עבור לתוכן העמוד
Menu

בחירות בלבנון: לישראל אין כתובת במדינה

איכות הסביבה, הפליטים הסורים והמצב הכלכלי - אילו הנושאים המעניינים את הבחור הלבנוני שיודע ששום דבר לא ישתנה

"לישראל אין יותר כתובת בלבנון", כך אומר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה   ויועצו המדיני של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, זאת על רקע הבחירות העומדות להתקיים היום בלבנון.

לראיון המלא:

לדבריו של נריה לפרלמנט החדש שייבחר וגם לנשיא עוואן אין בעצם שום יכולת להשפיע כמעט על שום דבר במדינה וכי המשקל העיקרי עבר מדמשק אל טהרן.

"את האזרח הלבנוני מעניינות 3 סוגיות: המצב הכלכלי המתדרדר, סוגית הזבל ברחובות וסוגית הפליטים", אומר נריה. משבר הזבל כידוע מהווה בעיה חמורה ביותר ברחובות ביירות וכן ישנו משבר חשמל לא פשוט בשל הפצצות חיל האוויר בשנת 2006 שעדיין לא שוקמו. כמו כן אחד מכל ארבעה אזרחים הוא פליט סורי – סוגיה שאת פתרונה ניתן למצוא רק בטהרן.

הפרלמנט החדש: אותה גברת

בבחירות עצמם לא צפוי שינוי משמעותי במאזן הכוחות, מעריך נריה ומסביר כי עדיין ישנם 128 מושבים המחולקים ל-64 מושבים לנוצרים ו-64 מושבים למוסלמים. "השינוי היחידי אולי יהיה במשקל של כל מפלגה בתוך המרקם הזה". להערכתו של נריה זו הסיבה מדוע המדינה תישאר תקועה במצבה.

הקונספציה שממשלת לבנון אחראית – לא מציאותית

כבר 25 שנים מסתובבת הקונספציה כי במקרה של מאבק בין ישראל ללבנון על ישראל להפציץ תשתיות של המדינה במטרה לגרום לה לפעול נגד החיזבאללה. לדבריו של היועץ המדיני לשעבר של ראש הממשלה רבין ז"ל, מדובר בקונספציה כבר לא עדכנית וזאת משום שעיקר הכוח הפוליטי במדינה עבר לאיראן ולאיראן ישנם אינטרסים אחרים במדינה מאשר היו לדמשק.

עוד מעריך נריה כי הכוחות השיעים הפועלים מטעמה של איראן באזור גבול דרום לבנון בנוסף לכוחות החיזבאללה יהוו חלק מחזית צפונית עימה ישראל תצטרך להתמודד.