עבור לתוכן העמוד
Menu

במערב תוהים: מה מטרות המבצע בסיני?

מבצע "סיני 2018" נמשך במלוא המרץ עם כוחות מצריים הגדולים ביותר מאז מלחמת יום כיפור

מידי יום מפרסם דובר הצבא המצרי הודעה על הישגי הצבא המצרי במלחמה נגד הטרור בחצי האי סיני במסגרת המבצע הצבאי הגדול נגד שלוחת דאע"ש "ווילאת סינא"(שלוחת סיני). חופש העיתונות נעלם, הצנזורה המצרית פועלת בקפדנות ואמצעי התקשורת המצריים נדרשים לסקר את המבצע בקו התקשורתי שקובע הצבא. לכן אפשר למצוא הרבה דיווחים על הצלחות בטיהור קיני טרור של דאע"ש, הריגת טרוריסטים, מעצר מאות אחרים, השמדת מחסני תחמושת, תפיסת כלי נשק וחומרי חבלה וגיחות הפצצה של חיל האוויר המצרי על יעדי טרור.

עפ"י הערכות במצרים, הנשיא א-סיסי שעוקב מקרוב אחרי המבצע שתוכנן במשך כמה חודשים, יגיע לעיר אלעריש לחגיגות ה-25 באפריל, היום שבו השלימה ישראל ב-1982 את פינוי חצי האי סיני עפ"י הסכם השלום, ושם יודיע על "הניצחון על הטרור".

עם זאת, במצרים עצמה עולים סימני שאלה רבים לגבי מטרת המבצע הצבאי הגדול ועיתויו, גם בקרב שירותי המודיעין של מדינות המערב יש שאלות רבות על המבצע.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-10 בפברואר מפי דיפלומט מצרי כי משרד החוץ המצרי קיבל פניות  מארה"ב, גרמניה, צרפת, הולנד ושבדיה שמטרתן לברר מהי המטרה אמיתית של המבצע. למרות ההודעות באמצעי התקשורת המצריים כי המבצע המכונה" סיני 2018" נועד לחסל את תופעת הטרור בחצי האי סיני, וזאת נוכח מידע מודיעיני שהגיע לידיהן על המטרות האמיתיות של המבצע.

אפשר להעריך כי למבצע הצבאי המצרי יש עוד כמה מטרות מעבר לחיסול תשתיות הטרור, בכך מנסה הנשיא א-סיסי להפיל כמה ציפורים באבן אחת.

 

א.חיזוק מעמדו הפוליטי כמנהיג לקראת הבחירות לנשיאות המצרית בסוף חודש מרץ.

ב.הסטת דעת הקהל ואמצעי התקשורת מדיכוי מתנגדיו הפוליטיים ובראשם הרמטכ"ל לשעבר סאמי ענאן שנעצר לאחר שהודיע כי יתמודד מול הנשיא א-סיסי בבחירות לנשיאות.

ג.זירוז קבלת סיוע צבאי מאירופה וארה"ב נוכח הביקורת הקשה על נשיא מצרים א-סיסי שמעכבת את הסיוע בנימוק שנשיא מצרים פוגע בזכויות האדם בארצו.

ד. ניקוי וטיהור שטח סיני לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שבמהלכה יסכים הנשיא המצרי למסור חלקים מסיני הסמוכים לרצועת עזה לצורך יישוב עשרות אלפי פליטים לצורך הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

 

המבצע הצבאי המצרי הינו הגדול ביותר חצי האי סיני מאז מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 73, עפ"י דיווח בעיתון הלבנוני "אלאח'באר" ב-11 בפברואר, הצבא המצרי הכניס לצפון סיני כוחות הגדולים פי חמישה ממה שמותר להם עפ"י הסכם השלום עם ישראל.

נראה כי ישראל נתנה "אור ירוק" לפעולה הזו שגם משרתת את האינטרסים הביטחוניים שלה, הכוחות המצרים העודפים אמורים לסגת בתום המבצע בסיני לבסיסיהם מערבית לתעלת סואץ.

התיאום הביטחוני בין ישראל למצרים בנושא הביטחון בסיני הוא ברמה הגבוהה ביותר, למרות ההכחשות של ממשלת מצרים כי אין שום כוונה ליישב פלסטינים בחצי האי סיני,יש רבים במצרים וברצועת עזה שלא מאמינים להכחשות ובטוחים כי הנושא יתברר סופית לאחר פרסום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ.

האם יצליח הצבא המצרי להדביר את הטרור בחצי האי סיני?

שלוחת דאע"ש בסיני מאתגרת את הצבא המצרי, לפני כמה ימים היא פרסמה סרטון שבו נראים לוחמיה כשהם במורל גבוה ושבו היא מתפארת כי הגיעו אליה לסיני לוחמים חדשים שנלחמו בעיראק.

הצבא המצרי נלחם בטרור בסיני משנת 2011 ועד היום, המבצע הראשון נגד הטרור כונה"נסר" (נשר-בעברית), בשנת 2012 היה מבצע "נסר 2" ואח"כ עוד מבצע נוסף ב2013.

ב-2015 היה מבצע גדול בשם "חק אלשהיד" שבמהלכו חוסלו 500 טרוריסטים של דאע"ש וגם שתי התקפות על יעדי דאע"ש בלוב ,אך הצבא המצרי לא הצליח להדביר את התופעה.

ברור שגם אם המבצע יצליח הוא לא יוכל לחסל לגמריי את הטרור בחצי האי סיני, אבל העיתוי כעת הינו נוח מאוד לנשיא –סיסי כדי להשיג עוד כמה מטרות פוליטיות, ישנם כבר כמה פרשנים פוליטיים חשובים המקורבים למשטר המצרי כמו עמרו אדיב שמתחילים להכין את דעת הקהל המצרית כי המבצע הוא חשוב אך הוא לא יביא לחיסול כל הטרור בחצי האי סיני מכיוון שמדובר במשימה בלתי אפשרית.