עבור לתוכן העמוד
Menu

גדר הרצועה: זירת האירועים הרגישה ביותר

תנועת חמאס פועלת כדי להסלים את המצב הביטחוני בגבול רצועת עזה בשבועות הקרובים לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ * חמאס מפרה את הבטחותיה למצרים ואת הסכם הפסקת האש עם ישראל ופועלת בתיאום עם איראן.

תנועת החמאס ממשיכה בניסיונותיה ליצור מציאות  ביטחונית חדשה לאורך הגבול של רצועת עזה עם ישראל כדי לחמם בהדרגה את הגבול ולהרגיל את ישראל למציאות הזו.

ב-15 במרץ פוצצו מרחוק 2 מטעני חבלה שהונחו בסמוך לגדר המערכת ברצועה לעבר כוחות של צה"ל שסיירו  לאורך הגבול. צה"ל תקף בתגובה 5 מטרות של הזרוע הצבאית של חמאס.

שום ארגון ברצועה לא נטל את האחריות על המעשה, אבל ברור שתנועת חמאס היא שעומדת מאחוריו.

עפ"י הסכם הפסקת האש שהושג בתיווך מצרי בין ישראל לתנועת חמאס בתום מבצע "צוק איתן", התחייבה חמאס להימנע משיגור רקטות לעבר ישראל ומהתקפות עליה על גבול רצועת עזה.

אולם, נראה  כי התקבלה החלטה אסטרטגית הנהגת חמאס להפר את הסעיף הזה בהסכם הפסקת האש  לאחר ההתקרבות לאיראן של ההנהגה החדשה של חמאס שנבחרה בבחירות פנימיות בתנועה בראשות אסמעיל הניה ויחיא סינוואר.

עפ"י גורמים בחמאס,ההחלטה נפלה לאחר התייעצות של ראשי הזרוע הצבאית עם הגנרל קאסם סולימאני, ראש גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים כדי לחמם את הגבול עם ישראל לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

לכן, בנוסף לחפירת מנהרות חודרות לשטח ישראל, מאפשרת חמאס לארגוני הטרור ברצועה להניח מטעני חבלה על גדר המערכת וייתכן שאף תאפשר ירי נ"ט לעבר כוחות צה"ל הפועלים לאורך הגבול.

הזרוע הצבאית של חמאס משתמשת בPROXY –  , נציג אחר הפועל מטעמה, ולא נוטלת על עצמה את האחריות כדי שלא תואשם כמי שמפרה את הסכם הפסקת האש וכדי שההתקפות ייראו כמי שבוצעו ע"י ארגונים "סוררים".

אולם, אין מה לטעות, אזור הגבול עם ישראל ברצועת עזה נשלט באופן מלא ע"י הזרוע הצבאית של חמאס, לפיכך האחריות המלאה לכל התקפה על כוחות צה"ל מוטלת עליה.

בעקבות הנחת אירוע דגל ממולכד על גדר המערכת ברצועת עזה ב-16 בפברואר שכתוצאה ממנו נפצעו 4 חיילי צה"ל, הגיבה ישראל בתקיפות צבאיות נרחבות  ברצועה נגד מטרות של חמאס והגי'האד האסלאמי.

מחקירת האירוע התברר כי הנחת המטען בוצעה בחסות ההפגנות של מאות פלסטינים שמתקיימות לאורך גדר המערכת ברצועה מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל לפני 3 חודשים.

בעקבות התקרית פנתה ישראל בערוצים הביטחוניים למצרים כדי שתרסן את חמאס.

משלחת של הנהגת חמאס שהגיעה לפני כחודש לקהיר לשורה של דיונים עם שר המודיעין המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל, שמעה ממנו דרישה ברורה למנוע את ההסלמה לאורך הגבול עם ישראל. מצרים רוצה בשקט מלא ברצועת עזה כדי שלא לערער את היציבות בשטחה.

משלחת חמאס הבטיחה לראשי המודיעין המצרי כי תעשה הכל כדי שהשקט ישמר, אולם מדובר בהבטחת שווא. הנהגת חמאס מזגזת עפ"י האינטרסים שלה בין מצרים לבין איראן ונראה כי העמדה האיראנית היא זו שהכריעה מכיוון שההסלמה לאורך גבול הרצועה עם ישראל נמשכת.

הסימנים בשטח לקראת הצפוי בחודשים הקרובים אינם מבשרים טובות, נראה כי החל מסוף החודש אנו צועדים לקראת הסלמה בגבול הדרום.

חמאס נתנה "אור ירוק" לארגונים ברצועת עזה לחמם את הגבול עם ישראל החל מה-30 במרץ שהוא "יום האדמה".

ב-17 באפריל מציינים הפלסטינים את "יום האסיר" וב-15 במאי את "יום הנכבה"  שבו תועבר גם באופן רשמי שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.

בינתיים התחילו ברצועה ההכנות ל"צעדת השיבה" הגדולה לעבר גדר המערכת עם ישראל, הארגונים הפלסטינים ברצועה הקימו "ועדה לאומית" שמארגנת ומתאמת את האירועים, הצעדה אמורה להתקיים במקביל לצעדות דומות שיתקיימו במדינות ערב ,ואולי גם צעדה של ערביי ישראל, כדי להדגיש את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לקראת פרסום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

כבר לקראת "יום האדמה" ב-30 במרץ יוקמו מחנות אוהלים סמוך לגדר המערכת עם ישראל ברצועה שבהם אמורות להתגורר אלפי משפחות פלסטיניות, השיא של הפעילות אמור להיות ב"יום הנכבה" ב-15 במאי שבו מתוכננת להתקיים צעידה המונית לעבר גדר הגבול עם ישראל וייתכן גם ניסיונות לפרוץ אותה בכמה מקומות ולהיכנס לשטח ישראל.

תנועת חמאס מעודדת את האירועים האלה אך שומרת על פרופיל נמוך כרגע מאחרוי הקלעים.

אין ספק שהאירועים האלה יביאו לעימותים עם כוחות צה"ל הפרוסים לאורך הגבול עם רצועת עזה, מדובר באירועים פרובקטיביים שמטרתם להתעמת עם כוחות צה"ל ושמהווים הפרה בוטה של הסכם  הפרת האש בין ישראל לחמאס.

ישראל מנסה לשמור על איפוק ועל הרתעה בו זמנית, היא מגיבה באופן צבאי ישירות  נגד חמאס על כל אירוע של פיצוץ מטען חבלה על גדר המערכת או ירי רקטות לעבר שטחה, אבל נראה שחמאס פועלת עפ"י הוראות טהרן ולא עפ"י ההבנות שלה עם מצרים.

ישראל צריכה לעורר את הקהילה הבינלאומית לקראת מה שצפוי בשבועות הקרובים ולדרוש בתקיפות ממצרים לרסן את חמאס מכיוון שנראה כי תנועת חמאס עומדת מאחורי כל האירועים האלה ולכן היא זו שחייבת לשאת באחריות למה שיקרה.