עבור לתוכן העמוד
Menu

אחרי 70 שנה: עבאס והחמאס מבינים כי מדינות ערב נטשו אותם

הרש"פ ומדינות ערב הותירו את חמאס לבדה להילחם נגד ישראל על גדר הגבול ברצועת עזה • המשטרים הערבים חושבים רק על הישרדותם והבעיה הפלסטינית איננה בראש מעייניהם

קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ברצועת עזה שהחל ב-30 במרץ שהינו "יום האדמה" ונמשך גם לאורך חודש מאי, חשף את מה שמתרחש באמת ברצועת עזה, הפלסטינים בהנהגת חמאס נלחמים לבדם על גדר הגבול נגד המצור של ישראל שנמשך כבר 11 שנים, הרש"פ ומדינות ערב נטשו אותם ונתנו "אור ירוק" לישראל לטפל כראות עיניה באלימות הפלסטינית מבית המדרש של חמאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מסתיר את יחסו לתנועת חמאס, לפני שבועיים הוא האשים ביחד עם יועצו מחמוד הבאש את הנהגת חמאס כי היא שולחת את תושבי עזה למות על הגבול עם ישראל.

מחמוד עבאס השיג לגיטימציה מחודשת מכינוס המל"פ ברמאללה והוא ממתין שקמפיין "צעדת השיבה" של חמאס יסתיים כדי שיוכל לחדש שוב את מאמציו להשתלט מחדש על רצועת עזה.

עבאס הטיל כבר לפני כמה חודשים סנקציות חמורות על רצועת עזה שהחריפו את המשבר ההומניטארי, התוכנית שלו שאותה הגה הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני בגדה, הייתה להתסיס את האוכלוסיה העזתית נגד שלטון חמאס, אולם, בפועל התוכנית פעלה כבומרנג וחמאס הצליחה לתעל את זעם הרחוב נגד מחמוד עבאס עצמו.

תוכנית המגירה של מחמוד עבאס  היא שברגע שיסתיים קמפיין "צעדת השיבה" הוא ייתן אולטימטום להנהגת חמאס למסור לידי הרש"פ את כל סמכויות השלטון ברצועה ואת כלי נשקה, אם היא  תסרב הוא יכריז על רצועת עזה כ "מחוז מורד" על כל המשתמע מכך.

הפעם האחרונה שצבאות מדינות ערב נלחמו למען הפלסטינים הייתה לפני 70 שנה במלחמת העצמאות, השליטים הערבים כיום עסוקים בעצמם ובשמירה על יציבות שלטונם.

הם משמיעים הרבה סיסמאות וגינויים להתנהגות ישראל וצה"ל כלפי המפגינים על גדר הגבול ברצועה אך מעבר לכך לא עושים שום דבר מעשי, כווית מנסה ליזום גינוי לישראל במועצת הביטחון של האו"ם ביודעה כי יוטל על הצעתה חרם אמריקני ואחרי השיא של הקמפיין שהיה ב-14 וב-15 במאי שבהם נהרגו יותר מ-60 פלסטינים ונפצעו יותר מ-2000 אחרים, מתכנסת מועצת הליגה הערבית בקהיר בדרג של שרי חוץ בלבד כדי לדון בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

מה שחשוב יותר למנהיגי ערב מהבעיה הפלסטינית הינו החשש שלהם מאיראן והסכנה מהטרור של דאע"ש.

בעוד שהפלסטינים דוחים על הסף את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ עוד לפני שפורסמה, ניסו סעודיה ומצרים לשכנע את יו"ר הרש"פ להסכים לבחון את התוכנית.

המדיניות הסוניות המתונות רואות בהתקרבות לישראל מאחורי הקלעים דרך בטוחה להתקרב לממשל טראמפ כדי שידאג לאינטרסים שלהן.

הן חוששות מחשיפת הקשרים האמיתיים שלהם עם ישראל אך יהיו מוכנות לנורמליזציה עם ישראל ברגע שהדבר יתאפשר.

מדינות אלה מקפידות להדגיש כלפי חוץ את "הזכויות הלגיטימיות" של הפלסטינים ולמרות שאינן פוסלות את "עסקת המאה" של טראמפ, הן אומרות בגלוי כי הפתרון לבעיה הפלסטינית צריך להיעשות בהתאם ליוזמת השלום הערבית,הן פשוט משחקות משחק כפול וצבוע, הפלסטינים יודעים זאת היטב ולא מאמינים להצהרות האלה.

