עבור לתוכן העמוד
Menu

א-שתייה מוביל התנתקות כלכלית מישראל

הרש"פ החלה ליישם מדיניות של התנתקות כלכלית מישראל והידוק הקשרים הכלכלים עם מדינות ערב • המדיניות החדשה נועדה להפעיל לחץ על ישראל ולאותת לה ולארה"ב כי הרש"פ בדרך להקמת מדינה עצמאית למרות התנגדותן

בעוד ההתכתשויות הדיפלומטיות בין ארה"ב לרש"פ נמשכות על ועידת בחריין ו"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, מוביל ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה, באישור יו"ר הרש"פ, מדיניות של התנתקות כלכלית מישראל והיפתחות בפני מדינות ערב כדי להדגיש את העצמאות הפלסטינית ולאותת לארה"ב ולישראל כי הפלסטינים לא יוותרו על הקמת מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים באמצעות צעדים מעשיים בשטח.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה יצא ב-15 ביולי בראש משלחת גדולה של שרים (האוצר, הכלכלה והחקלאות וראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג') לבגדאד לחתום על שורה של הסכמים כלכליים עם ממשלת עיראק.

לפני כמה ימים הצהיר א-שתייה כי הרש"פ שוקלת לייבא דלק מעיראק.

המשלחת הפלסטינית אמורה להיפגש עם נשיא עיראק בורהם צאלח, ראש הממשלה עאדל עבד אלהאדי ויו"ר הפרלמנט מוחמד אלחלבוסי.

עיראק תומכת בעמדה הפלסטינית נגד "עסקת המאה" והיא החרימה את ההשתתפות בועידה הכלכלית בבחריין.

לפני כמה ימים ביקר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה בירדן בראש משלחת שרים, נפגש עם ראש ממשלת ירדן עומר אלרזאז וחתם עמו על 3 מזכרי הבנות בתחום המסחר, הבריאות והאנרגיה ואוצרות הטבע.

הממשלה הפלסטינית אישרה בישיבתה ב-8 ביולי את מזכרי ההבנה עם ירדן.

הרש"פ מתכוונת להעביר חולים פלסטינים לטיפול רפואי בירדן במקום לטיפול בבתי חולים בישראל, דבר שיגרום לירידה בהכנסות של בתי החולים בארץ.

מוחמד א-שתייה התחיל להאיץ את ישום החלטות המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ להתנתקות כלכלית בישראל, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתקשה בישום ההחלטות להקפיא את הסכם אוסלו, להשעות את ההכרה בישראל  ולבטל את התיאום  הביטחוני והוא מעדיף להתחיל וליישם את ההיבטים הכלכליים של ההחלטות של מוסדות אש"פ.

בראיון לסוכנות הידיעות הרשמית "וופא" ב-8 ביולי אמר ראש הממשלה א-שתייה כי " האסטרטגיה של הממשלה היא  היפרדות הדרגתית מישראל באמצעות חיזוק היצור הפלסטיני ופניה למדינות ערב".

א-שתייה מוביל מדיניות כלכלית מיליטנטית נגד ישראל גם על רקע משבר כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ.

כל הניסיונות של שר האוצר משה כחלון, באישור ראש הממשלה נתניהו, להידבר עם הרש"פ כדי למצוא פשרה שעל פיה תסכים הרש"פ לקבל חלק מכספי המסים בישראל כדי למנוע את קריסתה, נדחו על הסף, הרש"פ מתעקשת לקבל את כספי המסים ללא קיזוז של אפילו אגורה אחת, המגמה הפלסטינית היא לגחך את "חוק הקיזוז" שאושר בכנסת והקובע כי מכספי המסים שגובה ישראל עבור הרש"פ יקוזזו הכספים שהרש"פ משלמת מדי חודש למשפחות המחבלים.

הרש"פ מנסה להביא להקפאת ישום "חוק הקיזוז" ולהשיג ניצחון מדיני על ישראל בתחום תשלום המשכורות למשפחות המחבלים תוך כדי ניצול העובדה שישראל איננה רוצה בקריסתה, ניצחון כזה חשוב מאוד למחמוד עבאס כדי לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני.

ראש הממשלה א-שתייה הודיע כי הרש"פ תפנה  לבוררות בינלאומית בעניין כספי המסים שגובה עבורה ישראל והאשים את ישראל כי היא "גונבת" את כספי הרש"פ וכי "היא תעמיד אותה לדין על כל גרוש".

עוד הוא מסר כי בעקבות קיזוז הכספים שעשתה ישראל, החליטה הרש"פ "לפתוח את כל התיקים המשפטיים העומדים בינה לבין הרש"פ".

המהלכים הכלכליים  שמוביל ראש הממשלה הפלסטיני א-שתייה נועדו להפעיל לחץ על ישראל כדי שתשנה את גישתה לרש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעודד מכך שהצליח לתקוע מקלות בגלגלים של "עסקת המאה" האמריקנית והוא מחפש עתה דרכים לחזק את הקשרים הכלכליים והמדיניים עם מדינות ערב המתנגדות ל"עסקת המאה".