עבור לתוכן העמוד
Menu

בין הפטיש האיראני לסדן האמריקאי: עיראק לחוצה

עיראק הפכה להיות מאז ה-1 באוקטובר לזירת התגוששות על השליטה בה והמאבק בין וושינגטון לטהראן • בכירים בעיראק מנסים למצוא פתרונות לבעיית ההגנה האווירית

בעיראק לחוצים מאוד לאור המצב אליו נקלעה הממשלה והמדינה בין הפטיש לסדן, איראן וארה"ב. הירי והריגת עובד הקבלן של ארה"ב, חיסול קאסם סולימאני ואל מוהנדס על אדמת איראן, ההתקהלות ליד השגרירות של ארה"ב, ירי הטילים לעבר עיראק על איראן והירי על "האזור הירוק". אל הדברים הללו מצטרף החלטת הפרלמנט העיראקי לגרש את הכוחות האמריקאים מעל אדמת עיראק והתקיפות של ישראל באזורי הגבול עם סוריה ובתוך עיראק.

"הציבור באיראן איבד את הפחד לצאת לרחובות – המשטר בלחץ"

הלחץ נובע משני כיוונים, האחד – חוסר היכולת העיראקית להגן על הריבונות של המדינה מפני טיסות של כוחות זרים. צבא עיראק אינה בעל ארסנל מתקדם של נ"מ ולאחר הפצצות של ישראל את המליציות השיעיות עלתה הדרישה שלהן לחמש אותן בטילי נ"מ על מנת שיוכלו להגיב מול מטוסים ישראלים ואמריקאים. הצבא העיראקי לא שש לאשר זאת.

היום (ראשון) מתפרסמת ידיעה כי עיראק מבקשת לנסות ולרכוש טילי S-400 של רוסיה, דבר שמוביל חשש נוסף בעיראק וזה ניתוק הסיוע הכספי של ארה"ב לנוכח הצעד הזה והצעדים של הפרלמנט.

"אנו מדברים עם רוסיה על רכישה של טילי S-400 אבל שום חוזה לא נחתם עדיין. אנו צריכים אתה טילים הללו, במיוחד לאחר שארה"ב אכזבה אותנו פעמים רבות ברכישה של נשק מתאים", אמר חבר ועדת הביטחון של עיראק, קארים אל עלוויא ל WSJ.

חבר פרלמנט נוסף אמר כי הפרלמנט אישר למשרד הביטחון בעיראק לשאת ולתת על מהמערכות ההגנה הללו.

בספטמבר 2019 דווח בתקשורת העיראקית כי הרשויות פנו לרוסיה על מנת לקבלת את מערכת ההגנה האווירית S-300.

ההחלטה העיראקית לפנות לרוסיה הוביל את ארה"ב למתיחות רבה בין וושינגטון לבין בגדאד.

איראן הציבה עצמה בראש המערכה מול בארה"ב

בכירים בממשל העיראקי אמרו כי קיבלו איומים מכיוון ממשל טראמפ כי אם יפנו לרוסיה לקבל את המערכות, משרד האוצר של ארה"ב יחסום את הגישה לחשבון בנק מרכזי המנוהל  בניו יורק  על ידי ממשלת עיראק וזאת גם אם יימשך הקמפיין להוצאת הכוחות של ארה"ב מעיראק.

לפי דיווח של הבנק המרכזי של עיראק מדובר על סכום של 3 מיליארד דולר שהופקדו בחשבון בשנת 2018.

הדיווח הגיע לאחר איום נוסף מכיוון וושינגטון לבגדאד כי 35 הממשל יתפוס חשבונות עיראקים בגבוה של 35 מיליארד דולר באם ימשכו הצעדים נגד צבא ארה"ב.

הנשיא טראמפ צותת אומר כי ראש הממשלה העיראקי "צריך לשלם חזרה לארה"ב על השקעה במדינה בשנים האחרונות ועל השהות שם של הכוחות".