סעודיה,איחוד האמירויות ובחריין פועלות חזק נגד הנהגת החמאס ברצועת עזה, מבחינתן חמאס הינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" החותרת נגד המשטרים הערביים.

שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אלח'ליפה, הביע תמיכה בישראל אחרי שתקפה מטרות איראניות בסוריה לפני שבוע.

בחריין מודעת לקשר של תנועת חמאס לאיראן, היא רואה באיראן ובשלוחותיה איום, בבחריין שולט בית המלוכה הסוני על הרוב השיעי והוא דיכא את ההתקוממות השיעית בתקופת "האביב הערבי" ב-2011.

בחריין גינתה את ישראל בעקבות האירועים האחרונים ברצועת עזה אך בחמאס אומרים כי מדובר ב "מס שפתיים" בלבד.

מצרים גם סבורה  שחמאס היא תנועת טרור,היא שותפה למצור הישראלי על רצועת עזה באמצעות סגירת מסוף רפיח רוב ימות השנה, אך היא נאלצה לשנות כיוון כלפי חמאס מכיוון שהיא רוצה שקט בצפון סיני מהטרור של דאע"ש, שחמאס סייעה לו בפעולות טרור במצרים, והיא הגיעה להבנות עם חמאס בעניין הזה.

עיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-16 במאי כי המודיעין המצרי הורה לבכירי התקשורת המצרים שלא לתקוף את משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה שהגיעה לביקור בזק בקהיר כדי שלא יתפרצו הפגנות בקהיר ובבירות ערביות נוספות.

כדי לנסות ולהרגיע את המצב, הודיעה מצרים כי מעבר רפיח ישאר פתוח עד הודעה חדשה וכי היא תאפשר הכנסת כל סוגי הסחורות דרכו לרצועת עזה.

קטאר, המארחת בבירתה דוחא את בכירי תנועת "האחים המוסלמים" היא התומכת הגדולה של חמאס ויש לה קשרים טובים עם איראן.

קטאר משקיעה מיליוני דולרים בשיקום רצועת עזה ולמרות שהיא מתאמת את הפעילות הזו עם ישראל באמצעות השגריר המיוחד מוחמד אלעמאדי היא תקפה בחריפות את פעולות צה"ל נגד קמפיין "צעדת השיבה".

ירדן מסתייגת מאוד מתנועת חמאס ומחשש שקמפיין "צעדת השיבה" יערער את היציבות בממלכה ההאשמית שמארחת מיליוני פליטים פלסטינים בשטחה.

עם זאת, לירדן יש מעמד מיוחד במקומות הקדושים בירושלים, עפ"י הסכם השלום עם ישראל מ-1994 והיא חוששת שהתוכנית המדינית החדשה של טראמפ תפגע במעמדה זה, לכן היא מתואמת היטב עם יו"ר הרש"פ לסכל את התוכנית האמריקנית.

סבב האלימות הנוכחי ברצועת עזה צפוי להימשך לפחות עוד כמה שבועות וייתכן שאף יותר אם תחליט הנהגת חמאס להפוך אותו לסוג של אינתיפאדה חדשה על גדר הגבול נגד ישראל.

מדינות ערב אינן מתכוונות לעשות שום דבר כדי לעזור לתנועת חמאס כדי שהקמפיין שלה יצליח, הן יסתפקו בהצהרות ובגינויים וימנעו מעימות עם ישראל וממשל טראמפ.

הרש"פ מייחלת שתנועת חמאס תיכשל ושלא יהיו לה שום הישגים מול ישראל, מחמוד עבאס קיבל לגיטימיות מחודשת מכינוס המל"פ והוא רוצה במפלתה של חמאס ובחיסול כל סיכוי שיאפשר לחמאס לטעון כי היא הנציג האמיתי של הפלסטינים.

חמאס נותרה כמעט לבדה, החשש הוא שאם היא תרגיש לחוצה אל הקיר ומבודדת היא עלולה ליזום הסלמה ביטחונית ברצועה כדי לטרוף מחדש את הקלפים ולשנות את מצבה.