ" גורמים זרים, גם ישראל מסייעת לצבא מצרים במודיעין ולעיתים גם בתקיפות של מזלט"ים של חיל האוויר הישראלי.

ארגון דאע"ש בצפון סיני מתנהל בזריזות מול הצבא המצרי הכבד ומשחק את משחק "החתול והעכבר",הוא מצליח לשנות במהירות את זירות הלחימה ולהפתיע את הצבא המצרי.

עפ"י גורמים מצרים, דאע"ש העתיק את פעילותו הצבאית לאזור שממערב לאלעריש והצליח לבצע באחרונה 2 התקפות מוצלחות על הצבא המצרי שבהן נהרגו 4 חיילים ועוד כמה נפצעו.
לרמטכ"ל המצרי נותרו עוד כ-60 ימים כדי לעמוד בהנחייה של הנשיא א-סיסי לחסל את הטרור בחצי האי סיני, נראה אם יצליח לעמוד במשימה.