עבור לתוכן העמוד
Menu

בחמאס מאיימים ומפחדים מחידוש החיסולים

דובר צה"ל הזהיר בסוף השבוע את מנהיג חמאס יחיא סינוואר מפני האפשרות כי יחוסל בידי ישראל, האם ישראל תחדש את מדיניות הסיכול הממוקד בראשי הטרור? • בחמאס אומרים כי התגובה על צעד כזה תהייה חריפה אך לישראל אסור לוותר על הנשק שממנו חוששים ראשי הטרור

חזורים לחידוש החיסולים הממוקדים? צה"ל נוקט בארבעת החודשים האחרונים, מאז החלה מלחמת ההתשה של חמאס נגד ישראל על גבול רצועת עזה, באסטרטגיה חדשה של מלחמה בטרור, הוא תוקף בשיטתיות ועפ"י תוכנית סדורה שהוכנה מראש את תשתיות הטרור של הארגונים הפלסטינים ובראשם חמאס כדי לשחוק את הארסנל הצבאי שלהם.

התקיפה נעשית באמצעות חיל האוויר הישראלי על מנהרות,מפקדות, מוצבים, מתחמים צבאיים ומחסני נשק ותחמושת במקומות שונים ברצועה.

מדובר בתקיפתם של מתקנים ריקים מאדם שכן ארגוני הטרור מעריכים מראש את עיתוי המתקפות האוויריות ומפנים את אנשיהם. בפועל לא נפגעים המחבלים המאיישים בדרך כלל את המתקנים האלה.

הפעלת הלחץ הישראלי על ארגוני הטרור באמצעות שחיקה הדרגתית של יכולותיהם הצבאיות נועדה להשיג הרתעה ומאידך גיסא לא להביא להסלמה שתחריף עוד יותר את המצב הביטחוני, האסטרטגיה הזו היא יעילה בטווח הרחוק למקרה של עימות צבאי כולל אולם נשאלת השאלה האם הפגיעה בראשי הטרור של החמאס והג'יהאד האסלאמ,י לא הייתה משיגה תוצאה מהירה ויעילה יותר בכל הקשור להרתעת ארגוני הטרור.

בסוף השבוע שעבר פרסם דובר צה"ל בשפה הערבית, רס"ן אביחי אדרעי, אזהרה אישית ליחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועת עזה שממנה השתמע כי הוא מועמד לחיסול בידי צה"ל.

ישראל הפסיקה מאז תום מבצע "צוק איתן" את החיסול הממוקד של מנהיגי הטרור ברצועת עזה במסגרת הסכם הפסקת האש, השאלה הנשאלת היא האם נוכח מלחמת ההתשה שבה פתחה חמאס נגד ישראל ב-30 במרץ השנה לא הגיעה העת לחדש את מדיניות הסיכולים הממוקדים.

שר הביטחון אביגדור ליברמן איים לפני כניסתו לתפקיד לחסל את מנהיג חמאס אסמעיל הניה בתוך 48 שעות אם לא יוחזרו 4 השבויים והעדרים המוחזקים ברצועת עזה אולם שום דבר לא קרה, הם עדיין מוחזקים בידי חמאס ואסמעיל הניה חי ונושם ואף מאיים על ישראל.

בחזרה ליחיא סינוואר בכיר חמאס, למעשה הוא חובש 2 כובעים,הוא משמש כמנהיג הפוליטי של רצועת עזה ומאידך גיסא באותה העת הוא גם ראש הזרוע הצבאית של חמאס.

עפ"י גורמים בחמאס, בחודשים האחרונים הפחית יחיא סינוואר את הפעילות הפוליטית שלו כמנהיג הרצועה והתרכז בפן הצבאי, הוא גם הפסיק להשתתף בנסיעות של משלחות חמאס לקהיר לפגישה עם ראשי המודיעין המצרי בנושא הפיוס הפלסטיני והמצב בגבול עם ישראל.

