עבור לתוכן העמוד
Menu

בעולם הערבי מעריכים: עימות ישראל-איראן בלתי נמנע

מתרבים הסימנים המעידים על עימות צבאי קרוב בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה • "משמרות המהפכה" האיראנים מפעילים לחץ על הנהגת איראן להגיב צבאית נגד ישראל כדי לשמור על מעמדה של איראן בסוריה ובמזרח התיכון

האווירה במזרח התיכון מתוחה מאוד בגלל ההתפתחויות האחרונות בסוריה. התחושה בקרב מדינות ערב היא כי אנו ניצבים בפני פיצוץ גדול שיביא לעימות צבאי בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה וכי הניצוץ שיבעיר את חבית חומר הנפץ יהיה ההחלטה של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן הצפויה בתוך 10 ימים.

רוב הפרשנים המדיניים הערביים  וגנרלים ערבים בדימוס המפרשנים באמצעי התקשורת הערביים, שוללים את האפשרות כי ישראל תתקוף בעומק איראן. ההערכה היא כי העימות הצבאי יהיה מוגבל לשטח סוריה בלבד וכי אם איראן לא תתקוף את העורף הישראלי אין לישראל שום אינטרס לתקוף מטרות באיראן עצמה.

שני אירועים חשובים המיוחסים לישראל הביאו להתגברות המתיחות בין ישראל לאיראן.

א.תקיפת יחידת הכטב"מים האיראנית בשדה התעופה הסורי T-4 שבה נהרגו 7 יועצים איראנים מ"משמרות המהפכה".

ב.הפצצת מחסן נשק גדול באזור חמאת שבו אוחסנו כ-200 טילי קרקע-קרקע איראנים שנועדו לפגוע בישראל כתגובה על התקיפה בשדה התעופה T-4.

עפ"י מקורות זרים, ישראל הנחיתה "מכה מקדימה" על איראן והשמידה את הטילים שנועדו לפגוע בה זמן קצר אחרי הגעתם ברכבת אווירית מאיראן לאזור חמאת.

 

האיראנים ממתינים לסיום הבחירות בלבנון ובעיראק ולהחלטה של הנשיא טראמפ בעניין הסכם הגרעין, "משמרות המהפכה" האיראניים מאיצים בהנהגה האיראנית להגיב צבאית נגד ישראל, הם רואים בשתי ההתקפות הגדולות בסוריה המיוחסות לישראל נקודת מפנה שמחייבת תגובה צבאית איראנית כדי לשמור על הרתעה מול ישראל.

חשוב ל"משמרות המהפכה" להראות כי הם משפיעים משמעותית על מערכת קבלת ההחלטות האיראנית,הגנרל חוסיין סלאמי, סגן מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים הופיע באמצעי התקשורת והתרברב כי " כל מדינות האזור הן בטווח הטילים של איראן".

"משמרות המהפכה" הן הזרוע הקיצונית המדינית והדתית באיראן והן הכלי העיקרי של המשטר לערעור היציבות במזרח התיכון, הם אלה שדוחפים כעת לעימות צבאי עם ישראל.

איראן שומרת כרגע על איפוק ואיננה מגיבה מהסיבות שצויינו לעיל, אבל ספק אם האיפוק הזה ימשך לאורך זמן, היא נחושה להתבסס צבאית בסוריה ולא לאפשר לישראל לכפות עליה כללי משחק חדשים, גם ישראל נחושה שלא לאפשר את ההתבססות האיראנית בסוריה ולשמור על "שמיים נקיים" בסוריה שיאפשרו לה לתקוף מטרות איראניות על אדמת סוריה בכל עת שתחפוץ.

בינתיים מתרבים הסימנים המעידים כי האזור כולו נערך לפיצוץ צבאי אפשרי בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה.

א.דיווחים בתקשורת האמריקנית מפי גורמים בכירים כי ישראל נערכת לעימות צבאי עם איראן על אדמת סוריה וכי היא מצפה לסיוע ותמיכה מוושינגטון.

ב.הגברת "המלחמה החשאית" בין ישראל לאיראן, חדירת סוכני המוסד ל"ארכיון הגרעיני" האיראני בטהרן והבאת מסמכי תוכנית הגרעין האיראנית החשאית ושיבוש אלקטרוני של מערכות הראדאר הסוריות לפני שבועיים לקראת ההפצצה של מחסן הטילים באזור חמאת.

ג. מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו שבה נחשפו מסמכי "הארכיון הגרעיני" האיראני שנועדו להציג את איראן כשקרנית ולגייס את תמיכת הנשיא טראמפ ומדינות אירופה בעמדה הישראלית.

ד.הבקשות של הנשיא טראמפ ושר החוץ האמריקני מייק פומפיאו ממדינות המפרץ לסיים את המחלוקות עם קטאר לפני ה-12 בחודש ולהתמקד בסכנה האיראנית.

ה.ניתוק היחסים שיזמה מרוקו עם איראן,מרוקו הודיעה ב-1 במאי על סגירת השגרירות שלה בטהרן וגירוש השגריר האיראני מטהרן בגלל התמכיה של איראן וחזבאללה בתנועת המורדים המכונה "חזית הפוליסארו" שפועלת להקים מדינה עצמאית בסהרה המערבית שהינה שטח שמרוקו תובעת בעלות עליו.

המשבר בין מרוקו לאיראן מסמל את התדרדרות היחסים בין איראן למדינות ערב בגלל המדינות האיראנית להגביר את השפעתה בכל מקום אפשרי במזה"ת ובמערב אפריקה.

 

נראה כי איראן ממתינה לעיתוי הטוב ביותר מבחינתה להגיב צבאית נגד ישראל, יש לה את הכוח הצבאי לעשות זאת ואנו נמצאים רק בשלבים הראשונים של העימות הצפוי, האיראנים מתכננים להמשיך לבנות מתקנים ובסיסים צבאיים בסוריה ולהביא אליהם כלי נשק מתקדמים וישראל נחושה למנוע זאת.

 

גם אם הנשיא טראמפ לא יפרוש מהסכם הגרעין וידרוש לשנותו, הבעיה של הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה נותרת בעינה, המדיניות האיראנית היא לנסות ולערער את היציבות האזורית באמצעות "משמרות המהפכה" ולייצא את עקרונות "המהפכה הח'ומייניסטית" לכל מקום אפשרי בעולם.

"משמרות המהפכה" יתנגדו לכל דרישה מערבית לשנות את הסכם הגרעין עם המעצמות והם דוחפים להפגנת כוח צבאית מול ישראל כדי לשמור על מעמדה של איראן בסוריה.