עבור לתוכן העמוד
Menu

ביה"ח האמריקני ברצועה: בסיס מודיעין או הרחקת הרש"פ ממוקדי ההחלטות?

הרש"פ מאשימה את ארגון חמאס כי בית החולים האמריקני המוקם בהסכמתה בצפון הרצועה הינו בסיס מודיעין אמריקני וישראלי • בית החולים האמריקני הוקם ביוזמה מצרית-קטארית במסגרת הבנות ההסדרה בין ישראל לחמאס בהסכמת מרבית הפלגים ברצועה

הויכוח בין ארגון חמאס לבין הרש"פ בנוגע להקמת בית חולים שדה במימון אמריקני בצפון רצועת עזה מתעצם והולך ובכירי הרש"פ מאשימים את חמאס כי הוא משתף פעולה עם ישראל בביצוע מעשי בשטח של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ובהקמת בסיס מודיעין אמריקני של ה-CIA במסווה של בית חולים שדה.

הקמת בית חולים שדה הינה אחד הסעיפים החשובים של הבנות ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה ונראה כי הרש"פ מנסה לטרפד בכל מחיר את הקמתו מכיוון שהוקם ללא תיאום עמה ומבלי שמשרד הבריאות של הרש"פ יוכל לפקח עליו.

הרש"פ רואה בכך פגיעה במעמד אש"פ כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני.

כיצד יפעל בית החולים?

על פי גורמים בחמאס, מצרים, קטאר והאו"ם הם שהציעו להקים את בית החולים שדה ברצועה.

צוותים אמריקנים כבר התחילו בשבועות האחרונים בהקמת בית החולים באזור בית חנון בצפון הרצועה, לא רחוק ממחסום ארז.

את הקמת בית החולים מממן ארגון בלתי ממשלתי אמריקני בשם FRIENDSHIPS  מאריזונה.

בית החולים יורכב ממתקנים שפורקו מבית החולים הצבאי שהקימה ישראל לפני כמה שנים בגבול סוריה ברמת הגולן ומציוד ומכשור חדש שרכש הארגון האמריקני.

בית החולים ישתרע על שטח של כ-40 דונמים והוא אמור לספק טיפול רפואי ב-15 השנים הבאות לתושבי הרצועה.

קטאר תרמה סכום של מיליון דולר שישמש להכשרת הקרקע ובניית גדר מסביב לבית החולים.

יזמי הפרוייקט דחו את בקשתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר להקים את בית החולים באזור רפיח שבו יש מצוקה קשה בטיפול הרפואי וביקשו למקם את בית החולים סמוך לגבול עם ישראל בצפון הרצועה.

נוכח הביקורת הקשה על ארגון חמאס על הסכמתו להקמת בית החולים שדה, פירסם בטאון הארגון "אלריסאלה" ב-1 בדצמבר דף מידע כללי ובו הסבר על בית החולים המיועד.

בדף המידע נכתב כי בית החולים שדה יקבלו חולים שהופנו אליו מבתי החולים ברצועה, מדובר בבית חולים זמני שאין לו שום קשר לממשלת ארה"ב.

בית החולים יבצע ניתוחים גדולים ב-15 תחומים רפואיים שאין להם מענה ברצועת עזה והוא יוכל לקלוט עד 500 חולים.

הצוות הרפואי הינו אמריקני ואירופי, הוא לא ילון בשטח הרצועה ויכנס מדי יום מישראל באמצעות מעבר מיוחד שיפתח לשם כך באזור ארז.

צוות האחיות והאבטחה של בית החולים הוא מקומי מרצועת עזה.

בניתוחים ישתתפו רופאים פלסטינים מהרצועה כדי שיוכלו ללמוד מהידע של הרופאים הזרים.

כעס על מצרים

 

הרש"פ זועמת גם על מצרים שהינה המתווכת בין ישראל לחמאס על כך שעקפה אותה והסכימה להקמת בית החולים האמריקני בצפון הרצועה, אולם היא תוקפת את מצרים באמצעות פעילים בתנועת פת"ח.

בכיר פת"ח יחיא רבאח אמר ב-30 בנובמבר כי ישנם כמה גורמים ערבים הרוצים להראות כי הפלסטינים אינם אמיצים ואין להם יכולות. בראיון לבטאון חמאס "אלריסאלה" שאל רבאח: "האם הבעיה שלנו הפכה להיות בידו של הגנרל אחמד עבד אלח'אלק מהמודיעין המצרי?".

הגנרל עבד אלח'אלק נועד ב-8 בחודש מרץ שעבר עם נציגי כל הפלגים ברצועה, כולל תנועת פת"ח, ועדכן אותם על כל מרכיבי הבנות ההסדרה עם ישראל.

 

ארגון חמאס מנסה להגן על הסכמתו להקמת בית החולים. שר הבריאות הפלסטיני לשעבר מטעם חמאס, ד"ר ג'וואד א-טיבי כינס ב-30 בנובמבר מסיבת עיתונאים בעזה וטען כי הסנקציות של הרש"פ נגד הרצועה הן שדחפו את החולים לחפש אופציות אחרות בהתייחסו להקמת בית החולים החדש.

הוא האשים את הרש"פ כי הותירה את הרצועה ללא תרופות  וצרכים רפואיים כדי להפעיל לחץ על הנהגת חמאס.

המאבק בין הרש"פ לחמאס על הקמת בית החולים האמריקני הסלים עד למצב שבו הרש"פ מאשימה כבר את חמאס בבגידה וטוענת כי לא מדובר רק בבסיס מודיעין של ה-CIA אלא גם למוסד הישראלי יש חלק בו.

בחמאס חוששים כי מחמוד עבאס ינסה כעת להיאחז בהקמת בית החולים האמריקני כתירוץ לדחות את הבחירות בשטחים.

עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא בית החולים האמריקני. לא ידועה עדיין עמדתו של ארגון הג'יהאד האסלאמי בנושא ויתכן שהדבר ידון בשיחות של ראשי המודיעין המצרי עם מנהיג הארגון זיאד נח'אלה השוהה בקהיר.

לא מן הנמנע שלמרות שהקמת בית החולים האמריקני בצפון הרצועה נעשית בהסכמת חמאס ומרבית הפלגים הפלסטינים, האתר עלול להפוך מטרה לפיגועים מצד ארגון הג'יהאד האסלאמי או הפלגים הסלפים הקיצונים המזוהים עם דאע"ש.