עבור לתוכן העמוד
Menu

"א-סיסי הוא המנהיג הערבי הטוב ביותר"

את הדברים אמר חוקר המרכז, צבי מזאל, בדיון לציון 40 שנה לנחיתתו של הנשיא סאדאת

בכינוס באולם שפרינצק בכנסת, לציון 40 שנים לנחיתתו של נשיא מצרים המנוח, אנואר סאדאת, אמר חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, והשגריר לשעבר במצרים, צבי מזאל כי לדעתו, למרות המבחנים העצומים בהם עמד הסכם השלום עם מצרים, הוא עדיין לא בטוח.

בהמשך סקר את הסיבות שסאדאת הגיע לישראל במטרה לחתום על הסכם שלום. לדברי השגריר לשעבר, נאצר הרס את המדינה המצרית ואת כלכלתה. ובנוסף הבין כי ברית המועצות דחפה את מצרים לקיצוניות ותהרוס את המדינה.

סאדאת הבין כי הדרך לנתק את הקשר עם ברית המועצות עוברת דרך שלום עם ישראל ומעבר אל המערב, ציין מזאל. "השיקול המדיני, כלכלי, חברתי הוביל אותו".

השגריר לשעבר ציין כי ישנה בעיה מסוימת בעולם הערבי להכיר בישראל כמדינה ככל העמים. " גם סאדאת לא בא ואמר לנו אני מכיר בלגיטימיוצת שלכם וחזרתם אל אדמתכם. לא. הוא בא מכיוון שניצחנו אותם ולא הייתה לו ברירה והוא היה צריך לחבור למערב".

מזאל מציין כי א-סיסי הצליח לייצב את היחסים עם ישראל ולא מעז לפתח את היחסים עם ישראל בשל  האליטות הישנות של מצרים, עוד מימי נאצר. "סיסי- הוא מנהיג הערבי הטוב ביותר לדעתי", אמר מזאל.

השיקום הכלכלי של מצרים בהובלת א-סיסי

חוקר המרכז הירושלמי סיפר על השיקום הכלכלי שמוביל א-סיסי במצרים.  א-סיסי הגיע להסכם עם הקרן הבינלאומית להלוואה, הכניס את הלירה המצרית לניוד, דבר שגרם העלאת הערך של הלירה. א-סיסי המשיך ברפורמות ענקיות למלחמה בעוני וברעב, חילק כרטיסים חכמים של קיצבאות ל-71 אחוז מן האוכלוסיה. במצרים ישנה עכישו צמחיה ל 4-5 אחוז בשנה וזקוקה לצמיחה כלכלית של 7-8 אחוז בשנה למשך עשרים שנה על מנת להצליח והשתקם.

לדבריו בעוד כ-20 שנה צפויה אוכלוסית מצרים למנות 100 מיליון אזרחים.

"צריך שינוי בחינוך בארצות ערב"

למרות הכל א-סיסי שומר על השלום אבל לא מצליח להניע תהליך של נורמלזציה. השגריר לשעבר סיכם: "יהיה שלום, השלום הוא נפלא, וחשוב שהוא עומד… צריך שינוי בחינוך הפלורליסטי בעולם הערבי".