סינוואר הוא שמפקח באופן אישי על קמפיין "צעדות השיבה", על שיגור בלוני ועפיפוני התבערה ועל שיגור הרקטות והפצמ"רים לעבר עוטף עזה.

בחמאס מתייחסים ברצינות להודעת דובר צה"ל ולאפשרות של חידוש החיסולים הממוקדים, מסרים דומים הגיעו להנהגת חמאס מישראל באמצעות המודיעין המצרי.

גורמים בחמאס מאיימים כי אם יחוסלו בכירי חמאס כמו אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מרוואן עיסא, רוחי משותהא ואחרים, תגיב חמאס במתקפת רקטות לעומק שטחה של ישראל.

גורמים בחמאס טוענים כי במקרה כזה תחדש חמאס את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל עצמה, הם מזכירים את גל הטרור ב-1995 לאחר שהשב"כ הישראלי חיסל באמצעות מכשיר סלולארי ממולכד את יחיא עיאש המכונה "המהנדס" מראשי הזרוע הצבאית.

מייד לאחר החיסול קמה קבוצה בתוך הזרוע הצבאית, שנקראה "תלמידיו של יחיא עיאש", שביצעה שורה של פיגועי התאבדות כדי לנקום את מותו שבהם נהרגו עשרות ישראלים ונפצעו מאות אחרים.

המדיניות הישראלית היא שאין לאף אחד מראשי הטרור חסינות אך כרגע מערכת הביטחון איננה רוצה להסלים עוד יותר את המצב ולחדש את הסיכולים הממוקדים.ישראל מעוניינת ברגיעה בגבול הדרום, היא ממוקדת בסכנת הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ואיננה רוצה להפיל את שלטון חמאס או להורות לצה"ל להיכנס קרקעית לרצועת עזה.

בחמאס טוענים כי ישראל מתואמת עם ממשל טראמפ ואיננה רוצה להסלים את המצב כדי שלא לטרפד את תוכנית "עסקת המאה" החדשה.

הבעיה היא שראש הנחש של הטרור החמאסי ממשיך להכיש את ישראל, הוא הצליח לכפות עליה כללי משחק חדשים (ירי תמורת ירי) והוא

מתכוון להמשיך במלחמת ההתשה המכונה "קמפיין השיבה" למרות הפסקת האש שהושגה בסוף השבוע בתיווכה של מצרים.

ייתכן שתנועת חמאס תשמור בכל זאת על רגיעה יחסית , היא חוששת כרגע שהסלמה תפגע במאמצי הפיוס של מצרים, חמאס מעוניינת שהפיוס יביא להסרת הסנקציות של הרש"פ דבר שיתן לה חמצן מבחינה כלכלית, היא גם רוצה לשקם את תשתיות הטרור שנפגעו ע"י צה"ל בתקיפות האוויריות האחרונות.

לכן, צריך להפיק לקחים להמתין לסבב האלימות הבא כדי לשקם את ההרתעה הישראלית, אסור להרגיל את ארגוני הטרור שישראל נרתעת מהפגיעה בראשיהם מחשש לגל נקם, ישראל חיסלה את ראשי חמאס כמו השייח' אחמד יאסין ועבד אלעזיז רנטיסי ולא אירע שום דבר מיוחד. בדיוק כפי שארה"ב חיסלה את אוסאמה בן לאדן מנהיג אל-קאעדה מבלי שספגה בתגובה גל טרור מהארגון.

אפשר להתחיל בקטן, ראשית, האחראים על שיגור בלוני ועפיפוני התבערה, במפקדי הזרוע הצבאית שאחראים לשיגור הרקטות והפצמ"רים ומשם לעבר לבכירי חמאס והגי'האד האסלאמי, מה שחשוב הוא שהם ידעו כי ישראל לא ויתרה על הנשק הזה והיא איננה נרתעת להשתמש בו,למסר הזה יש השפעה פסיכולוגית גדולה על ראשי הטרור, בסופו של יום הם אינם רוצים להיות "שהידים" בגן עדן.