עבור לתוכן העמוד
Menu

ארדואן בדרך לביסוס הדיקטטורה

הקלפיות בטורקיה נפתחו • הנשיא שהקדים את הבחירות מקווה לנצח כבר בסיבוב הראשון • הפסד עלול לסבך אותו

"הפסד של ארדואן בסיבוב הראשון יהווה מכה לארדואן", כך אומר היום צבי מזאל, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומומחה לאיסלאם. להערכתו של מזאל הסיכון היחידי הקיים לארדואן הוא הפסד בסיבוב הראשון ולאחר מכן התאגדות של כלל מפלגות האופוזיציה כנגדו לקראת הסיבוב השני.

עד כמה זה ראלי? "עוד כמה שעות נדע, אבל אני מאמין שהוא ינצח בדרך כזו הוא אחרת".

לראיון המלא:

הדברים של מזאל באים על רקע פתיחת הקלפיות בבחירות אותם הקדים ארדואן בכמה חודשים לאחר שהצליח לשנות את החוקה על מנת לשנות את סגנון השלטון במדינה לשלטון נשיאותי. לדבירו של מזאל מדובר בשלטון בסגנון נשיאות ארה"ב וכי ארדואן יבחר למעין דיקטטור של המדינה.

"הוא עשה זאת בדרכים של הפחדה והטלת אימה בעיקר על האוכלוסייה מחוץ לערים הגדולות שם נמצאים 40 אחוז מתומכיו", מסבר מזאל. ארדואן פיטר כ-150 אלף אנשי ממשל לאחר ההפיכה הצבאית הלא ברורה שהייתה והקים פלוגות של "אזרחים" המטילות אימה על האזרחים ופועלות למען בחירתו.

לדבריו של השגריר בדימוס מדובר הרוח חדשה הסוחפת את טורקיה מאז 2003, עת נבחר לראשונה ארדואן. "ארדואן מבטיח לעמו את החזרה לימי האימפריה הגדולה", מסביר מזאל והוא עושה זאת על ידי השיטה הידועה של מאבק מול ישראל על מנת לקבל את הלגיטימציה מצד העולם הערבי.

"הבסיס אותו הקים ארדואן בעם הטורקי על יד פתיחה של עשרות בתי ספר אסלאמיים, האו הבסיס להיבחרו. אותם ילדים מתחנכים בבתי הספר על – טורקיה מוסלמית החדשה שלמענה הם אמורים להילחם", מסכם מזאל.