עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לעצרת האו"ם: האולטימטום של עבאס

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי שיחות הפיוס עם חמאס נכשלו וכי מחמוד עבאס יכריז על הפסקת הסיוע הכספי לרצועה בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ • מצרים וקטאר מנסות להניא את יו"ר הרש"פ מתוכניתו וחמאס עלולה להסלים את המצב הביטחוני ברצועה כדי לסכל את כוונותיו

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, סבב השיחות של משלחת פת"ח עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר כשל גם הפעם.

המשלחת של פת"ח קיימה שלוש פגישות עם נציגי המודיעין המצרי כדי למצוא נוסחה שתהייה מקובלת גם על תנועת חמאס כדי שאפשר יהיה ליישם את הסכם הפיוס, אולם לא הושגה פריצת דרך.

הגורמים בפת"ח אומרים כי ככל הנראה יהיה זה ביקורה האחרון של משלחת פת"ח בקהיר כדי לדון בנושא הפיוס, אין טעם לקיום פגישות נוכח העמדה של תנועת חמאס הרוצה לחלוק בשלטון עם הרש"פ ברצועת עזה וליישם את מודל חזבאללה בלבנון.

תנועת חמאס איננה מוכנה לוותר על מנגנוני הביטחון שלה, על הזרוע הצבאית, על הרקטות ועל המנהרות, את עמדתה מאמצות גם הזרועות הצבאיות של הארגונים האחרים ברצועה, לכן מחמוד עבאס איננו מוכן להיות בובה בידי חמאס, לשאת בנטל האזרחי וההומניטארי של הרצועה מבלי שיש לו סמכויות שלטון מלאות.

גורמים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס הודיע בשבוע שעבר לשגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי שעמו נפגש במוקאטעה ברמאללה כי הוא מוכן להמתין רק עד סוף חודש ספטמבר כדי לראות שמאמצי התיווך בנושא הפיוס הצליחו.

"יש לכם עד סוף ספטמבר להשיג סמכויות מלאות לרש"פ ברצועת עזה או ששום אגורה לא תועבר מהרש"פ אליה" הבהיר מחמוד עבאס לשגריר הקטארי שהעביר את המסר למחרת היום להנהגת חמאס ברצועת עזה.

ברש"פ טוענים כי איומו של מחמוד עבאס הוא רציני הפעם וכי הוא מתכוון לממש אותו.

הרש"פ מעבירה מדי חודש סכום של 96 מיליון דולר לרצועת עזה למימון הפעילות של המשרדים הממשלתיים בעיקר בתחומי החינוך והבריאות, אם יופסק המימון הזה יהיו לו השלכות חמורות על המצב ההומניטארי ברצועת עזה.

גורמים בפת"ח אומרים כי שלטון חמאס ברצועה לא יוכל להחזיק מעמד ללא המימון החודשי של הרש"פ וכי הוא יקרוס בתוך 3 חודשים.

גם עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-18 בספטמבר מפי מקורות יודעי דבר ברש"פ כי מחמוד עבאס על סף קבלת החלטה להפסיק לחלוטין את המימון לרצועת עזה לאחר שמוצו כל ההזדמנויות להשגת פיוס עם חמאס וכי בקרוב הוא יקבל את ההחלטה וביצועה יהיה באופן מיידי.

יו"ר הרש"פ מתכנן לטפל ברצינות בנושא רצועת עזה לאחר חזרתו לרמאללה בתום הנאום שישא בעצרת הכללית של האו"ם ב-26 בחודש.

הוא מתכוון לכנס את המועצה המרכזית של אש"פ ברמאללה ובמהלכה למסור את ההודעה על שורת הצעדים נגד חמאס ברצועת עזה.

אתר האינטרנט "דוניא אלווטן" מסר ב-20 בפסטמבר כי מחמוד עבאס צפוי להודיע על ביטול המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט), שבה יש לחמאס רוב של שני שלישים, והעברת הסמכויות שלה באופן זמני למועצה המרכזית של אש"פ.

גם רשות המטבע הפלסטינית תודיע על הפסקת זרימת הכספים לרצועת עזה וסגירת סניפי הבנקים שנמצאים בה מחשש שהציבור הזועם יכלה בהם את זעמו.

עד לכינוס המועצה המרכזית של אש"פ צפויים קיצוצים כבר בתחילת החודש הבא, יופסקו המשכורות לכל פקידי הממשלה ברצועה שיצאו לפנסיה ומשכורות הפקידים האחרים שעובדים ישולמו באיחור.

עם זאת, מחמוד עבאס איננו מתכנן לקצץ את החשמל לרצועת עזה וימשך מימון קו החשמל 161 מישראל לרצועת עזה בסכום של 50 מיליון שקל שאותו מקצצת ישראל ישירות מכספי המיסים שהיא גובה עבור הפלסטינים.

מצרים וקטאר מפעילות לחצים על מחמוד עבאס שלא לנקוט בסנקציות החדשות נגד רצועת עזה, קטאר דואגת ליציבות השלטון של הנהגת החמאס ואילו מצרים מודאגת מסכנת ערעור היציבות האזורית.

החשש הוא שהנהגת חמאס תתעל את הלחץ של הרחוב הפלסטיני, בגלל הסנקציות החדשות של יו"ר הרש"פ, לכיוונה של ישראל, דבר שעלול להביא לעימות צבאי כולל ברצועת עזה, זאת כדי להסיח את דעת הקהל ברחוב העזתי מהמצב הכלכלי החמור שיווצר בגלל הסנקציות של מחמוד עבאס.

דובר פת"ח מוניר אלג'אע'וב האשים ב-20 בספטמבר את הנהגת חמאס כי היא נכשלה בניהול ענייני הרצועה וכי היא מחזיקה את רצועת עזה כ"בת ערובה ושולחת את תושבי הרצועה להילחם במכונת ההרג הישראלית".

הוא קרא לה להפסיק את ההתקפות על הרש"פ והעומד מראשה שמתוזמנות במקביל להתקפה האמריקנית-ישראלית על מחמוד עבאס כדי להעביר את "עסקת המאה" של טראמפ.

לא ברור עדיין, למרות האיומים התקיפים של הרש"פ, אם אכן מחמוד עבאס מספיק נחוש ללכת לקרע כזה גדול עם רצועת עזה, בהחלט ייתכן שתנועת חמאס תנסה להקדים אותו ולהסלים את המצב הביטחוני מול ישראל בטווח הקרוב כדי למנוע ממנו לממש את איומיו כלפי רצועת עזה.