עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב פועלת נגד החמאס

ממשל טראמפ החליט לדחוק לפינה את החמאס

אחרי הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, הקיצוץ בסיוע לאונר"א, האיום לסגור את נציגות אש"פ בוושינגטון והאיום לקצץ גם בסיוע הכספי לרש"פ, מתפנה הממשל האמריקני לטפל גם בתנועת החמאס.

ממשלו של הנשיא לשעבר, ברק אובאמה, לא פעל נגד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הקודם, ח'אלד משעל, אבל ממשל טראמפ מקשיח את הקו במסגרת מדיניותו למלחמה בטרור

משרד החוץ האמריקני פרסם ב-31 בינואר הודעה על הכללת שמו של אסמעיל הניה,יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ברשימה השחורה של פעילי הטרור.

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון, פירסם הודעה רשמית שבה נאמר כי יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ששולטת על רצועת עזה, מאיים על היציבות במזה"ת והורס את תהליך השלום עם ישראל, יש לו קשר הדוק עם הזרוע הצבאית של חמאס והוא תומך בפעילות מזויינת, כולל נגד אזרחים.

גורמים אמריקנים אומרים כי אי אפשר לנתק את ההכללה של שמו אסמעיל הניה ברשימת פעילי הטרור, מהכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. מייד אחרי ההכרזה קרא אסמעיל הניה לאינתיפאדה פלסטינית בכל האמצעים והוא שם לו כמטרה מרכזית בתיאום עם איראן לטרפד את התוכנית המדינית של הנשיא טראמפ עוד לפני שהיא פורסמה.

לפני כמה ימים נשא אסמעיל הניה נאום מביתו במחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה שבו הודיע כי תנועתו תפעל נגד התוכנית האמריקנית לחסל את הבעיה הפלסטינית.

לדבריו, נרקמת קנוניה לפתור את בעיית רצועת עזה על חשבון חצי האי סיני ואת בעיית הגדה המערבית באמצעות קונפדרציה סמלית עם ירדן כדי לתת לישראל את מירב השטח האפשרי בגדה ולפתור את בעייתה הדמוגרפית.

שמו של אסמעיל הניה מצטרף לרשימה האמריקנית שבה נמצאים גם בכירים אחרים בחמאס, בראשם המפקד הכללי של הזרוע הצבאית מוחמד דף וגם חברי הלשכה המדינית של חמאס, יחיא סינוואר, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ואחמד אלע'נדור.

כמו כן מופיעים ברשימה ראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי, ד"ר עבדאללה רמאדאן שלח וסגנו זיאד נחאלה.

תנועת חמאס הוכנסה לרשימת ארגוני הטרור האמריקנית כבר בשנת 1997. באותה ההזדמנות שבה הוכנס שמו של אסמאעיל הניה לרשימת הטרוריסטים, הוכנסו גם שני ארגונים נוספים לרשימת ארגוני הטרור. מדובר בתנועה הפלסטינית "אלצאברין" ברצועת עזה שנתמכת ע"י איראן וארגון "ליווא א-ת'וורה" המצרי.

הנהגת חמאס הופתעה מההודעה האמריקנית, אסמאעיל הניה נמצא בתפקידו פחות משנה, לאחר שהפיץ מסמך מדיני חדש שנועד להציג תדמית מתונה יותר של התנועה לעיני מדינות המערב, והנה הוא כבר הוכרז כטרוריסט.

בכירי חמאס מיהרו לגנות את ההודעה האמריקנית. אסמעיל הניה עצמו אמר כי "הממשל יכול לטבול אותה במים של עזה ולשתות אותם", בכיר חמאס פתחי אל-קראעווי אמר כי מדובר ב"אות קין" על מצחה של וושינגטון וח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הצהיר כי ההחלטה האמריקנית נותנת גיבוי לכיבוש הישראלי לפגוע במנהיגי העם הפלסטיני והזהיר את הממשל כי הוא נושא באחריות לכל פגיעה באסמעיל הניה.

החשש של הנהגת חמאס הוא כי הודעת הממשל האמריקני מתואמת עם ישראל והיא בבחינת "אור ירוק" לחסל פיזית את מנהיג חמאס, דבר שהוזכר בעבר כאופציה ע"י שר הביטחון אביגדור ליברמן.

גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה מוביל את ההתנגדות הפלסטינית ל "עסקת המאה" של טראמפ ביחד עם "משמרות המהפכה" האיראניים ולכן הפך למטרה אמריקנית-ישראלית משותפת.

ההכרזה האמריקנית מעוררת זעם רב בקרב הנהגת חמאס החוששת כי מדובר בצעד שנועד לעשות דה לגיטימציה למנהיגי התנועה ולקראת הסלמה בעימות עמה, הצעד האמריקני בא שבועיים לאחר ניסיון ההתנקשות במוחמד חמדאן, בכיר חמאס בדרום לבנון שמיוחס ע"י חמאס למוסד הישראלי.

גם באש"פ רואים בהכללתו של אסמעיל הניה ברשימת הטרוריסטים האמריקנים העברת מסר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

צאיב עריקאת מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ גינה את ההודעה האמריקנית וגורמים בתנועת פת"ח אומרים כי הממשל מזהיר בהודעה הזו את מחמוד עבאס שלא להמשיך בתהליך הפיוס עם חמאס שתקוע במילא.

המסר האמריקני הנוסף למחמוד עבאס הוא לשים לב למה שקורה למנהיגים פלסטינים שמתנגדים לתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ ופועלים לחיסולה.

גורמים מדיניים בכירים בישראל בירכו על ההודעה האמריקנית, ישראל כבר ניסתה לחסל ב-1996 את יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל בירדן, אך המבצע הסתבך, לעומת זאת היא הצליחה בחיסולו של מייסד תנועת חמאס ומנהיגה הראשון השיח' אחמד יאסין ובכירים נוספים.

אסמעיל הניה שוהה במרבית הזמן ברצועת עזה ונע לעיתים על הציר למדינות ערב ואיראן. נראה שיהיה קשה לעצור אותו באחד משדות התעופה של מדינות אלה, אך מעבר להגדרתו הרשמית כטרוריסט יש להכרזה האמריקנית משמעות משפטית בינלאומית.

אף בנק או ארגון הקשור לארה"ב לא יקיים מגע עם אסמעיל הניה מכיוון שרשימת הטרוריסטים האמריקנים מופצת בכל העולם.

בחמאס חוששים כי הצעד הבא של האמריקנים נגד חמאס יהיה הכללת משרד הפנים ברצועת עזה השולט על מנגנוני הביטחון של חמאס ברשימת ארגוני הטרור.

ההחלטה האמריקנית באה בעיתוי חשוב ולא מן הנמנע שמדובר בצעד מקדים לקראת הכנסת תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, גם כן לרשימת ארגוני הטרור האמריקנית. נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי פועל בכיוון הזה מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא.

ממשל טראמפ מנסה להכניס את תנועת חמאס לפינה באמצעות לחץ על מנהיגה החדש. בינתיים אין לאסמעיל הניה שום הישגים בעיני בני עמו מאז שנבחר לתפקידו בבחירות פנימיות, תהליך  הפיוס עם פת"ח קרס, המצב הכלכלי וההומניטארי ברצועה הולך ומחריף ומצרים ממשיכה בסגירת מעבר רפיח.

ישראל נערכת ברצינות לקראת אפשרות של עימות צבאי עם חמאס, היא הצליחה לפתח טכנולוגיה חדשה לגילוי מנהרות חודרות לשטחה, עד כה נחשפו 4 מנהרות כאלה וישראל בונה באינטנסיביות מכשול קרקעי גדול מסביב לרצועה, המהלכים האלה עשויים לשמוט מידי חמאס את נשק המנהרות הנחשב לנשק אסטרטגי מבחינתה.

לכן, מנהיג חמאס אסמעיל הניה עשוי לנקוט בצעדים חדשים עכשיו כדי לחזק את מעמדו כמו התפייסות מהירה עם פתח'  ומחמוד עבאס והקמת ממשלת אחדות לאומית או לחילופין לחזור להבנות עם מוחמד דחלאן, שקיבלו את גיבויה של מצרים ושאמורות להביא לפתיחה של מעבר רפיח באופן קבוע, ולצעדים נוספים בהקלת המצור על רצועת עזה.