עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב מנמיכה ציפיות מועידת בחריין

העיתונאי והחוקר יוני בן מנחם, מעריך בשיחה עם ערוץ 7 כי אי הזמנת ישראל לועידת בחריין מעידה על החטאת המטרה המקורית.

ארה"ב הצהירה שהחלק הראשון של 'תכנית המאה' יוצג בועידה כלכלית במנאמה בחריין, אלא שמשלחת ישראלית רשמית לא זומנה בסופו של דבר לאירוע.

העיתונאי יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר כי מדובר בהחלטה מאוד משמעותית מצד האמריקנים.

"זה צעד משמעותי, משום שהתכנון המוקדם היה להזמין משלחת רשמית של ישראל בראשות שר האוצר משה כחלון עם נציגים מהמגזר העסקי, אבל האמריקנים נתקלו בבעיה. מצרים, ירדן ומרוקו אמנם הודיעו לבית הלבן באופן דיסקרטי שיבואו למפגש, אבל אחר כך החלו לחצים מצד הפלסטינים והמדינות הערביות חששו שיואשמו בבגידה בנושא הפלסטיני. בנוסף, ביום שישי הקרוב מתוכננות הפגנות של האחים המוסלמים בשלוש המדינות הללו. שליטי המדינות חוששים מהתגובות ברחוב וההפגנות שעלולות לערער את יציבות המשטרים", מסביר בן מנחם בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "אפשר להעריך שאותן מדינות הסבירו את הדברים הללו לאמריקנים והממשל החליט שלא להביא ייצוג ישראלי רשמי, אלא רק אנשי עסקים פרטיים ישראלים שהוזמנו. זה מוריד מעל סדר היום התקשורתי את הטענות של הרשות הפלסטינית שיהיה כאן ניסיון לעשות נורמליזציה רשמית בין ישראל למדינות ערב. אזו לא תהיה משלחת רשמית ישראלית וזה מקל על מדינות ערב לשלוח נציגים לבחריין, אבל בעולם הערבי מעריכים שיישלחו לועידה פקידים בדרג זוטר כדי שיוכלו להציג זאת החוצה כהתעניינות בלבד".

לשאלה האם האמריקנים בעצם לא מפספסים את המטרה שלשמה נולדה הועידה עונה בן מנחם כי מדובר ללא ספק בהנמכת ציפיות אמריקנית.

על רקע ועידת בחרין: עבאס פועל להבעיר את השטח

"הם רצו להציג במנאמה בחריין, את החזון הכלכלי של עסקת המאה, אלא שרק עכשיו נפל להם האסימון בממשל, בנוגע ללחץ בעולם הערבי. האמריקנים מבינים שמה שמבטיחים מנהיגי ערב בחדרי חדרים זה לא משהו שהם יכולים לעמוד בו. האמריקנים מנסים להציל את הועידה בכל מחיר. אם הם יבטלו אותה זה יוצג ככישלון גדול וככניעה לאבו מאזן ולעולם הערבי".

"לכן האמריקנים משנמכים את הועידה, הן בדרג והן בציפיות. היא תעסוק יותר בתאוריות העיקר להציל את עסקת המאה, שממילא פרסומה נדחה לפחות לנובמבר עד אחרי הבחירות בישראל. זה נותן להם כמה חודשים להמשיך לעבוד בשקט כדי לנסות בכל זאת לשכנע את מדינות ערב והפלסטינים שמחרימים לגמרי את העסקה, להגיע לפריצת דרך. הסיכויים זה יקרה הם נמוכים מאוד, אולי אפילו שואפים לאפס מבחינת הרשות הפלסטינית", הוא מוסיף.

ביקשנו ממנו להעריך האם קיים סיכוי שתכנית המאה כלל לא תוצג בסופו של דבר. בן מנחם אומר כי "יש כאן מילה של טראמפ שהבטיח להציג תכנית והוא גם נכנס בקרוב לתקופת הבחירות בארה"ב – מה שיגרום לו עוד יותר לרצות לעמוד במילה שלו. עניין נוסף הוא מה יהיו תוצאות הבחירות בישראל ואיזה ממשלה תקום. לאמריקנים חשוב בינתיים להרוויח זמן ולא לצאת מועידת בחריין בבושת פנים לפחות עד נובמבר ואז הם יעשו הערכה מחדש לגבי המועד החדש של פרסום הרעיונות המדיניים שלהם".

פורסם באתר ערוץ 7.