עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך להסכם: בפתח' חוששים מאיבוד הלגיטימיות כנציג העם הפלסטיני

ההסדרה או ה"תהדיה" המסתמנת בין ישראל לחמאס מוצאת את הרש"פ בצד אחד עם איראן וגורמים נוספים המבקשים לסכל אפשרות כזו

הנהגת חמאס מתכנסת בעזה כדי להגיע להחלטה משותפת בעניין הסכם על "תהדיאה" עם ישראל לכמה שנים, וזאת בתמורה להסדרת מעברי הגבול ושיפור המצב הכלכלי וההומני בעזה.

לישראל ולחמאס יש אינטרס בהגשמת ההסדרה הזאת, והסיכויים להצלחת המגעים טובים מבעבר, אבל עדיין יש קשיים רבים בדרך המסכנים את סיכויי ההצלחה.

מה הוא המתווה המתגבש? מדובר על מתווה שיתחיל בהפסקת האירועים על הגבול: ההפגנות, עפיפוני התבערה וההתנפלות על הגבול. לאחר מכן מטרת ההסדר היא השלמת הפיוס בין פתח' לחמאס בכדי לאפשר לרשות הפלסטינית לפרוס את אנשיה בגבול ובמעברים, ויכשיר את הקרקע לשיקום אמיתי ויסודי של עזה. סוגית חילופי שבויים יסוכמו בהמשך.

אז מה הבעיה? הבעיה היא שיש יותר מדיי מכשולים העלולים לסכל את עצם ההסכם, או אם יושג, לסכל את מימושו.

המכשול הראשי והגדול ביותר הינו היא הרשות הפלסטינית ברמאללה. בשיחות עם בכירים ברמאללה למדנו כי אבו מאזן לא רוצה לחזור לשיחות עם חמאס.  מבחינתו הפרק הזה תם. הוא מתעקש כי  חמאס תקבל את מרות רמאללה על פי תנאיו, וממשיך בינתיים לבצר את הלגיטימיות שלו בשלטון, לא על פיוס עם חמאס ובחירות חדשות לנשיאות ולמועצה מחוקקת – פרלמנט – חדשה, אלא על חידוש מוסדות אש"ף.

ברמאללה משוכנעים כי מכל שלבי המתווה רק השלב הראשון ימומש. ופירושו הסכם נפרד בין חמאס לישראל, וניתוק סופי של עזה מן הישות הפלסטינית. לפיכך, הרשות הפלסטינית תצא במלוא כוחה לסיכול ההסכם, או מימושו אח"כ אם יסוכם.

מאמציה להחזיר את מקור הלגיטימיות של אש"ף, המוכרז כנציג הלגיטימי היחיד של הפלסטינים יקבלו מכה אנושה כאשר גורמים בינלאומיים וערביים יעמוד מאחורי הסכם שלא יושג בידי הנציג הלגיטימי של העם הפלסטיני.

אבל, הרשות רמאללה אינה המכשול היחידי. גם המאבקים האזוריים כפי שבאו לידי ביטוי בסוריה, יוצרים התנגדויות בתוך חמאס.

המעצמה הערבית שעומדת מאחורי ההסכם היא מצרים, ובתוך עזה יש גורמים חזקים המתנגדים למצרים בהקשרים האזוריים כמו איראן, תורכיה וקטר. לשלוש המעצמות האזוריות האלה יש אגפים תומכים בחמאס, ביחוד שהגרסה המצרית של ההסדרה מעניקה לכלכלה המצרית יתרונות רבים – גם על חשבון ישראל.

על פי מקורות פלסטיניים בכירים, יש לאיראן גם כוח צבאי בעזה, והיא מסוגלת להפעיל אותו כדי לסכל התקדמות, הסכם או מימוש אחרי הסכם.

לסיכום: הסכם על הסדרה בעזה קרוב היום יותר מאי פעם בעבר, אבל יש בו הרבה מכשולים שלא יתנו להסדרה להתממש.

האם יחיא סינוואר, הפועל נמרצות למען ההסדרה מסוגל לעשות סדר בבית כדי לכפות את רצונו על האחרים?